Creșterea TVA în turism este o decizie, afirmă Adrian Voican
Adrian Voican a subliniat că, deși este evident că guvernul trebuie să ia măsuri, acestea nu ar trebui să afecteze direct sectorul turismului. El a criticat intenția de a uniformiza TVA în turism la cota standard de 19%, considerând această creștere de la 9% drept o decizie neinspirată.
În sprijinul poziției sale, a invocat exemplul Germaniei, care, după ce a majorat TVA-ul de la 12% la 19%, a întâmpinat dificultăți și intenționează să revină la o cotă redusă de 7% începând cu 2026.
„E clar că acest guvern trebuie să facă ceva, toți știm, dar am vrea să nu ne afecteze pe noi direct, dacă se poate. Ori, măsurile care, de exemplu, sunt preconizate – uniformizarea turismului la cota maximă standard de 19%, adică o creștere de la 9% la 19%, este o măsură proastă din punctul nostru de vedere, pentru că am studiat ce s-a întâmplat în Europa.
Au aplicat-o și nemții și nu au mai știut cum să facă să revină la început de 2026 la 7%, după ce au crescut de la 12%, la 19%”, a afirmat acesta.
Vicepreședintele ANAT a atras atenția că majorarea taxelor în domenii cu risc ridicat de evaziune fiscală, precum restaurantele și pensiunile, nu este o soluție eficientă. El a subliniat că, în astfel de sectoare, colectarea eficientă a taxelor se poate face doar prin menținerea unor cote reduse, care să încurajeze conformarea voluntară.
În caz contrar, riscul ca afacerile să intre în faliment este ridicat, iar mulți operatori s-ar putea refugia în economia gri sau neagră. De asemenea, a remarcat că România este, în prezent, mai fiscalizată decât multe dintre țările vecine, ceea ce face cu atât mai importantă menținerea unui echilibru între colectare și sustenabilitatea afacerilor.
„Nu merge într-un domeniu cu mare risc de evaziune fiscală, cum este zona restaurantelor, să zicem, sau a pensiunilor sau așa ceva. Nu poți decât să colectezi punând niște taxe mici și sperând că oamenii se conformează, pentru că, dacă riscul de a da faliment e atât de mare, mulți se vor refugia în economia neagră sau gri, fără discuție.
Decât să moară business-uri întregi, investiții, oameni și angajați, ne pare rău să o spunem, nu ne dorim asta, dar ăsta e primul subterfugiu – să se ducă în zona gri – și ar fi păcat de toată evoluția asta. Am fost în multe țări învecinate și să știți că România e mult mai fiscalizată acum decât era în trecut chiar în comparație cu multe țări”, a spus acesta.

Schimbarea cotei TVA în plin sezon turistic ar genera haos
Adrian Voican a avertizat, de asemenea, că schimbarea cotei TVA în plin sezon turistic va genera „o bulibășeală completă”, afectând în special segmentul de incoming al turismului românesc.
„Guvernul are o regulă: să nu aplice măsuri fiscale mai devreme de șase luni. Tarifele în acest moment sunt date, vândute. Să schimbi TVA-ul în mijlocul sezonului va crea o bulibășeală completă. De asemenea, cel mai și cel mai grav este pentru incoming-ul românesc.
Acolo nu e că mâine se duce turistul la recepție și e mai scump cu 10% și nu mai are bani să cumpere. Acolo prețurile sunt date, pachetele sunt vândute, iar a schimba regula jocului din mers presupune că cineva va pierde banii ăștia. Și anume bietul operator de incoming dintre cei foarte puțini care există – poate sunt 50 de firme care fac incoming în România din 3.000 de agenții de turism – și care și-a pus pielea la saramură riscând și dând niște tarife partenerilor străini.
Sunt contractuale, nu poți să-i spui ‘Hei, știi, la noi s-a schimbat TVA-ul, așa că vă mărim prețul.’ Îți râde în nas, nu există așa ceva, îți asumi. Și ce înseamnă îți asumi? Pierzi. Adică în loc să stimulăm incoming-ul, îl omorâm. Eu nu vreau să spun aici niște vorbe care să pară foarte bombastice, dar așa e”, a explicat el.
Oficialul ANAT a evidențiat că operatorii din domeniul incoming-ului „sunt disperați mult mai rău”, întrucât în această perioadă sunt deja în tipar cataloagele cu oferte turistice pentru anul viitor.
„Oamenii sunt disperați mult mai rău în incoming, unde în momentul acesta sunt în tipar cataloagele pentru 2026. Nemții cumpără la Early Booking pachetele 2026 începând cu august. Deci, alea-s tipărite. Nu există că le tipărim, dar le mai schimbăm pe parcurs. Nu merge în Germania joaca asta. Te scoate din catalog 10 ani. Zice ‘Mai venim când vă puneți la punct’. Deci, miza e foarte mare, dar sigur că noi suntem niște amendabili și niște plătitori de taxe care avem o voce care se aude, dar se merge mai departe.
Turismul este la ‘și altele’ și sunt lucruri mult mai grave și importante în acest moment care trebuie echilibrate probabil decât turismul, dar turismul este și o mare șansă pentru România, pentru că e greu să faci acum o fabrică de pantofi profitabilă în România, dar să consumi în România banii făcuți în alte economii nu e mult mai simplu? Să zâmbești și să faci o promovare și să-i aduci pe oameni în hotelurile care la momentul ăsta au un grad de ocupare mediu de 30% pe an?
Am putea să facem ceva, avem infrastructura, am putea doar să ne vindem mai bine și chiar poate puțin mai scump, nu ca o țară foarte ieftină pentru că nu e atât de cunoscută și dorită.
Deci, primul sacrificat pare să fie turismul de incoming, dacă apar aceste măsuri, pentru că nu există o alternativă pentru ei de a mări prețurile de mâine. Nu știu dacă guvernanții gândesc că mărirea TVA-ului de la 1 iulie, august, septembrie, octombrie – nu contează – nu se poate transfera turistului final și cineva își va rupe gâtul aplicând noile reglementări”, a afirmat el.