Șoferii vor plăti mai multe pentru rovinietă. Această majorare se numără printre măsurile economice propuse de viitorul guvern pentru a susține bugetul de stat și întreținerea infrastructurii rutiere.
Prețul pentru rovinietă va fi majorat de viitorul guvern
Conform informațiilor apărute în spațiul public, toate cele patru partide politice care urmează să formeze noul executiv – PSD, PNL, USR și UDMR – au ajuns la un acord privind această creștere a taxei de drum.
În prezent, rovinieta anuală pentru un autoturism costă 28 de euro, echivalentul a aproximativ 141 de lei. Noua taxă ar urma să urce la 50 de euro pe an, adică în jur de 250 de lei, ceea ce înseamnă aproape o dublare a valorii actuale. Această schimbare ar aduce România mai aproape de nivelul altor state europene, unde valoarea rovinietei este considerabil mai mare.
Deocamdată, nu au fost anunțate tarifele pentru rovinietele valabile pe durate mai scurte – de o zi, 10 zile, 30 sau 60 de zile – dar este de așteptat ca și acestea să fie ajustate în sens ascendent. Majorarea generală se încadrează în strategia guvernamentală de reducere a deficitului bugetar și de creștere a veniturilor la bugetul statului.

Actualele încasări sunt insuficiente pentru necesarul de întreținere al rețelei naționale de drumuri
În luna martie, șeful Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, a atras atenția asupra faptului că actualele încasări din rovinietă sunt insuficiente pentru necesarul de întreținere al rețelei naționale de drumuri. A fost oferit și un exemplu de comparație: în Bulgaria, rovinieta anuală ajunge deja la 50 de euro, nivel pe care România urmează să îl adopte.
„Acum rovinieta este 28 de euro pentru un an. Este o sumă foarte mica în comparație cu alte state, pentru că trebuie totdeauna să te raportezi la ceva și mă refer la cea mai mică rovinietă plătită într-un alt stat și dau ca exemplu Bulgaria, unde rovinieta ajunge undeva la 50 de euro”, spunea Cristian Pistol la momentul respectiv.
În paralel cu creșterea valorii rovinietei, trebuie amintit că sancțiunile pentru circulația fără taxă valabilă sunt deja în vigoare și pot fi considerabile. În cazul autoturismelor, amenda minimă este de 250 de lei, iar în cazul camioanelor poate ajunge până la 4.500 de lei.
Această decizie este așteptată să genereze dezbateri în rândul populației și să aibă un impact direct asupra costurilor de utilizare a rețelei rutiere naționale, în special pentru cei care parcurg frecvent drumuri interurbane. Guvernul mizează însă pe faptul că noile sume colectate vor contribui la întreținerea și modernizarea infrastructurii rutiere.