Toti acesti bani urmeaza sa fie administrati de Ministerul Transporturilor, Lucrarilor Publice si Locuintei. In paralel, printr-un comitet special coordonat de Guvern se va derula si programul SAMTID (Small and Medium Towns Investment and Development), care are un buget de 40 milioane de euro, destinat imbunatatirii si reabilitarii retelelor de apa si canalizare din orasele mici, de pana-n 150.000 locuitori. „Numai din incheierea parteneriatelor public-private estimam sa obtinem circa 800 milioane de dolari”, afirma Miron Mitrea, ministrul transporturilor, lucrarilor publice si locuintei. Un astfel de parteneriat il reprezinta contractul semnat cu firmele Ashtrom si Roichman pentru construirea tronsonului de autostrada Predeal-Brasov, care va costa 220 milioane de dolari. Tot o astfel de colaborare, prin care antreprenorii generali asigura si linii de finantare, o reprezinta acordul cu Strabag privind construirea tronsonului Bucuresti-Ploiesti, care va necesita lucrari in valoare de 340 milioane de euro.
In afara de autostrazi, in acest an se vor mai aloca bani de la buget si din credite externe pentru modernizarea a circa 1.000 km de drumuri nationale.
In ceea ce priveste locuintele, statul va finanta din acest an, cu prioritate, construirea de locuinte la bloc pentru inchiriere. In acest scop a fost atras si un credit extern de 100 milioane de euro numai pentru finantarea acestui program de locuinte pentru tineri, destinate inchirierii.
Celelalte programe, de reabilitare termica a cladirilor si de consolidare a cladirilor vechi, vor ramane in stand by.

Mai multe apartamente noi de inchiriat

2003 va fi anul in care Guvernul va accelera ritmul construirii de case destinate inchirierii de catre tineri. „Se doreste a se asigura conditii convenabile de locuit in zonele industrializate pentru tinerii specialisti, precum si familiile de tineri care nu dispun de surse de venit care sa le permita achizitionarea unei locuinte proprietate sau inchirierea unei locuinte in conditiile pietei”, sustine Corneliu Popescu, director al Agentiei Nationale pentru Locuinte (ANL), care administreaza programele de case finantate de stat sau din fonduri externe. si pentru ca acest program este prioritar, i se va da si partea leului in ceea ce priveste alocatiile bugetare si sursele atrase din strainatate. De la bugetul de stat sunt disponibile in acest an 1.161,3 miliarde de lei, la care se vor adauga 100 milioane de dolari dintr-un credit extern luat de la BDCE, garantat de stat.
In afara de locuintele noi destinate inchirierii, statul va mai repara cladiri vechi si va finaliza structuri neterminate, destinate locuirii, in valoare 330 miliarde de lei, din care 1.286 locuinte pentru saraci.
„In ceea ce priveste constructia de locuinte avem toate motivele sa credem ca evolutia va fi pozitiva, in sensul ca vom concretiza masurile luate de Guvern privind finantarea constructiei a circa 28.000 de apartamente pentru tineri, dar si constructia a circa 14.000 de locuinte private, prin credite ipotecare. Daca este sa vorbim numai de Bucuresti, de exemplu, putem spune ca in acest moment s-au stabilit deja constructorii pentru zona A (1.180 de apartamente) a celui mai mare cartier de locuinte pentru tineri, destinat inchirierii, Cartierul Brancusi. Acest complex rezidential situat in Bulevardul Timisoara – Valea Oltului va cuprinde in total 5.500 locuinte pentru tineri”, afirma Corneliu Popescu.
Cu toate ca planurile suna bine, romanii au inceput sa priveasca cu ingrijorare la modul cum ANL construieste casele. De exemplu, in primul cartier de vile din Bucuresti, care are doar 42 de case, nici acum proprietarii nu dispun de toate facilitatile unui cartier modern de case, ale caror costuri depasesc 40.000 USD si la care platesc deja rate. In luna august, cand au preluat cheile de la constructori, nu aveau nici cai de acces, nici apa, nici canalizare, nici gaze, curent electric sau telefon. Astazi, la peste sase luni de locuit in aceste conditii, o parte din aceste probleme s-au rezolvat, dar nu in totalitate. Cum va rezolva ANL infrastructura pentru cartiere de mii de locuinte, la periferie, cand nu a reusit la un minicartier de 42 de case, intr-o zona din incinta orasului?

