«Da, da.. cifrele din exporturi arată un nou record», au exclamat oficialii României imediat ce Institutul Naționa de Statistică a publicat cifrele pe anul trecut: 52,5 miliarde de euro cu 5,8% mai mult față de anul anterior. Din această sumă, 40%, adică 21 miliarde de euro, estă făcută de primii 50 de exportatori, majoritatatea companii străine. Sau, pe înțelesul tuturor, străinii își dezvoltă afacerile în România: au venit, au creat locuri de muncă, au fabricat o serie de produse pe care apoi le-au dus la export. „Strategia lor este strategia lor.. nu ne întreabă pe noi. Care este linia pe care o urmăm dacă nu mai intrăm în strategia lor?“, se întreabă Cristian Pârvan, secretarul general al Asociației Oamenilor de Afaceri. Practic, țara noastră este dependentă de exporturile realizate de marile companii străine, aceleași care s-au menținut în top și în 2013. Și, încă ceva: foarte multe companii sunt din industria auto. Cu alte cuvinte, structura actuală a comerţului exterior este dominată de maşini şi echipamente de transport (42,3%). „Performanţa exporturilor româneşti arată că economia României a devenit mult mai competitivă în plan extern în ultimii ani, reuşind să-şi consolideze comerţul cu principalii parteneri comerciali din Uniunea Europeană (71% din totalul exporturilor). În perioada următoare, vom pune accent pe diversificarea exporturilor, atât prin recuperarea unor pieţe pierdute (Orientul Mijlociu, Nordul Africii, China, Asia), cât şi identificarea de noi pieţe“, spune Mihai Tudose, ministrul Economiei. Oficialul este de părere că potenţialul de export al României este mult mai mare și, în context, „este necesar“ să crească ponderea în exporturi şi a altor produse cu valoare adăugată din industria de apărare, cybersecurity, IT și telecomunicaţii, echipamente electrocasnice, concomitant cu promovarea de  noi sectoare la export precum energia, agroindustria și turismul balnear.

Pe bună dreptate, confirmă și Cristian Pârvan: „Din păcate, exporturile la noi înseamnă mai puțin decât Ungaria, care are jumătate din populația României și 75 miliarde  de euro exporturi“, face acesta o scurtă comparație cu vecinii noștri. Oricum ar fi, este clar că economia României a trecut peste momentul critic al ajustărilor din perioada 2009-2012 şi se află, acum, pe o tendinţă pozitivă de creştere a valorii produselor fabricate în țară.

Grosso modo, în România, 83,25% din exporturile de bunuri sunt realizate de firme cu capital străin majoritar sau minoritar. „Cu alte cuvinte, dacă România ar fi rămas să se bazeze doar pe firmele românești, am fi realizat în 2014 un volum de export egal cu cel din anul 1989“, a declarat Mihai Ionescu, secretarul general al Asociației Naționale a Exportatorilor și Importatorilor din România (ANEIR), citat de evz.ro. Anul trecut, ritmul de creștere al exporturilor românești a fost cel mai mare din UE. Iar această evoluție a exporturilor se datorează celor peste 20.000 de firme exportatoare directe și alte câteva zeci de mii de companii pe orizontală, toate acestea cumulând un număr de peste un milion de angajați, potrivit lui Ionescu.

O privire rapidă peste în TOP 10 mari exportatori scoate la iveală mici schimbări comparativ cu 2013. În afara primelor trei locuri care au rămas neschimbate (Automobile Dacia, Rompetrol Rafinare și Ford România), compania Honeywell Technologies a avansat pe locul patru, în timp ce OMV Petrom a pierdut un loc. De asemenea, Arcelor Mittal Galați a părăsit TOP 10, coborând pe poziția a 12-a, iar un mare trader de cereale Alfred C. Toepfer International România, care în 2013 se afla pe locul șase, nu se mai regăsește în topul marilor exportatori.

Dacia, Rompetrol Rafinare și Ford

Despre Automobile Dacia se pot povesti multe lucruri, însă, întotdeauna, unul este clar:  scrie istorie în Europa și nu numai, fiind cel mai mare exportator al României. În total, anul trecut, au fost vândute în afara României 481.840 de mașini, cu 19% mai multe față de anul 2013. Europa domină în clasamentul pe regiuni, circa trei sferturi din mașinile vândute de Dacia în 2014 fiind înmatriculate în ţările Vechiului Continent. Marca românească a câştigat anul trecut 0,4 puncte procentuale ajungând să deţină 2,5% din piaţa regiunii. Cu aproape 106.000 de unităţi, Franţa este prima destinaţie de export a Dacia, urmată de Germania cu puţin peste 50.000 de unităţi şi o cotă de piaţă de 1,55%. În clasamentul vânzărilor pe ţări, Spania se află pe poziția a treia, cu aproape 46 000 de unităţi vândute şi o cotă de piaţă de 4,7%, ceea ce reprezintă cel mai bun rezultat de când Dacia este comercializată în această ţară. Italia se situează pe locul al patrulea, cu ceva mai puțin de 40.000 de mașini vândute și o cotă de piață de 2,7%, în timp ce Algeria, Turcia și Maroc au înregistrat, fiecare, vânzări de peste 30.000 de unități. În Marea Britanie, Dacia a vândut anul trecut aproape 24.000 de unități, ceea ce situează Regatul Unit pe locul al optulea în clasamentul exporturilor mărcii.

Rompetrol Rafinare este cel mai mare exportator de produse petroliere din România. Exporturile companiei au atins un nivel de 1,6 miliarde dolari în primele 9 luni din 2014, în creștere cu aproximativ 50% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. În 2013, valoarea totală a exporturilor către subsidiarele KMG International din Moldova, Georgia, Bulgaria, Ucraina, dar și către alți parteneri tradiționali din regiunea Mării Negre a fost de 1,7 miliarde de dolari, pentru anul trecut reprezentanții companiei se așteptau la o creștere de 20%, adică să depășească pragul de 2 miliarde de dolari. Cu peste 5 milioane tone pe an, compania reprezintă 43% din capacitatea de rafinare a României, iar investițiile totale realizate de KMG International și KazMunayGas în perioada 2007-2014 pe platforma Petromidia se ridică la peste 1,4 miliarde de dolari.

Istoria Ford în România nu datează de doar șapte ani, ci din 1935, an în care producătorul auto american a deschis o uzină modernă în cartierul bucureştean Floreasca, unde peste 100 de muncitori ansamblau anual 2.500 de automobile şi camioane. Din păcate, cel de-Al Doilea Război Mondial și-a pus amprenta peste această investiție, Ford renunțând la producția din România. În 2007, Ford Motor Company a revenit în România, preluând uzina auto de la Craiova.

Cu toate că criza economică și scăderea pieței auto la nivel mondial au pus sub semnul întrebării investiția Ford, americanii au reușit, în toamna anului 2009, să scoată de pe linia de fabricație primul Ford Transit Connect, după 74 de ani de la primul Ford fabricat la noi în țară. Iar lucrurile nu s-au oprit aici. Au urmat noi producții.

Aproape 90% din produsele fabricate la Craiova iau calea exportului, lucru care i-a permis companiei să urce în clasamentul exportatorilor.

CIFRA

21 mld. euro reprezintă valoarea exporturilor realizată de primii 50 de exportatori