În cadrul studiului MasterCard, realizat la nivel european, au fost intervievate peste 15.000 persoane din 17 țări, inclusiv România, pentru a afla ceea ce ne place și ce nu ne place când vine vorba de a oferi și a primi cadouri – și dacă inspirația noastră are de suferit atunci când suntem presați de timp. În general, se pare că suntem un continent de oameni atenți, care se feresc de consumerism: a înțelege ceea ce destinatarul își dorește cu adevărat (87%) și a fi atent atunci când cumperi un cadou (86%) sunt primele două caracteristici pe care le apreciem la un cadou. De fapt, banii sunt un cadou atât de nepotrivit încât numai una din zece persoane recunoaște că ar oferi vreodată cadouri în bani. Același lucru este valabil și pentru români. Le place să primească un cadou care să le reflecte dorințele (83%), să îi surprindă (64%) și să fie atent ales (40%). Doar 11% dintre ei ar oferi cadouri în bani colegilor sau familiei și doar 4% ar face asta pentru prieteni sau partener.

Atunci când uităm să acordăm atenție cadoului pe care îl cumpărăm, ne simțim vinovați: una din patru persoane a regretat un cadou pe care l-a oferit pentru că nu a fost suficient de inspirat. 42% dintre românii care spun că au primit un cadou neinspirat, au fost și dezamăgiți. Cei mai mulți pun asta pe seama faptului că persoana iubită nu are nicio idee ce să le cumpere (43%). Se pare că implicarea personală este cea mai importantă investiție pe care trebuie să o facem într-un cadou, aproape toți cei intervievați (98%) considerând că prețul cadoului primit de la cineva drag este irelevant.

Studiul mai arată și cu cât timp înainte începem să cumpărăm cadouri de Sărbători. Deși o treime dintre europeni (32%) încep cu o lună mai devreme, aproape jumătate (45%) au recunoscut că încep să caute cadouri cu doar o săptămână înainte sau chiar mai târziu.În România, bărbații (20%) sunt mai predispuși decât femeile (8%) să lase cumpărarea cadourilor pe ultima sută de metri, cu doar o zi înainte de Sărbători.

Interesant este că, dintre cei care susțin că au primit un cadou neinspirat (42%), aproape una din trei persoane (28%) consideră că acest lucru se datorează faptului că persoana iubită a lăsat cumpărarea cadoului pe ultima sută de metri.

În afară de bani, alte cadouri considerate neinspirate de către europeni ar fi peștii de acvariu (52%), electrocasnicele (35%), lenjeriile de pat (26%) și cosmeticele pentru baie (26%).Pentru români, topul celor mai neinspirate cadouri este condus de produsele alimentare (61%), urmate de articolele de papetărie (47%) sau peștii de acvariu (43%).

Cercetarea a fost realizată de către Toluna în 17 țări: Austria, Belgia, Franța, Germania, Italia, Olanda, Polonia, Rusia, Spania, Suedia, Elveția, Turcia, Marea Britanie, Cehia, Grecia, Ungaria și România. 15.129 de consumatori au fost intervievați în perioada 1-15 octombrie 2014.