Grupul BCR a înregistrat un profit net de 1.473 milioane de lei în S1 2025

„În primele șase luni ale anului, ne-am concentrat pe finanțarea responsabilă, infrastructură digitală sigură și sprijin real, acolo unde economia are nevoie de capital și încredere. Am continuat investițiile în modernizarea platformelor BCR, în securitate cibernetică și în capacitatea de a oferi clienților claritate, eficiență și soluții bine ancorate în realitate.

Susținem peste 10.000 de companii active, cu impact economic concret, și ne consolidăm în permanență relația cu cei peste 3 milioane de clienți, prin consiliere, planificare și instrumente care îi ajută să-și păstreze sănătatea financiară.

Vom continua să evoluăm ca o bancă pentru oameni și comunitate, un partener pe termen lung care se diferențiază prin expertiză, înțelegerea profundă a contextului economic și capacitatea de execuție responsabilă. Le mulțumim tuturor clienților BCR, ei sunt cei care ne-au încredințat planurile, visurile și deciziile lor, iar asta ne inspiră să fim mai buni”, ne explică Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.

Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română
Sergiu Manea (SURSA FOTO: BCR)

Educație și prevenție financiară pentru tot ciclul de viață

Peste 2,4 milioane de români au participat la programele de educație financiară organizate de BCR – „Școala de Bani” și „Coaching Financiar”.

Mai mult de 1,5 milioane de persoane au primit ajutor pentru a-și face un plan financiar personal, prin programul „Coaching Financiar”. Doar în primele șase luni din 2025, peste 520.000 de oameni au folosit acest serviciu. Acest plan este inclus în „Programul de Beneficii George” – un program de loialitate pentru clienții BCR, folosit de 1,4 milioane de persoane. Programul are cinci niveluri – Go, Advanced, Pro, Max și Max Invest – și îi ajută pe clienți să-și organizeze mai bine banii și să plătească mai puțin la bancă. În prima jumătate a anului, 60% dintre cei care și-au stabilit un obiectiv financiar au ales să economisească, iar mulți dintre ei și-au deschis un cont de economii.

Peste 861.000 de copii, adolescenți, tineri și adulți au participat până acum la cursurile „Școala de Bani”. Programul a început în 2016 și este acum cel mai mare program de educație financiară din România, ajutând oamenii să înțeleagă mai bine cum să-și gestioneze banii. În primele 6 luni din 2025, peste 46.000 de persoane au urmat aceste cursuri.

În 2025, platforma Life Lab a fost extinsă la nivel național, prin site-ul life-lab.ro. Este un centru online de învățare pentru profesori și ajută la formarea unei generații mai educate financiar. Peste 14.000 de profesori au folosit platforma în prima parte a anului, având la dispoziție peste 400 de materiale educaționale, utile pentru lecțiile despre bani în clasă.

La Destiny Park, un parc educațional pentru copii, peste 37.000 de copii cu vârste între 3 și 14 ani au învățat, prin joc, cum funcționează munca, veniturile și cheltuielile. Aproape 4.000 de copii au fost „bancheri pentru o zi” în sucursala BCR din parc. Scopul este ca cei mici să înțeleagă mai ușor concepte simple despre bani, cum să economisească și să-și facă un plan.

BCR a dus educația financiară și în sate și orașe mici, cu ajutorul a două unități mobile. Acestea au parcurs 15.000 de kilometri, ajungând în 35 de comunități, unde peste 5.000 de oameni au participat la cursuri și au primit servicii bancare personalizate.

Digitalizare accelerată

2,64 milioane de oameni folosesc serviciile digitale George (internet banking și aplicația de mobil), dintre care 2,28 milioane folosesc regulat aplicația George Mobile. Numărul utilizatorilor crește cu 14% în fiecare an.

Tot mai mulți clienți cumpără asigurări și pensii private prin George. 90% din asigurările BCR au fost cumpărate complet online, prin aplicație, iar numărul polițelor a crescut cu 22% față de anul trecut. În plus, BCR, împreună cu OMNIASIG Vienna Insurance, a lansat o asigurare de sănătate numită Medical Protect, care se poate cumpăra 100% digital, direct din aplicația George. Este o soluție modernă și accesibilă pentru protejarea sănătății.

