Mircea Programul Rabla rămâne una dintre măsurile principale de sprijin pentru înnoirea parcului auto din România. Cu o tradiție de aproape două decenii, această inițiativă are ca scop înlocuirea vehiculelor poluante cu unele noi, mai prietenoase cu mediul. În acest context, ministrul Mediului Mircea Fechet a subliniat importanța continuării programului și în acest an, în pofida eforturilor guvernamentale de a reduce cheltuielile bugetare.
Finanțare crescută pentru susținerea producătorilor români
Programul Rabla 2025 va dispune de un buget de 1,43 miliarde de lei, cu aproape 50% mai mare decât cel din anul precedent. Această sumă va fi direcționată în principal către susținerea producătorilor autohtoni.
Ministrul Mediului a explicat că o parte importantă din acești bani ajunge la Dacia și Ford, cele două mari companii de profil din România. Totodată, industria componentelor auto beneficiază indirect de aceste fonduri, având în vedere că multe dintre piesele utilizate în producție provin din România.
Ministrul a menționat că România are obligația de a atinge obiective stabilite prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Până în 2026, țara trebuie să scoată din circulație aproximativ un sfert de milion de autoturisme vechi. În acest sens, programul Rabla joacă un rol esențial, atât pentru îndeplinirea jaloanelor asumate la nivel european, cât și pentru susținerea industriei naționale.
„Speranţa mea este că Programul Rabla nu se va opri. Spun asta gândindu-mă la tradiţia de 20 de ani a acestui program, care şi-a dovedit utilitatea. Fără îndoială, e un program eficient. Spun asta gândindu-mă la un jalon din PNRR, pe care trebuie să îl îndeplinim, şi care se referă la un sfert de milion de rable scoase de pe străzile României până în anul 2026.
Spun asta gândindu-mă la cei doi mari producători de autoturisme din România, care şi-au dimensionat business-ul şi cu luarea în considerare a programului Rabla. Pentru că, totuşi, injectăm 1,43 de miliarde de lei anul acesta, sau cel puţin asta ne-am propus, în piaţă, iar aceşti bani ajung într-un procent însemnat şi la cele două mari companii, la producătorii români de autoturisme, la Dacia şi la Ford, fără a-i minimaliza pe importatori”, spune Fechet.
Ecotichet mărit pentru a combate importurile de mașini second-hand
Unul dintre principalele motive pentru care valoarea ecotichetului a fost mărită este tendința tot mai accentuată a românilor de a achiziționa autoturisme second-hand din vestul Europei.
Ministrul Mircea Fechet a afirmat că autoritățile au decis majorarea sprijinului financiar pentru a-i determina pe cetățeni să opteze pentru mașini noi. Astfel, ecotichetul pentru autoturisme electrice a crescut la 7.500 de euro, față de 5.000 de euro anterior.
În paralel, ministerul a identificat surse alternative de economisire în interiorul instituțiilor subordonate, fără a afecta direct beneficiarii programului Rabla.
Printre măsurile luate se numără reorganizarea Regiei Naționale a Pădurilor Romsilva și comasarea unor instituții. Obiectivul principal rămâne continuarea programelor care contribuie la reducerea poluării urbane.
Structura detaliată a ecotichetelor pentru diverse tipuri de vehicule
Conform ghidului de finanțare actualizat, valoarea ecotichetelor acordate în cadrul programului Rabla variază în funcție de tipul autovehiculului achiziționat.
Pentru autoturismele cu motoare clasice, inclusiv GPL sau GNC, ecotichetul este de 10.000 lei, aproximativ 2.000 de euro. În cazul autovehiculelor hibride, suma acordată ajunge la 12.000 lei, echivalentul a 2.400 de euro.
Pentru mașinile plug-in hibrid și motocicletele electrice, cuantumul sprijinului este de 15.000 lei, adică aproximativ 3.000 de euro.
Cele mai mari valori se acordă pentru autoturismele electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen, unde ecotichetul este de 37.000 lei, echivalentul a 7.500 de euro. Instituțiile publice și administrațiile locale pot beneficia de sume și mai mari, de până la 120.000 lei, pentru achiziționarea de autovehicule electrice.
„Conform Ghidului de finanţare al Programului Rabla, cuantumul ecotichetului a fost stabilit astfel: 10.000 lei (aproximativ 2.000 de euro) pentru achiziţionarea unui autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă, inclusiv motorizare GPL/GNC) sau a unei motociclete; 12.000 lei (aproximativ 2.400 de euro) pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie hibrid; 15.000 lei (aproximativ 3.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau o motocicletă electrică; 37.000 lei (aproximativ 7.500 de euro) pentru un autovehicul nou 100% electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen; 120.000 lei (aproximativ 24.000 de euro) pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau 100% electric, în cazul instituţiilor publice şi unităţilor administrativ-teritoriale”, mai spune Mircea Fechet.
Programul Rabla, un sprijin pentru mediu și industrie
Programul Rabla va începe în data de 19 iunie și se adresează celor care doresc să renunțe la autoturismele vechi, poluante. Prin această măsură, Guvernul urmărește nu doar să sprijine cetățenii în achiziționarea de autoturisme noi, ci și să reducă poluarea în marile orașe.
Potrivit ministrului Mircea Fechet, fiecare mașină nouă achiziționată înseamnă nu doar un vehicul mai puțin poluant, ci și un pas înainte către un mediu mai curat. În același timp, continuarea programului este esențială pentru menținerea activității în industria auto românească.