Potrivit unei analize publicate de Libertatea, mai multe companii de asigurare au crescut deja prețurile, în special pentru categoriile considerate mai riscante: șoferii tineri, cei din zonele urbane aglomerate și cei cu o istorie de daune. În medie, tarifele RCA au crescut cu 5–10%, însă în unele cazuri au fost identificate majorări chiar mai mari.

Ce s-a întâmplat?

Mecanismul de plafonare a tarifelor RCA, instituit de Guvern în aprilie 2023 și prelungit în mod repetat până în iunie 2025, avea rolul de a proteja consumatorii de scumpiri bruște după prăbușirea Euroins și problemele din piață. Acesta a presupus limitarea tarifelor la nivelurile practicate de asigurători în martie 2022, cu anumite corecții. Măsura a fost însă temporară și a expirat la 30 iunie 2025.

Odată cu ieșirea de sub regimul de plafonare, asigurătorii au revenit la libera stabilire a prețurilor în funcție de riscurile asumate, politica de vânzări și calculele actuariale proprii. Creșterea tarifelor a fost alimentată, printre altele, de majorarea costurilor cu daunele, scumpirea pieselor auto, a manoperei în service-uri, dar și de comisioanele mai mari percepute de intermediarii de asigurări.

Un exemplu ilustrativ este cazul unei polițe RCA pentru un autoturism de 1.400 cmc, condus de un șofer de 33 de ani cu clasa de bonus B8 (fără daune): dacă înainte plătea în jur de 880 lei pe an, după 1 iulie costul a urcat la aproximativ 1.020 lei. Alte polițe, pentru șoferi tineri sau mașini mai puternice, pot ajunge și la peste 2.000 de lei anual.

În unele cazuri, scumpirile sunt puse și pe seama eliminării restricției de comision. În perioada plafonării, intermediarii (brokerii) aveau comision maxim de 8%. Acum, unii asigurători permit comisioane de până la 12%, ceea ce se reflectă direct în prețul final plătit de șoferi.

Cât plătim acum pentru RCA

Datele agregate arată o medie de:

  • 1.100–1.200 lei/an pentru șoferii cu vârsta sub 30 de ani, în orașe mari;

  • 800–950 lei/an pentru șoferii cu experiență, fără daune, în zone mai puțin aglomerate;

  • 1.300–1.800 lei/an pentru vehicule puternice (2.000+ cmc) sau cu istoric negativ.

Diferențele de preț sunt influențate de:

  • vârsta și istoricul șoferului (bonus-malus),

  • capacitatea cilindrică a mașinii,

  • localitatea de înmatriculare,

  • istoricul de daune.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a transmis că nu sunt anticipate creșteri dramatice ale tarifelor, dar a admis că prețurile au tendința să urce după ieșirea din plafonare.

„Este o ajustare firească, determinată de realitățile din piață – inflație, creșterea costurilor de reparații, dar și revenirea la marje comerciale normale”, a precizat ASF într-un comunicat recent.

Totodată, oficialii ASF reamintesc șoferilor că au dreptul să-și aleagă liber asigurătorul și să compare ofertele prin intermediul platformei AIDA (administrată de BAAR), care arată istoricul și tarifele oferite în timp real de companii.