În al doilea trimestru din 2025, 98% dintre clienți și-au făcut online un cont la Fondul de Pensii Facultative BCR Plus (Pilonul III), direct prin George. Datorită digitalizării, numărul celor noi care s-au înscris în primele șase luni din 2025 s-a dublat față de anul trecut. Acum, peste 167.000 de oameni economisesc pentru viitor cu BCR Pensii.

Peste 160.000 de firme folosesc George pentru afaceri, acesta fiind singurul sistem digital de acest fel din România. În primele șase luni din 2025, peste 70% dintre clienții care au dreptul și-au deschis cont online, iar mai mult de 70% din creditele pentru microîntreprinderi s-au acordat tot prin produse digitale: Overdraft Digital, Credit Inteligent George și Cardul de Credit George.

Transformarea interacțiunilor cu clienții

BCR este prima bancă din România care a adăugat în aplicația George opțiunea de plată „Click to Pay”, creată de Mastercard. Aceasta le permite clienților, fie persoane fizice, fie mici afaceri (PFA și microîntreprinderi), să plătească rapid și sigur online, fără să mai bage manual datele cardului.

BCR a făcut și mai ușoară deschiderea unui cont George prin aplicațiile altor companii cunoscute, cum ar fi OLX, MedLife, Dedeman, Kaufland, eMAG, Lidl Plus, MyVodafone, Rompetrol și Profi. În plus, Animawings, Paralela 45, Dertour și Voxa s-au alăturat George Store, oferind oferte speciale pentru utilizatori.

Acum, și firmele mici (PFA și microîntreprinderi) pot să-și deschidă cont George direct din platforme ca Trans Sped, REGNet, MedLife, Quicklegal și Easybill. George Store este cel mai mare magazin online cu servicii pentru antreprenori, oferind prețuri speciale la Bitdefender, Banqup, Edenred, Vodafone, Regina Maria și mulți alți parteneri.

Clienții BCR au primit înapoi peste 34 de milioane de lei prin programul George Moneyback, care dă bani retur la plata cu cardul. Acum, programul are peste 1,5 milioane de utilizatori, cu o creștere de 15% față de prima jumătate a lui 2024.

Impactul BCR în economie și societate

În prima jumătate a lui 2025, BCR a dat credite noi pentru persoane fizice și microafaceri în valoare de 9 miliarde de lei. Creditele de consum fără garanție (inclusiv carduri de credit și descoperit de cont) au crescut cu 27,5% față de anul trecut. Creditele ipotecare standard (Casa Mea) în lei au crescut cu 19,4%, iar creditele Prima Casă au scăzut puțin din cauza cererii mai mici.

Pentru companii, BCR a aprobat credite noi de 7,5 miliarde de lei, dintre care 34% sunt pentru investiții.

BCR Leasing a avut o creștere de 12% la finanțările noi față de anul trecut. A crescut mult finanțarea pentru mașini comerciale ușoare, folosite la transport persoane și bunuri, precum și pentru autoturisme.

BCR Leasing a investit în servicii digitale, actualizând platforma eBCR Leasing și lansând opțiunea de leasing auto 100% online pentru microîntreprinderi mici. Astfel, antreprenorii pot face tot procesul online: aleg mașina, stabilesc finanțarea, semnează contractul electronic și ridică mașina de la dealer.

În prima jumătate a anului, 37% dintre cererile de rambursare anticipată au fost făcute prin asistentul virtual LEA, disponibil nonstop. LEA ajută clienții să-și gestioneze leasingul mai ușor. Până acum, 79% dintre clienții BCR Leasing și-au actualizat datele personale complet online cu ajutorul lui LEA.

BCR Social Finance a ajutat peste 1.150 de microafaceri, dintre care 580 în agricultură, oferind finanțări de 22 milioane euro și susținând peste 1.700 de locuri de muncă. De asemenea, a finanțat 18 ONG-uri și întreprinderi sociale, sprijinind peste 10.500 de beneficiari și menținând peste 350 de locuri de muncă. Aceste finanțări ajută obiectivele ONU pentru dezvoltare durabilă, cum ar fi reducerea sărăciei, combaterea foametei, sănătatea, educația și comunitățile durabile. BCR Social Finance a acordat și 111 credite StudyUP pentru cursuri universitare, masterat, doctorat sau specializări, sprijinind educația continuă.

