Sistemul ISA devine obligatoriu în iulie 2024

Începând cu iulie 2024, Sistemul ISA va deveni obligatoriu. Această tehnologie, deja prezentă în modelele auto recente, va fi impusă în toate vehiculele noi, conform Regulamentului UE 2021/1958, care se va aplica de pe 1 iulie 2024.

În Uniunea Europeană (UE), viteza prea mare este o cauză majoră de accidente rutiere. ISA sau Intelligent Speed ​​Assistance monitorizează viteza și avertizează șoferul când este depășită, fiind proiectat să încurajeze o conducere mai prudentă prin reducerea accelerației.

Din iulie 2024, toate mașinile noi vor trebui să fie echipate cu acest sistem. Aceasta este doar una dintre măsurile impuse de UE pentru a îmbunătăți siguranța rutieră.

Sistemul avansat de asistență pentru controlul vitezei nu doar mărește siguranța pe drum, dar poate și economisi bani semnificativi pentru șoferi.

șoferi masini trafic
Gata cu viteza excesivă pe şosele / SURSA FOTO: Dreamstime

Sistemul ISA poate emite avertizări sonore deranjante

Totuși, șoferii ar trebui să fie conștienți de potențialele neajunsuri ale sistemului ISA. Există riscul ca acesta să emită în mod accidental avertizări sonore deranjante.

Profesorul Andre Seeck, care conduce Institutul Federal de Cercetare a Autostrăzilor (BASt) și a fost președinte al EuroNCAP, a explicat pentru Heise Online că ISA se confruntă cu unele deficiențe.

De exemplu, întârzierea în actualizarea hărților pentru sistemele de navigație, care la mașinile noi poate dura aproximativ 18 luni. Din acest motiv, funcționarea corectă a sistemelor de avertizare poate fi uneori compromisă.

Conform Regulamentului UE 2021/1958, Sistemul ISA poate folosi diverse metode pentru a identifica limitele de viteză, inclusiv recunoașterea vizuală prin camere, informații din hărți și tehnici de învățare automată.

Sistemele ISA pot fi afectate de informații nesigure privind limitele de viteză, din cauza semnelor lipsă, vandalizate, alterate sau deteriorate, poziționării incorecte a semnelor, condițiilor meteo adverse sau limitărilor de viteză complexe și ambigue.

Prin urmare, principiul fundamental ar trebui să fie că șoferul poartă întotdeauna responsabilitatea respectării regulilor de circulație. ISA este doar un instrument de asistență menit să avertizeze șoferul când este posibil și relevant.

Pentru a evalua eficiența și precizia sistemului ISA, este esențial să se elaboreze un catalog standardizat de semne rutiere folosite în fiecare țară membră din UE. Acest catalog ar trebui să fie utilizat în procesul de omologare, fără a contraveni regulilor naționale de circulație existente.