Generată parțial de maturizarea pieței, încetinirea ritmului de creștere a transportatorilor rutieri de mărfuri este vizibilă în zona cifrelor de afaceri care s-au majorat, în medie, cu 15%. Cu toate acestea, majoritatea companiilor din Top 10 au raportat creșteri destul de importante ale cifrelor de afaceri. În privința profitului este limpede că 2015 a fost un an bun, din clasament doar Transmec și Dunca Expediții raportând valori mai mici decât în anul anterior.

Aquila Part Prod Com din Prahova, cea mai puternică firmă de transport rutier de mărfuri după cifra de afaceri din 2015 a avut o creștere cu 13% a acestui indicator, iar profitul său a crescut cu nu mai puțin de 31% până la 5,5 milioane de lei. Cu toate acestea, în clasamentul profiturilor, Aquila ocupă doar poziția a opta. Al doilea mare transportator rutier român, Carrion Expedition din Cluj a înregistrat, în 2015, o cifră de afaceri de peste 550 de milioane de lei, în creștere cu nu mai puțin de 45% față de anul anterior. Și în domeniul profitului net, compania clujeană specializată în transportul frigorific a avut un rezultat surprinzător de bun raportând o creștere a acestui indicator de la 8,7 milioane de lei în 2014 până la 28 de milioane de lei anul trecut.

XPO Transport Solutions Romania din Arad, fosta Transcondor, ocupă locul trei în clasamentul cifrelor de afaceri. Asta în ciuda faptului că în 2015 afacerile companiei au scăzut cu 2% până la 315 milioane de lei. Interesant este că această firmă a raportat și în 2014 și în 2015 pierderi nete importante care au ajuns la 21,2 milioane de lei. Toate celelalte șapte companii din Top 10 al cifrelor de afaceri au înregistrat creșteri ale acestui indicator cuprinse între 9% și 23%, cu excepția Dunca Expediții ale cărei afaceri s-au redus cu 8%.

În clasamentul profiturilor, locul întâi este ocupat de Transpeco Logistic&Distribution din București, companie desprinsă din Petrom în 2007 care are ca obiect de activitate transportul produselor petroliere. Transpeco a obținut, anul trecut, un profit net de 33,3 milioane de lei, aproape identic cu cel din 2014. Pe locurile următoare se clasează edy International Spedition – firmă care, după o perioadă dificilă a trecut de la o pierdere netă de 42,7 milioane de lei în 2014 la un profit de 31,9 milioane de lei anul trecut – Carrion Expedition, Dianthus Company și Internaţional Lazăr Company. Din Top 10 al profiturilor, doar Transmec Ro din Cluj și Dunca Expediții din Timiș au înregustrat scăderi.

Mașinile preferate de companiile de transport auto

Majoritatea celor peste 10.200 de vehicule comerciale vândute în primele cinci luni ale acestui an au ajuns în flotele companiilor de transport. Pe categorii, cele mai vândute mașini sunt Dacia Dokker Van, Volkswagen Crafter,Iveco Daily și Mercedes-Benz Actros.

Se spune că piața vehiculelor comerciale este o oglin­dă a economiei unei țări. Cu cât majorarea vânzărilor este mai mare, cu atât statul respectiv înregistrează o creștere economică mai puternică. Aplicând în România această teorie mai mult sau mai puțin corectă este limpede că ne aflăm pe un trend ascendent pronunțat. Asta pentru că raportul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) care ia în calcul vânzările de mașini din primele cinci luni ale acestui an arată o creștere cu 32% a segmentului vehiculelor de transport. Dacă în perioada ianuarie – mai 2015 au fost comercializate 7.204 astfel de mașini, în aceeași perioadă a anului în curs vânzările au atins 9.480 de unități. Pe lângă aceste valori, alte câteva mii de mașini de ocazie, în special vehicule utilitare sub 3,5 tone, au fost achiziționate de români din străinătate.

Companiile de transport din România au preferat în acest an în zona utilitarelor sub 3,5 tone mașini precum Dacia Doker Van – liderul segmentului – , Ford Ransit și Fiat Ducato. În zona mașinilor între 3,5 tone și 6 tone, cel mai vândut model este, în acest an, Volkswagen Crafter, urmat de Iveco Daily și Mercedes-Benz Sprinter. De asemenea, firmele care au avut nevoie de mașini de transport între 6 și 16 tone au preferat Iveco Daily, urmat de MAN TGL și Iveco Eurocargo. În fine, în segmentul vehiculelor grele, liderul vânzărilor este Mercedes-Benz Actros, iar pe locurile doi și trei se clasează Volvo FH și DAF XF 460. Este cert că multe companii fie își majorează flotele, fie schimbă vehiculele aflate deja în parcul auto, iar datele APIA – estimative pentru că unele companii nu raportează datele oficiale -, demonstrează că firmele din domeniul transporturilor rutiere mizează pe un an bun.