BCR a restructurat un număr de 2.500 de credite ale clienţilor persoane fizice. Programul a vizat clienţii afectaţi de criză şi a inclus în principal împrumuturi ipotecare.

Suma de 2.500 de credite restructurate este mică prin comparaţie cu faptul că banca a contactat iniţial circa 90.000 de clienţi. Potrivit lui Ştefan Coroianu, directorul diviziei pentru credite de retail, a precizat că „programul de restructurare a creditelor a început la BCR din luna aprilie, după ce fusese pregătit câteva săptămâni înainte. Am încercat să avem în cadrul acestui program o abordare ţintită către clienţii care aveau un comportament ordonat de plată a obligaţiilor, dar care după lunile octombrie, noiembrie au început să raporteze întârzieri”.

Concret, banca a împărţit clienţii afectaţi de criză în trei categorii:
– cei intraţi în şomaj
– cei care au rate mai mari (fie din cauza creşterii de dobânzi, fie ca urmare a creşterii cursului)
– cei cu venituri în scădere

Soluţiile propuse au fost următoarele:
– acordarea unei perioade de graţie (pentru clienţii şomeri)
– acordarea unei perioade de diminuare a plăţilor (pentru cei cu rate mai mari)
– majorarea perioadei de creditare (pentru cei cu venituri mai mici)

Clienţii au fost selectaţi după întârzierile la plată. O mare parte dintre cei contactaţi de bancă au preferat să achite plăţile restante sau pur şi simplu au refuzat oferta băncii. Totuşi, iniţiativa băncii de a contacta clienţii rămaşi în urmă cu plata a fost un succes din punctul de vedere al faptului că au fost reluate plăţile, într-un cuantum de 63% din total.

„Portofoliul de credite neperformante, ca valoare, înregistrează o stabilizare relativă, după o creştere accelerată în primele şapte luni. Am contactat în medie 15.000 – 20.000 de clienţi lunar pentru a le oferi posibilitatea de restructurare a creditelor şi anticipez că se va menţine acest ritm până la finele anului, dar lista este dinamică în condiţiile în care unii clienţi ies din încadrarea în listă în timp ce alţii intră”, a mai spus oficialul BCR.

Creditarea pe retail poate creşte
Deşi portofoliul de credite din segmentul retail a scăzut în primul semestru cu 4%, Coroianu apreciază că pentru acest an soldul creditelor va creşte cu 5-10%. El spune că în lunile de vară este o stabilitate în ceea ce priveşte cererea pentru creditele de consum şi anticipează o „uşoară creştere” pentru lunile de iarnă.

„Va exista o accelerare a vitezei de creditare, dar cred şi sper că nu la ritmurile din perioada anterioară declanşării crizei. Piaţa nu era pregătită să absoarbă ritmurile de creştere dinainte de criză, iar acum ne orientăm spre păstrarea calităţii portofoliului de credite”, a explicat oficialul BCR.

El a explicat că finanţarea va fi reluată în limitele în care cererea existentă va fi eligibilă.