Atitudinea publică îl îngrijorează pe Paul Applewhite, un inginer aerospaţial cu experienţă de zece ani în companii precum McDonnell Douglas şi Sikorski. El are acum propriul startup într-un parc industrial din sudul Seattle. Applewhite dezvoltă drone.

„Am cumpărat carcasa şi motorul de la un magazin online de hobby-uri“, spune acesta. Pentru a-l transforma într-o dronă i-a adăugat o antenă GPS şi o placă cu circuite integrate care îi permite aparatului să zboare în mod autonom. El speră să vândă drona unei agenţii de servicii medicale; echipele medicale ar putea-o utiliza pentru transportul unor mostre de ţesuturi pentru teste de laborator, spre exemplu. Pur şi simplu se introduc coordonatele şi drona se va întoarce înapoi după livrare.

Cel puţin în teorie. În realitate, Applewhite nu ştie cu siguranţă ce poate face avionul său, deoarece nu are voie să îl utilizeze deocamdată.

Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA) interzice utilizarea vehiculelor aeriene fără pilot în scop comercial. Chiar dacă pentru pasionaţi este legală utilizarea dronelor de mici dimensiuni, Applewhite nu o poate folosi pentru că face parte dintr-o afacere.

El şi-a depus actele pentru obţinerea unui certificat de autorizare, dar procesul durează din luna august a anului trecut. „Am redactat un document de 62 de pagini pe care l-am depus la guvernul federal“, spune acesta şi presupune că va fi nevoit să se întâlnească personal cu legiuitorii din Washington, înainte de a-i fi permisă utilizarea jucăriei sale modificate.

„Multe dintre universităţile noastre, care dezvoltă programe educative pe UAV, îşi achiziţionează vehiculele din Letonia. Cred că aş putea concura cu asta, dar eu pur şi simplu nu îmi pot testa aparatul în Statele Unite“, spune Applewhite. Dezvoltatorii încep să se plângă de faptul că industria dronelor din SUA este depăşită de producătorii din Israel şi Australia.

Hidi Williams, vicepreşedintele Asociaţiei Piloţilor şi a Proprietarilor de Aeronave apară abordarea precaută a FAA cu privire la procesul de autorizare al testării UAV.

„Misiunea lor principală este aceea de a se asigura că spaţiul de zbor în care operăm noi este sigur. Lucrurile care sunt mici uneori pot ajunge la distanţe foarte mici până să le vezi şi să reacţionezi pentru a le evita“, spune Williams, care este şi pilot. Dezvoltatorii de drone recunosc că încă nu au posibilitatea să „înveţe“ aparatele să evite alte aeronave.

Legiuitorii spun că le vor permite zborul într-un final. Congresul american a cerut FAA ca până în septembrie 2015 să vină cu un plan de integrare a dronelor comerciale în spaţiul aerian domestic. Ca parte a acestui proces, FAA va alege nişte spaţii speciale pentru testarea dronelor. Aceste locuri se aşteaptă a fi identificate până la finalul acestui an.

SURSA: NPR