Tot mai frecvent, managerii apeleaza la sisteme neconventionale de instruire. Unul dintre motive il constituie caracterul personalizat al metodelor folosite, legatura cu nevoile speciale ale cursantului. Un altul este, desigur, eficienta sub raportul cost – beneficii. Marile organizatii care se preocupa de perfectionarea si dezvoltarea personalului asociaza in mod obisnuit sistemului traditional de instruire diverse modalitati care contribuie la cresterea performantei:
· mentorat: angajatul nou este indrumat de unul dintre specialistii cu vechime in organizatie, intr-o relatie de tip mentor-discipol;
· tutorat: indrumarea noilor angajati, asemanatoare mentoratului, urmeaza un plan de dezvoltare bine stabilit, cu etape de dezvoltate dupa care se efectueaza verificari formale;
· coaching: instruirea noilor angajati, bazata pe impulsionare si facilitarea invatarii, este efectuata constant de catre managerii de la diferite niveluri din organizatie, cu scopul de a-i ajuta sa-si indeplineasca obiectivele si sarcinile de munca; in traducere ar insemna „antrenarea” angajatului pentru dezvoltarea competentelor si abilitatilor profesionale;
· shadowing: termen de origine anglo-saxona, care se refera la ceea ce in trecut mesterii numeau „furatul meseriei”; un angajat nou urmareste procesul derulat de unul dintre oamenii cu experienta din organizatie, fiind capabil sa reproduca dupa un timp activitatile respective;
· workshop : atelier de lucru, intalnire formala in care participantii dezbat sau experimenteaza idei, procese, activitati etc., cu scopul imbunatatirii acestora pe baza impartasirii in comun a experientei de munca.
Dar, chiar si cand exista aceste forme deosebite de instruire a angajatilor, putini sunt oamenii cu adevarat pregatiti sau care au aptitudinile necesare pentru a face fata cerintelor speciale de formare profesionala. De curand, in Romania a fost initiat un program aparte de formare a „coach”-erilor. El este sustinut in totalitate de un specialist in acest domeniu, dl Jerome Chidharom, coach – supervisor – somatotherapeut la Centre d’Entrainement au Coaching din Paris. Instruirea dureaza doi ani, in cate doua stagii intensive de trei zile (primavara si toamna). Fiecare stagiu cuprinde o parte de teorie – se prezinta metode, tehnici, modele si instrumente de lucru – si una practica – in care se fac exercitii – in asa fel incat fiecare participant sa poata aplica in mod concret ceea ce a invatat si sa-si exercite noile abilitati in intervalul dintre sesiunile de pregatire.
„Coaching-ul este un proces de invatare orientat spre viitor – explica dl Jerome Chidharom. Spre deosebire de psihoterapie, care se ocupa mai ales de vindecarea problemelor trecute, coaching-ul pune accentul pe valorificarea posibilitatilor viitoare. Ca si psihoterapia, coaching-ul foloseste tehnicile de exploatare a inconstientului, permitand astfel individului sa se cunoasca mai bine si sa actioneze eficient.” Metoda de instruire practicata de specialistul de origine laotiana este destinata cu precadere managerilor. „Munca mea consta in a acompania managerii sau patronii si de a le da instrumente de management. Ii ajut sa se cunoasca, sa-si identifice problemele pentru a sti cum sa se poarte apoi mai bine in relatiile directe de munca.” Sarcina coacher-ului este aparent simpla: el acompaniaza o persoana in viata profesionala sau personala cand apar probleme. Insa pentru a putea face acest lucru, el are nevoie de multiple cunostinte.
Un antrenor
multilateral dezvoltat
Pana sa devina coach, dl Jerome Chidharom a acumulat o bogata experienta in domeniul economic. A urmat Scoala de Comert din Paris si, timp de mai multi ani, a lucrat in acest domeniu, recrutand si formand specialisti capabili sa activeze la randul lor in agentiile de vanzari pe care le crea in tara. In paralel a urmat nenumarate cursuri: de grafologie, psihologie, hipnoza, terapie emotionala, somatoterapie etc. Interlocutorul nostru spune ca pentru a face meseria de coach, iti sunt necesare cunostinte profunde in domeniul psihologic. De asemenea, un coacher trebuie sa-si fi „facut curat in propria ograda”, adica sa-si fi rezolvat propriile probleme de viata, personale si profesionale, pentru a putea fi capabil sa-i ajute pe altii. De aceea, dl Chidharom a considerat ca este pregatit sa-si creeze propriul centru de coaching (antrenament) si mentoring de-abia multi ani mai tarziu, in 1986.
Procedeul de lucru cu solicitantii pentru aceste servicii nu este simplu. In primul rand, trebuie sa existe o solicitate din partea managerului sau a persoanei interesate de coaching. Urmeaza o intalnire prealabila, pentru a vedea care este problema, cum s-ar putea interveni si unde. Se face o analiza diagnostic si se explica managerului cum se face coaching-ul. Apoi se fixeaza calendarul intalnirilor: o data sau de doua ori pe saptamana, timp de trei luni. Se determina obiectivele si conditiile financiare. „E un contract pe termen scurt, explica dl Chidharom. Managerul trebuie sa stie ca un coacher nu este un consilier. El este acolo pentru a-l ajuta sa vada situatia mai clar, si nu pentru a-i spune ce sa faca sau pentru a lua hotarari in locul lui. Ca si in armata, coacher-ul este cel care calauzeste. Patronul este generalul armatei. Daca el imi spune „Duceti-ma acolo, pentru ca acolo este obiectivul meu”, eu il acompaniez.” Dupa trei luni se trage linie si se stabileste daca este cazul sa se mai continue antrenamentul si in ce maniera.
Relatia se bazeaza pe foarte mare incredere si pe afinitati personale. Altfel ea nu poate continua si nici nu da rezultate. De aceea, sistemul de coach este putin utilizat chiar si in strainatate, desi este la moda. El este aplicabil deopotriva managerilor si angajatilor din organizatii, dar si persoanelor individuale care doresc sa-si descopere calitatile, sa-si valorifice la maximum potentialul, sa fie capabile sa-i motiveze pe cei cu care lucreaza sau, pur si simplu, sa-si imbunatateasca stilul personal de viata.     

