Comisia Europeană semnalează riscuri majore privind siguranța produselor pe platforma Temu
Luni, Comisia Europeană a făcut publice concluziile preliminare ale unei investigații referitoare la platforma online Temu, relevând probleme serioase legate de gestionarea riscurilor privind comercializarea produselor ilegale și nesigure în Uniunea Europeană.
Potrivit comunicatului oficial, examinarea riscurilor implementate de Temu nu corespunde cerințelor prevăzute de Regulamentul privind serviciile digitale (DSA), existând un pericol crescut ca utilizatorii din UE să întâlnească pe platformă articole neconforme, precum jucării pentru copii sau electronice de mici dimensiuni.
Analiza, care a inclus și un exercițiu de tip „client misterios”, a evidențiat că evaluarea făcută de Temu în octombrie 2024 a fost insuficientă, bazându-se mai mult pe date generale din industrie, fără o analiză detaliată a pieței proprii. Aceasta a generat măsuri inadecvate de prevenire a răspândirii produselor ilegale.
Temu are posibilitatea de a contesta
Investigația Comisiei continuă, vizând și alte aspecte precum eficiența măsurilor de atenuare, utilizarea elementelor de design ce pot crea dependență, transparența algoritmilor de recomandare și accesul cercetătorilor la date. În acest stadiu, Temu are posibilitatea de a contesta constatări și de a-și prezenta apărarea înainte de decizia finală, în conformitate cu procedurile europene și cu consultarea Comitetului european pentru servicii digitale.
În cazul confirmării încălcărilor, Comisia ar putea sancționa platforma cu amenzi care pot ajunge până la 6% din cifra de afaceri globală anuală, precum și impunerea unor măsuri obligatorii de remediere și monitorizare suplimentară pentru a asigura conformitatea.
Procedura a fost deschisă la finele lunii octombrie 2024, iar ancheta este derulată în colaborare cu autorități naționale, vamale și de supraveghere a pieței, precum și cu alte organisme relevante, pentru a aborda într-un mod integrat preocupările privind practicile Temu. Aceasta se desfășoară simultan cu o investigație a Rețelei europene pentru protecția consumatorilor (CPC) și cu o primă verificare a siguranței produselor comercializate online.
Comerțul electronic a crescut
Creșterea volumului de comerț electronic în UE a fost însoțită de o proliferare a produselor potențial periculoase, contrafăcute sau neconforme, care pot afecta sănătatea și siguranța consumatorilor, mediul și concurența corectă pe piața digitală unică.
Pentru a contracara aceste riscuri, Regulamentul privind serviciile digitale impune platformelor să pună la dispoziția utilizatorilor mecanisme clare de raportare și contestare a conținutului ilegal și să asigure trasabilitatea comercianților, transparența recomandărilor și să elimine elementele de design manipulator.
Henna Virkkunen, vicepreședintele Comisiei pentru suveranitate tehnologică, securitate și democrație, a subliniat importanța respectării acestor norme.
„Cumpărăm online deoarece avem încredere că produsele vândute pe piaţa noastră unică sunt sigure şi respectă normele noastre. În opinia noastră preliminară, Temu este departe de a evalua riscurile pentru utilizatorii săi la standardele impuse de Actul legislativ privind serviciile digitale. Siguranţa consumatorilor în mediul online nu este negociabilă în UE – legislaţia noastră, inclusiv Actul legislativ privind serviciile digitale, reprezintă fundamentul pentru o mai bună protecţie online şi pentru o piaţă unică digitală mai sigură şi mai echitabilă pentru toţi europenii”, a afirmat Henna Virkkunen, vicepreşedinta executivă pentru suveranitate tehnologică, securitate şi democraţie, citată în comunicat.