Modificarea şi completarea normelor metodologice se impune ca urnare a modificării OUG nr.50/2008 privind instituirea taxei auto,  prin OUG 118/2010 adoptată în 23 decembrie 2010.

Acest act normativ modifică în mod corespunzător legislaţia subsecventă pentru implementarea prevederilor ordonanţei de urgenţă pentru instituirea taxei pe poluare, în condiţiile în care OUG nr. 50/2008 a fost modificată şi completată de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 118/2010, în vigoare începând cu 01 ianuarie 2011.

Prin această hotărâre de guvern se schimbă indicele de depreciere suplimentară de la 95% la 90% . Astfel, se actualizează indicii de calcul (d1, d2 şi d3) în funcţie de vechime, stare generală, nivel de dotare şi rulaj, în vederea limitării accesului în parcul naţional auto a autoturismelor vechi şi extrem de poluante. De asemenea, se introduce o nouă normă de poluare Euro VI pentru vehicule comerciale grele.

Odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului  European şi al Consiliului privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce priveşte emisiile provenind de la vehiculele uşoare pentru pasageri şi de la vehiculele uşoare comerciale (Euro 5 şi Euro 6) şi privind accesul la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, autovehiculele echipate cu motoare care îndeplinesc norma de poluare Euro 5 nu mai pot fi scutite de la plata taxei pe poluare.

 
INFORMAŢII SUPLIMENTARE

La finalul lunii decembrie 2010, Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule a fost modificată şi completată prin OUG nr.118/2010, asigurându-se astfel alinierea legislaţiei naţionale la standardele europene în domeniu şi îndeplinirea obligaţiilor României ca stat membru al Uniunii Europene.

Prin intrarea în vigoare a OUG nr.118/2010, baza de aplicare a taxei pe poluare a fost lărgită şi restructurată în scopul intensificării aplicării principiului „poluatorul plăteşte” prin diferenţierea mai accentuată a taxării între normele de poluare, în defavoarea normelor inferioare, precum şi prin creşterea taxei pentru autovehicule cu vârste mai mari de 10 ani.

Totodată, prin ajustarea taxelor este încurajată folosirea autovehiculelor mai puţin poluante şi mai prietenoase cu mediul, cele mai favorizate fiind cele electrice, cele hibride şi  cele dotate cu tehnologii avansate de reducere a emisiilor poluante, pentru care nu se plăteşte taxa de poluare.