Tariful de trecere a podului peste Dunare de la Feteşti-Cernavodă s-a majorat începând cu 1 aprilie până la 13 lei pentru autoturisme. Aceasta este a doua creştere a tarifului din acest an, având în vedere că în 3 februarie taxa s-a mai majorat o dată până la 12 lei, anterior acestei date fiind de 11 lei. Majorarea taxei este ilegală, intrând în conflict cu prevederile OG 15/2002.

Mai mult decât atât, volumul imens de bani proveniţi din taxa de trecere a podului de la Feteşti-Cernavodă este colectat ILEGAL, conform aceloraşi prevederi.

Mai precis, Art. 1-1 (1) din OG 15/2002 arată că "Stabilirea nivelului tarifelor de trecere şi al tarifelor de concesiune are la bază principiul recuperării costurilor de construcţie, de operare şi de întreţinere."

Aşadar, taxa de pod trebuie colectată pentru acoperirea costurilor de construcţie, de operare şi de întreţinere a podului.

Să ne uităm un pic la cifre:

Conform unui material publicat recent de business24.ro, lucrările de reabilitare a podului de la Cernavodă au costat până în 340 de mii de euro anul trecut.

La o solicitare a business24.ro, CNADNR a declarat că în 2012 veniturile încasate din taxa de la Feteşti s-au ridicat la 14,5 milioane de euro.

La solicitarea Capital, Ştefan Crângaşu, avocat colaborator senior Rada şi Asociaţii ne-a declarat:

„Cadrul legal (OG 15/2002) prevede că nivelul tarifului de trecere are la bază acoperirea costurilor de construcție, operare şi întreținere ale statului.

Dacă plecăm de la premisa amortizării realizate a costurilor de construcţie şi nu se iau în calcul eventualele lucrări de reabilitare ori reparaţie, nivelul costurilor cu operarea rămânând relativ constant, atunci valoarea anuală a tarifului de trecere este necesar să fie egală cu valoarea costurilor de întreţinere şi operare, eventualele diferenţe putând fi în neconcordanţă cu principiul statuat de actul normativ respectiv.”

Aşadar, conform textului de lege citat şi conform declaraţiei făcute de avocatul Crângaşu, valoarea taxei de pod de la Feteşti trebuie să fie calculată, astfel încât suma colectată să fie egală cu valoarea costurilor de întreţinere şi operare.

Altfel spus, ce este în plus contravine OG 15/2002.

Ce este de făcut? Dat fiind faptul că diferenţa dintre încasările din taxă şi cheltuielile cu întreţinerea sunt foarte mari (aproximativ 14 milioane de euro), taxa de la podul Feteşti-Cernavodă ar trebui desfiinţată complet pe o perioadă de mai mulţi ani, până când sumele se vor contrabalansa. De asemenea, trebuie luat în calcul că şi în anii precedenţi anului 2012, taxa a adus la buget sume de ordinul milioanelor de euro.

CNADNR nu numai că nu a desfiinţat taxa auto, dar a şi majorată de două ori în acest an, ceea ce este ilegal.  Având în vedere majorarea taxei, dar si dezvoltarea turismului pe litoral, CNADNR estimează o creştere a veniturilor încasate cu 1,5 milioane de euro, în 2013. Altfel spus, pentru 2013, taxa de la Feteşti va aduce 16 milioane de euro.
Problema taxei de pod de la Feteşti a mai fost dezbatută şi de Vlad Petreanu dar şi forumul skyscrapercity.rom