Aceste masini nu vor putea circula sau, daca o vor face, vor exista probleme mari. Motivul? In Romania nu se vinde in prezent carburant Euro 3 si, bineinteles, nici nu se produce asa ceva. Problema este mult mai grava si pune Romania intr-o situatie penibila in momentul de fata. Masinile dotate cu motoare Euro 3 care, fie sunt proprietatea unor romani, fie sunt conduse de straini care trec prin Romania, nu pot utiliza carburantul special necesar. De voie, de nevoie, proprietarii isi alimenteaza masinile cu benzina Euro 2 de calitate foarte buna, distribuita de unele lanturi de benzinarii. Riscul este foarte mare. La unele modele de masini, daca parametrii carburantului nu corespund, sistemul computerizat foarte sofisticat de alimentare poate opri in orice moment motorul. Specialistii mai avertizeaza si asupra altor efecte negative: producerea unui nivel ridicat de poluare, functionarea motoarelor in regim de avarie, cu cresterea semnificativa a consumului de carburant, efectul final fiind distrugerea catalizatorilor speciali. Pe langa pierderile pe care le vor suferi proprietarii masinilor, in lipsa carburantului adecvat, situatia devine chiar ridicola. Practic, reglementarea nu isi va mai avea rostul. In cazul in care motoarele Euro 3 nu vor avea benzina speciala, nu se va obtine o reducere a poluarii, scopul principal al acestei masuri.
Care este, de fapt, diferenta dintre carburantul Euro 3 si celelalte tipuri de carburant si ce ar trebui facut? Benzina Euro 3 are o compozitie chimica speciala, caracteristica principala fiind continutul redus de sulf si hidrocarburi aromate (substante cancerigene).
Motorina Euro 3 e aproape gata
Desi mai sunt doar sapte luni pana la intrarea in vigoare a noii reglementari, situatia nu se anunta deloc roz, cel putin pentru cei care isi vor cumpara masini pe benzina. Pentru cumparatorii de automobile cu motoare diesel, lucrurile stau mai bine. Petrom, la rafinaria Arpechim, LUKoil si Petromidia sunt foarte aproape de a obtine motorina care sa corespunda acestor norme. Mai trebuie indeplinite standardele la cateva dintre substantele componente, dar aceasta este o problema de doar cateva luni. Din partea LUKoil exista chiar promisiunea producerii, cat de curand, de benzina Euro 3 in Romania. Distribuitorii sunt insa sceptici in legatura cu respectarea acesteia.
In cazul benzinei exista doua probleme majore. Investitia necesara pentru realizarea unei instalatii pentru producerea de benzina Euro 3 este foarte mare. Pe termen scurt, nu va fi o afacere buna. Banii nu vor fi recuperati prea curand, in cazul in care vor fi cheltuiti pentru lansarea in productie a noului tip de carburant. Motivul il reprezinta cererea foarte scazuta pentru aceasta categorie de benzina. Conform estimarilor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule din Romania, la sfarsitul anului 2001, carburantul Euro 3 nu va detine decat o pondere de 2% din consumul total de pe piata romaneasca. Luand in considerare numarul destul de redus de masini importate in Romania, se estimeaza ca la sfarsitul anului 2002 ponderea consumului de carburant Euro 3 sa nu depaseasca 5% din piata.
In al doilea rand, in cazul in care banii pentru investitie vor fi disponibili, apare cel de-al doilea factor de care depinde obtinerea carburantului: timpul necesar constructiei noii instalatii. Aceasta este principala problema cu care se confrunta compania Rompetrol, hotarata sa produca noul tip de carburant. „Din septembrie, la rafinaria Petromidia au inceput lucrarile de modernizare. La motorina suntem aproape de obtinerea standardelor Euro 3. Pentru obtinerea benzinei Euro 3 am demarat un program de investitii in valoare de peste 200 de milioane de dolari, care se va incheia in circa 24 de luni”, spune Eric Kish, director general al rafinariei Petromidia.
Interesant este cazul Petromului. Daca in urma cu cateva saptamani se considera ca, nefiind rentabil, noul tip de benzina nu va fi fabricat, acum lucrurile s-au intors cu 180 de grade. Nu mai exista nici problema banilor nici a timpului. „Petrom va investi 400 de milioane de dolari pentru retehnologizarea celor doua rafinarii pe care le detine. Banii vor proveni din surse proprii si atrase. Speram ca in octombrie sa producem primele cantitati de benzina Euro 3 pe care sa o distribuim prin cateva statii proprii. Pentru inceput, la un furtun din cele patru ale unei pompe se va vinde benzina Euro 3, urmand ca, in timp, proportia sa se inverseze. Pretul va fi cu circa 20% mai mare decat al benzinei Premium”, spune Gabriel Nastase, purtator de cuvant al SNP Petrom.
Nu este obligatoriu ca acest tip de benzina sa fie produsa in Romania. Poate fi importata. Vor ramane doua inconveniente majore. Pretul va fi, conform estimarilor, tot cu 20% mai mare decat la benzina obisnuita. In al doilea rand, nici benzina Euro 3 importata nu se va gasi pe toate drumurile. Cauza sta in faptul ca introducerea noilor carburanti nu-i va obliga doar pe producatori sa faca investitii mari. Retelele de distributie trebuie sa faca, la randul lor, cheltuieli serioase pentru benzina Euro 3. Exista lucrari speciale, foarte scumpe, cerute de introducerea la pompe a unui nou tip de produs. In principiu, trebuie construite rezervoare noi si trebuie refacute traseele conductelor subterane prin care carburantul ajunge la pompa. Toate acestea costa cateva zeci de mii de dolari. Si la statiile de benzina apare, la fel ca in cazul rafinariilor, aceeasi lipsa a rentabilitatii pe termen scurt, cauzata de cererea redusa, pentru noile tipuri de benzina. Totusi, principalele lanturi de benzinarii vor introduce la vanzare acest produs, adus din import. Dar, pentru inceput, doar statiile cu vanzari foarte mari vor fi adaptate pentru comercializarea carburantului Euro 3. Deci, va fi greu de gasit. Pretul va fi, oricum, mult mai mare decat la benzina fabricata de Petrom, din cauza cheltuielilor de import si transport.
Adaptarea benzinariei costa 50.000 USD
„Desi investitia necesara nu se justifica, vrem sa oferim clientilor acest produs. Vom fi nevoiti sa-l importam, din Ungaria sau Austria. Transportul se va face fie cu cisterne, fie pe Dunare. Aprovizionarea din import nu este foarte sigura, iar acest lucru se va reflecta in preturi mai mari. In statii va trebui sa montam un tanc suplimentar, conducte, pompe. Investitia se va ridica la 50-60.000 de dolari”, declara Rainer Schlang, director general OMV Romania. Aceeasi strategie o va aplica si compania ungara Mol. „Benzina va fi importata din Ungaria, costul mediu al transportului cu autocisternele fiind de 20 USD/ tona”, afirma Beniamin Moldvai, director Aprovizionare-Logistica-Comert-Carburanti la Mol Romania.
In concluzie, romanii vor fi obligati nu numai sa cumpere masini Euro 3, ci si un carburant mult mai scump. Este greu de precizat la ce se gandea popularul ministru al transporturilor de la acea vreme, cand s-au stabilit termenele pentru aceasta reglementare. Reducerea poluarii este un scop nobil, care creeaza o imagine buna promotorilor lui. Din pacate, pentru fostul ministru, imaginea a fost inca o data mai importanta decat problemele reale ale automobilistilor.