Amplasat în sud-vestul României, Timiș este cel mai mare județ al României. În prezent, acesta este unul dintre cele mai bine dezvoltate județe din țară, motiv pentru care și nivelul de trai este superior mediei naționale, fapt confirmat și de statistici. Mai mult de 15 companii au peste 1.000 de angajaţi – niciun alt judeţ nu mai are o asemenea performanţă, desigur cu excepţia Bucureştiului. Şase companii au afaceri anuale de peste 1 miliard de lei – doar Ilfov şi Bucureşti mai intră la această categorie.

Timiş are un Produs Intern Brut (PIB) aferent anului 2015 de 32,8 miliarde de lei, conform Comisiei Naţionale de Prognoză (CNP). Aceasta în condiţiile în care există judeţe cu PIB sub 10 miliarde de lei.Numai Capitala are o valoare mai mare. În ceea ce privește PIB/locuitor, în județ acesta ajunge la 10.601 euro, cel mai ridicat nivel din ţară, după Bucureşti (20.873 euro). În perioada 2015-2018, Timiş are prognozate creşteri economice de peste 4%. În același timp și remunerațiile sunt pe măsură. Salariul mediu lunar net a depăşit 2.000 de lei pe durata anului trecut, la acest capitol judeţul Timiş fiind întrecut doar de Ilfov şi municipiul Bucureşti. Judeţe precum Covasna, Harghita şi Neamţ au un salariu mediu sub 1.400 de lei.

Comisia de Prognoză estimează pentru județ o creştere a salariului mediu de 9,3% în 2016 şi de peste 5% în fiecare din următorii doi ani. Rata şomajului este foarte scăzută, 1,3%, comparativ cu o medie naţională de 4,9%.

Rețeta succesului

La baza acestei dezvoltări impresionante a județului au stat mai mulți factori: pe de-o parte privatizările și investițiile străine, iar pe de altă parte deschiderea autorităților pentru susținerea marilor companii din regiune.
Timiș a început să se dezvolte după anii ’90, moment în care au apărut primele investiții. În 1991, Alcatel – Lucent a intrat în România, fiind primul investitor francez din ţară. În 2006, divizia Alcatel-Lucent România a fost desemnată centrul de coordonare regională pentru sud-estul Europei, gestionând activităţi din 12 ţări: Albania, Bulgaria, Bosnia-Herţegovina, Cipru, Croaţia, Grecia, România, Muntenegru, Macedonia, Serbia, Republica Moldova şi Slovenia. De-a lungul timpului, Alcatel a produs în România centrale telefonice digitale, echipamente de infrastructură pentru telefonia GSM şi telefoane mobile. Astăzi, firma a ajuns la un număr de 1.265 angajați. La începtul acestui an, compania finlandeză Nokia a anunțat că a preluat, în urma unei tranzacții cu acțiuni, controlul producătorului francez de echipamente pentru telecomunicații Alcatel-Lucent, pentru 15,6 miliarde de euro.

Alcatel a fost un deschizător de drumuri, iar după această companie au sosit din ce în ce mai mulți investitori. Un exemplu în acet sens este Continental. Concernul german a venit în România pe la începutul anilor 2000. De atunci compania a investit peste 1 miliard de euro în România, astfel ajungând la peste 15.000 de angajați. Continental are centre de inginerie în Timișoara, Sibiu, Iași și Brașov și unități de producție în Brașov, Sibiu, Timișoara, Nădab și Carei. Din cei 15.000 de angajați, aproape 8.000 lucrează în fabricile și în centrul de inginerie din Timișoara, aproape 3.000 în fabrica și centrul de inginerie din Sibiu, peste 2.000 în Carei și alți peste 2.000 în Iași, Nădab și Brașov. Continental este unul dintre cei mai mari furnizori mondiali de componente pentru industria auto, cu activităţi extinse în special pe domeniul producţiei de anvelope, sistemelor de frânare, al controlului dinamicii vehiculului şi al senzorilor electronici.

Un alt exemplu este Flextronics care are 3.177 de angajați în România. Compania Flextronics International Ltd. a preluat pentru 3,6 miliarde de dolari, în 2007, corporația Solectron.Compania era prezent pe piața din România începând cu anul 1998, când a deschis la Timișoara o fabrică de componente electronice. Investiția initială a fost de peste 150 milioane de dolari. Solectron era unul dintre cei mai mari furnizori de servicii pentru producatorii de echipamente electronice. Pe lista celor mai mari angajatori se află și DRÄXLMAIER Group, furnizor german de componente auto, care în România are cinci centre, la Pitești, Satu Mare, Timișoara, Hunedoara și Brașov. La fabrica din Timișoara, înfiinţată în anul 1999, lucrau la finele anului 2014 un număr de 2.441 de angajați. Aici grupul german produce sisteme de cablaje şi echipamente de testare electrică a componentelor şi sistemelor auto. În Timişoara, DRÄXLMAIER "promovează învăţământul dual prin susţinerea unor elevi pentru specializările de operatori CNC, operatori roboti industriali şi electromecanică. Pentru seriile următoare se are în vedere deschiderea unei noi specializari: operatori roboţi industriali. Elevii beneficiază de suport financiar din partea companiei, de traineri specializaţi şi, în curând, vor putea învăţa meserie în cadrul unui atelier de lucru amenajat special pentru elevi chiar în incinta fabricii", ne-au comunicat reprezentanții companiei.

O altă preluare de succes a fost cea a americanilor de la Smithfield, care au achiziționat fostul combinat Comtim din Timişoara. Firma era cel mai mare producător industrial de carne de porc din România. De asemenea, Comtim era şi cel mai mare combinat de prelucrare a cărnii de porc din sud-estul Europei, iar în 1989 aici lucrau 15.000 de oameni. Societatea a fost fondată în anul 1967. În 1999, Comtim a intrat în procedură de faliment. Combinatul a fost preluat în 2004 de Smitfield, lider în industria de creştere a porcinelor şi a producerii cărnii de porc. Smithfield România are 2.000 de angajaţi şi produce în prezent aproximativ 30% din carcasele clasificate în Romania. Producţia de porci a companiei ajunge la 950.000 de porci comerciali anual.

Timișul, campion la autostrăzi

Judeţul Timiş s-a dezvoltat în ultimii ani datorită construcţiei a puţin peste 100 de kilometri de autostradă care leagă partea de vest a ţării la culoarul IV pan-european, Nădlac – Arad – Timişoara – Bucureşti. Odată cu proiectele de infrastructură rutiere, Timişoara s-a dezvoltat ca pol economic în regiunea Banat. În prezent, între Timişoara şi Arad s-au construit peste 33 de kilometri de autostradă, iar înspre judeţul Hunedoara încă aproximativ 80 de kilometri de şosea cu patru benzi. Şi transportul aerian este foarte bine reprezentat în zona Timişoarei, aeroportul Internațional Traian Vuia fiind al treilea ca mărime și importanță din România.

Judeţul Timiş în cifre
Populaţie totală    683.540 persoane
(la recensământul din 2011)
Produs Intern Brut    32,8 mld. lei
Creşterea reală a PIB    4,2%
Număr mediu de salariaţi    216.100
Câştigul salarial
mediu net lunar    2.002 lei
Rata şomajului    1,3%