În prima jumătate a anului 2025, a avut loc finala primei ediții Marc Impact Program, unde trei afaceri românești au prezentat planurile lor. HelpAutism a câștigat premiul de excelență. Marc Impact Program este un proiect regional care ajută afacerile cu impact social, susținut de Fundația ERSTE și parteneri, implementat în România de BCR și Synerb. Următoarea ediție începe oficial în septembrie.

Performanța financiară a Grupului BCR în S1 2025

BCR a realizat un profit net de 1.473 milioane de lei (294 milioane de euro) în S1 2025, în creștere cu 12,0% față de 1.314 milioane de lei (264 milioane de euro) în S1 2024, datorită unei performanțe operaționale îmbunătățite, susținută de un volum mai mare de afaceri cu clienții.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit cu 11,9% până la 2.084 milioane de lei (417 milioane de euro) în S1 2025, de la 1.862 milioane de lei (374 milioane de euro) în S1 2024, pe fondul unei creșteri puternice a veniturilor operaționale, parțial compensate de creșterea cheltuielilor operaționale.

Venitul net din dobânzi a crescut cu 12,9% până la 2.370 milioane de lei (474 milioane de euro) în S1 2025, de la 2.099 milioane de lei (422 milioane de euro) în S1 2024, determinat de un volum mai mare de business.

Venitul net din comisioane s-a îmbunătățit cu 4,3% până la 548 milioane de lei (109 milioane de euro) în S1 2025, de la 525 milioane de lei (106 milioane de euro) în S1 2024, determinat de un volum mai mare de tranzacții, din activitatea de creditare și asigurări.

Rezultatul net din tranzacționare și din instrumente financiare evaluate la valoare justă a crescut cu 9,0% până la 276 milioane de lei (55 milioane de euro) în S1 2025, de la 253 milioane de lei (51 milioane de euro) în S1 2024.

Venitul operațional a crescut cu 10,8% până la 3.215 milioane de lei (643 milioane de euro) în S1 2025, de la 2.902 milioane de lei (583 milioane de euro) în S1 2024, determinat de creșterea tuturor celor trei componente principale de venit.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 1.131 milioane de lei (226 milioane de euro) în S1 2025, în creștere cu 8,7% în comparație cu 1.041 milioane de lei (209 milioane de euro) în S1 2024, determinat de cheltuieli de IT mai mari pentru a sprijini proiecte strategice, împreună cu cheltuieli cu personalul mai ridicate.

În baza acestor evoluții, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit până la 35,2% în S1 2025, față de 35,9% în S1 2024.

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a reflectat o alocare de provizion de 104 milioane de lei (20.8 milioane de euro) în S1 2025, nivel relativ stabil comparativ cu o alocare de provizion de 94.3 milioane de lei (19 milioane de euro) în S1 2024. Rezultatul curent a fost determinat de alocări de provizioane generate de creșterea portofoliului de credite, cât și pentru noi credite neperformante, parțial compensate de recuperări și de actualizarea periodică a parametrilor de risc de credit.

Rata creditelor neperformante s-a situat la 3,5% în iunie 2025, comparativ cu nivelul de 2,6% înregistrat în decembrie 2024. Această evoluție temporară a fost determinată de niveluri normale de formare de noi credite neperformante pe ambele segmente retail și corporate, împreună cu câteva evenimente izolate de expuneri corporate mai mari devenite neperformante. Se anticipează că rata creditelor neperformante va scădea până la sfârșitul anului ca rezultat al unor măsuri viitoare de reducere a volumului de credite neperformante. În același timp, gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante s-a menținut ridicat la nivelul de 130,4% în iunie 2025.

Capitalizare și finanțare

Rata capitalului de Rang 1+2 a Grupului BCR s-a situat la 23,0% în mai 2025 (nivel estimat) și la 23,5% în decembrie 2024 (după capitalizarea profitului), semnificativ peste cerinţele Băncii Naţionale a României și reflectând în mod clar puternicele poziţii de capital şi finanţare ale BCR.

Creditele și avansurile nete acordate clienților s-au menținut la un nivel relativ stabil față de 31 decembrie 2024 la valoarea de 66.439 milioane de lei (13.082 milioane de euro) la data de 30 iunie 2025.

Depozitele de la clienți au scăzut cu 5,2% până la 86.256 milioane de lei (16.985 milioane de euro) la data de 30 iunie 2025 de la 91.008 milioane de lei (18.296 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2024.