Guvernul va diminua nivelul cotei de depreciere din taxa auto de care au beneficiat până în prezent cumpărătorii de maşini uzate fără astfel de dotări suplimentare.

Astfel, taxa auto poate fi redusă în baza unor formule de calcul care ţin cont de gradul de depreciere a maşinii, calculat în raport cu diferenţa de vechime între data primei înmatriculări şi anul de fabricaţie înscris în cartea de identitate a vehiculului, starea generală şi nivelul de dotare.

Totodată, va fi micşorat coeficientul de calcul stabilit pentru fiecare dintre aceşti indicatori şi va reduce şi cota maximă de reducere acceptată, de la 95% la 90%.

Coeficienţii de reducere a taxei auto calculaţi în funcţie de vechimea maşinii vor fi reduşi de la o diferenţă 1,03-1,10 la la 1,01-1,04, iar cei raportaţi la starea generală a autovehiculului, respectiv aspectul exterior şi interior (semne de coroziune şi deteriorare pe caroserie, revopsire, curăţenia tapiţeriei, starea componentelor de bord) vor scădea de la 1,10 la la 1,05.

Coeficienţii de reducere calculaţi în funcţie de dotarea maşinii (fără aer condiţionat, ABS şi airbag) vor fi diminuaţi de la 1,10-1,15 la 1,05.

Cotele de reducere suplimentară stabilite în raport cu diferenţa dintre rulajul mediu anual real şi cel consderat standard al autovehiculului vor fi reduse semnificativ, de la 1% la 0,5% pentru o diferenţă mai mică de 5.000 kilometri la vehicule cu cel mult opt locuri pe scaune şi de la 3% la 1,5% pentru o diferenţă mai mare de 50.001 kilometri la maşini de transport marfă cu masa maximă sub 3,5 tone.

Aceleaşi reduceri vor fi aplicate şi în cazul celorlalte tipuri de autovehicule.

Rulajul mediu anual real se calculează prin raportarea rulajului afişat de indicatorul de kilometraj al autovehiculului la vechimea calculată în funcţie de data primei înmatriculări.

Atunci când noua cotă totală de reducere, calculată pentru toţi aceşti indicatori, este mai mare de 90%, se va aplica o cotă de reducere de 90%. Până în prezent, cota maximă de reducere acceptată era 95%.

Taxa de poluare auto a crescut, de la 1 ianuarie, cu 45-50%

Modificările taxei auto prevăd aplicarea acesteia de la 1 ianuarie 2011 şi pentru maşinile Euro 5, cuantumul taxei fiind între 40 de euro, pentru o maşină cu motor de 1.100 cmc şi o vechime de doi ani, şi 1.867 euro, în cazul unei maşini noi de 4.200 cmc.

Pentru motorizările mici, de 1.100 cmc, taxa se situează între 40 şi 50 de euro (mai mare pentru maşinile noi), pentru cele cu motoare de 1.150 cmc – între 57 şi 73 de euro, iar pentru cele de 1.200 cmc – între 54 şi 76 de euro, în funcţie de vechimea maşinii.

Spre exemplu, în cazul unui automobil nou Dacia Sandero cu motor de 1,2 litri, cu un preţ de 7.500 de euro, taxa auto va fi anul viitor de 76 de euro.

La motorizările de 1.400 cmc, taxa variază între 108 şi 130 de euro, la 1.461 cmc – între 174 şi 220 de euro, iar la 1.598 de cmc taxa va fi de 329 de euro. Pentru versiunea Dacia Duster cu motor de 1,6 litri şi un preţ de 10.950 euro, taxa auto va fi de 329 de euro.

Pentru autoturismele cu motorizări de 2.000 cmc, taxa va varia între 342 şi 413 euro, în funcţie de vechime, pentru 2.200 cmc – între 604 şi 765 euro, pentru 3.000 de euro – între 895 de euro şi 1.133 euro, iar pentru 3.200 cmc taxa se va situa între 953 şi 1.152 euro.

Pentru maşinile Euro 6, cele hibrid şi maşinile electrice taxa va fi zero

În 2010, taxa pentru maşinile Euro 5 a fost zero. Din 2011, pot fi fabricate numai maşini care îndeplinesc normele de poluare Euro 5 şi Euro 6. Pentru maşinile Euro 6, cele hibrid şi maşinile electrice taxa va fi zero.

Taxa auto modificată va creşte cel mai mult din 2011 pentru maşinile Euro 4 cu motoare de 2.000 cmc, de 2,6 ori faţă de nivelul aplicat în acest an.

Pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3 majorarea este de peste două ori în unele cazuri.
Astfel, pentru o maşină Euro 4 şi motor de 2.000 cmc, cu o vechime de doi ani, taxa auto creşte de la 1.060 euro la 2.742 euro, iar pentru una cu vechime de patru ani de la 899 euro la 2.326 euro.

Creşteri de peste două ori ale taxei sunt prevăzute şi pentru autoturismele Euro 4 cu motoare de 1.400 cmc şi pentru cele de 2.200 cmc.

De asemenea, taxa auto a fost majorată de peste două ori şi în cazul maşinilor Euro 3, spre exemplu de la 673 euro la 1.511 euro la cele cu motoare de 1.400 cmc şi o vechime de şapte ani, şi de la 2.394 euro la 5.277 euro la cele cu motoare de 2.000 cmc şi o vechime de cinci ani.
SURSA: Agerpres