Tarifele comerciale impuse de președintele american Donald Trump afectează grav exporturile auto din Uniunea Europeană către Statele Unite. În portul Anvers-Bruges, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri logistice din Europa, mii de automobile, camioane și utilaje grele rămân imobilizate, în așteptarea unei soluții comerciale viabile. Noile taxe vamale impuse de Washington au redus semnificativ rentabilitatea exporturilor, determinând perturbări pe întregul lanț logistic.
Tarifele americane frânează exporturile auto europene
Tarifele impuse de administrația Trump afectează în mod direct transporturile din porturile europene către SUA.
Potrivit statisticilor oficiale, în primul semestru al anului 2025, exporturile de autoturisme și camionete noi către Statele Unite au înregistrat o scădere de 15,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului anterior.
Scăderea a fost accelerată în luna mai, ca urmare a intrării în vigoare a noilor taxe vamale, anunțate sub denumirea „ziua eliberării”.
În plus, vehiculele comerciale grele, precum camioanele și utilajele pentru construcții, au fost afectate într-o proporție și mai mare.
Exporturile acestora au scăzut cu 31,5%, un procent influențat de tariful suplimentar de 25% aplicat de SUA. Aceste echipamente, care pot depăși valoarea de 100.000 de dolari pe unitate, nu mai pot fi exportate fără pierderi comerciale.

Portul Anvers-Bruges, blocat de mii de vehicule
Portul Anvers-Bruges se confruntă cu o acumulare fără precedent de vehicule destinate pieței americane.
Reprezentanții portului nu au comunicat o cifră exactă, însă vorbesc despre mii de unități blocate, în contextul impredictibilității negocierilor comerciale dintre Bruxelles și Washington.
Anul trecut, portul belgian a transportat peste 3 milioane de vehicule la nivel global. Cu toate acestea, oficialii avertizează că „perspectivele pentru a doua jumătate a anului rămân incerte”.
Ei subliniază că eventuala încheiere a unui acord comercial până la 1 august ar putea determina direcția fluxurilor comerciale pentru perioada următoare.
Constructorii europeni resimt direct efectele tarifelor
Constructorii auto europeni sunt afectați în mod direct de noul regim tarifar american. Mărci importante, precum Volkswagen și Volvo, își regândesc strategiile de export, în lipsa unui acord comercial concret.
Înainte de schimbările din aprilie, exporturile de autoturisme către SUA erau supuse unui tarif de 2,5%. Acesta a crescut cu 25% sub administrația Trump, ceea ce a dus la o creștere semnificativă a prețurilor finale pentru cumpărătorii americani.
„Impactul tarifelor a fost un şoc instantaneu. Spre deosebire de Brexit sau pandemie, unde au existat valuri de adaptare, aici acţiunea a fost bruscă şi severă, chiar dacă fusese anticipată în discursurile politice”, a explicat Justin Atkin, reprezentant al portului pentru Regatul Unit şi Irlanda.
Tensiunile comerciale redirecționează fluxurile logistice
Tarifele comerciale și incertitudinile geopolitice determină schimbări majore în lanțurile de aprovizionare. Sunt semnale că un număr tot mai mare de automobile produse în China sunt stocate în port, posibil în așteptarea unei redirecționări către alte piețe.
Totodată, alte probleme regionale contribuie la încetinirea operațiunilor portuare. Problemele logistice din Marea Roșie și creșterea dimensiunilor navelor comerciale provoacă întârzieri semnificative. Timpul mediu de staționare al containerelor a crescut de la cinci la opt zile, afectând fluxul normal de descărcare și distribuție.
SUA, partener major al portului belgian
Statele Unite reprezintă al doilea cel mai important partener comercial al portului Anvers-Bruges, după Regatul Unit. În contextul actual, există indicii că exportatorii americani își accelerează livrările, anticipând posibile reacții din partea Uniunii Europene.
Datele arată că, în primele șase luni din 2025, importurile provenite din SUA au crescut cu 17%. Această creștere este atribuită în special livrărilor mai mari de gaze naturale lichefiate, reflectând adaptarea rapidă a comercianților americani la contextul economic actual.