Programe de locuinte

Locuintele de inchiriat pentru tineri
Finantare: 1.161,3 miliarde lei de la buget + 100 milioane de dolari credit
Numar locuinte prevazute: 28.000
Locuinte sociale
Finantare: 330 miliarde lei de la buget
Numar locuinte prevazute: 1.286
Locuinte ANL prin credit ipotecar
Finantare: 471,6 miliarde lei
Observatii: Unii clienti din anii trecuti sunt nemultumiti ca nu li se asigura infrastructura nici dupa ani de zile.

Vom avea trei autostrazi
In acest an vor continua lucrarile la autostrada Bucuresti-Constanta si vor incepe lucrarile la autostrada Bucuresti-Brasov. In curand mersul la mare sau la munte va fi mult mai rapid, guvernantii nostri ingrijindu-se mai intai de aceste rute.
Autostrada Bucuresti-Brasov necesita in total investitii de peste un miliard de dolari. Mai intai se va lucra pe portiunile Bucuresti-Ploiesti si Brasov-Predeal, fiind deja semnate contracte de parteneriat cu firmele Strabag, Ashtrom si Roichman. Muncitorii vor incepe lucrarile de executie in a doua parte a anului acesta. Autostrada va avea o lungime de 127,5 km. tara noastra este cea mai saraca din zona la capitolul autostrazi. Cehii au, de exemplu, 416 km si construiesc de zor, ungurii 351 km si bulgarii 287 Km, in timp ce in Romania sunt doar 113 km de autostrada si aceasta necesitand reparatii. Campioana europeana este Germania cu un total de 8.988 km de autostrazi.
Revenind la soselele romanesti, tot din strainatate vor veni banii – prin diverse proiecte ale UE sau Bancii Mondiale pentru modernizarea a 1.000 km de drumuri nationale. In ceea ce priveste infrastructura urbana, cei mai castigati vor fi locuitorii Capitalei si ai oraselor mici. Fiecare primar al unui oras cu mai putin de 150.000 locuitori poate depune un proiect in acest sens si poate obtine maximum trei milioane de euro.

Programe de infrastructura
Retea de autostrazi
Fonduri prevazute: 800 milioane de euro, parteneriat public-privat
Modernizarea drumurilor nationale
Volum lucrari: 1.000 km
Infrastructura urbana
60 milioane credit BEI, numai pentru Bucuresti
40 milioane programul SAMTID, numai pentru orase mici sub 150.000 locuitori.

Salile de sport au finantare asigurata

In ceea ce priveste constructiile civile, atentia statului se va concentra pe finantarea programului national de sali de sport.
Banii pentru aceste lucrari vor fi gestionati de Compania Nationala de Investitii (CNI), o institutie aflata sub supravegherea MTLPL. In total se vor construi in acest an 201 sali de sport in intreaga tara, ele totalizand lucrari in valoare de 42 milioane de euro. Licitatiile pentru alegerea constructorilor sunt in plina desfasurare pe site-ul guvernamental de licitatii www.e-licitatie.ro si au ca data limita 29 mai a.c. Aceste sali de sport sunt realizate de la zero sau sunt preluate structuri incepute anterior si neterminate, in incinta unor scoli sau licee, atat in mediul urban, cat si in cel rural.
Celelalte doua programe lansate anul trecut de Guvern – cel al reabilitarii termice a cladirilor si cel al reducerii riscului seismic – sunt pe linie moarta. Deocamdata, pentru imbunatatirea conditiilor de locuit in blocurile vechi nu sunt fonduri suficiente, iar la cele trei blocuri din programul-pilot autoritatile s-au lovit de incapatanarea proprietarilor de a nu contribui cu bani la cumpararea si montarea termopanului. Tot de slaba popularitate sufera si programul de consolidari ale cladirilor vechi (cu bulina rosie). Proprietarii, chiar daca au fost amenintati cu evacuarea, tot nu vor sa semneze contractele cu statul.
Alte programe de constructii

Salile de sport
Finantare: 40 milioane de euro
Numar de obiective: 201r
Reabilitarea termica a cladirilorr
Doua blocuri din Piatra Neamtr
Reducerea riscului seismic r
In curs de consolidare: noua cladiri din Bucuresti si alte cateva in alte sapte orase din tara, in special din zona Moldovei.