Sapte motive pentru care avem nevoie de coach

1 Pentru a ajuta adultii sa
gestioneze schimbarea.

2 Pentru a modela maiestria.
3 Pentru a identifica adevaratele valori si adevaratele intrebari.

4 Pentru a ajuta sa se stabileasca un sistem in organizatii.

5 Pentru a sponsoriza o anumita generatie.

6 Pentru a invata colaborarea
si realizarea consensului.

7 Pentru a exploata
intelepciunea celor batrani.

Sarcinile principale ale unui coach

· Facilitarea continua a schimbarii.
· Clarificarea valorilor, a credintelor si a sensului.
· Identificarea rolurilor sociale si punerea la punct a unui program echilibrat.
· Plasarea sarcinilor de dezvoltare care apar intr-o constiinta vizionara.
· Inventarea unui program de invatare a vietii.

Centrul de Perfectionare in Asigurarea Calitatii si Certificare Auditori organizeaza:
Cursuri postuniversitare de perfectionare
· Proiectarea si implementarea sistemului pentru managementul calitatii; – ISO 9001: 2000
Data inceperii 4.02.2002 ; 11.03.2002
· Managementul calitatii – Seria ISO 9000:
Data inceperii 4.02.2002 ; 11.03.2002
· Auditul calitatii;
Data inceperii 4.02.2002 ; 11.03.2002
· Ingineria calitatii
Cursul se desfasoara pe o perioada de trei saptamani.

Cursuri de scurta durata si instruiri tematice de scurta durata ( 2 – 3 zile)
· Programe de instruire pentru prezentarea standardelor ISO privind „Sisteme pentru managementul calitatii” varianta 2000;
· Auditul intern al calitatii;
· Documentele sistemului calitatii;
· Imbunatatirea calitatii – metode;
· Sapte instrumente noi ale managementului calitatii;
• Bilantul si analiza costurilor calitatii.
Informatii suplimentare si inscrieri la tel/fax 410.43.84; r
tel. 410.04.00/ 240.r
r
Institutul Roman de Cercetari Economico-Sociale si Sondaje – IRECSON organizeaza urmatoarele cursuri:r
25 ianuarie – Manager Resurse Umaner
28 ianuarie – Management Financiarr
28 ianuarie – Expert fiscalr
26 ianuarie – Asistent Managerr
28 ianuarie – Standarde Internationale de Contabilitater
28 ianuarie – Evaluator Imobiliarr
28 ianuarie – Asistent Relatii Publicer
Informatii suplimentare la sediul IRECSON din str. Franceza 66 ( Hanul lui Manuc) , sect.3, Bucuresti sau la tel. 3132092, 3141890, e-mail: [email protected] , www. irecson.ror
r
Institutul Financiar Roman organizeaza la sfarsitul lunii ianuarie cursul: r
Analiza financiara a companiei conform standardelor internationale de contabilitate (IAS). r
Durata: 10 zile (program 16:30 -20:30) r
Tematica: Cursul sustinut de specialisti din Ministerul Finantelor prezinta notiuni teoretice de baza si aspecte practice ale pregatirii situatiilor financiare in conformitate cu IAS si, preponderent, studii de caz – Retratarea posturilor bilantiere si a contului de profit si pierdere conform IAS.r
Cost : 6.000.000 lei r
Informatii si inscrieri la Institutul Financiar Roman, Bucuresti, bd. Mircea Voda nr. 34, bl. M1, et.6, ap. 24, sect. 3, tel/fax: 3271180 ; 3271181.r