Peste jumătate dintre utilizatorii de internet din ţările Uniunii Europene au comandat bunuri sau servicii prin internet, anul trecut, britanicii, germanii şi suedezii ocupând primele locuri, conform unei analize a Eurostat. Ţara noastră, care este pe primele locuri în lume în ceea ce priveşte viteza la internet, a ocupat ultima poziţie în analiza Eurostat, având în vedere că mai mult de jumătate dintre români nu au utilizat niciodată internetul.
Piaţa de comerţ electronic din România este susţinută de peste 2.000 de magazine online şi a fost estimată, în 2011, la 350 milioane euro. Spre comparaţie, piaţa de comerţ electronic din Statele Unite a fost de 194,3 miliarde de dolari, iar cea din China, de 23 de miliarde de dolari.
Marius Ghenea, preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online, estimează că piaţa de comerţ electronic va creşte cu 20%-25%, iar în trei ani aceasta va depăşi un miliard de euro. „Se poate ajunge, în patru-cinci ani, la 50% din piaţă, aşa cum s-a întâmplat în SUA sau Europa de Vest“, afirmă Ghenea.
Schimbare de mentalitate
Comerţul electronic creşte într-un ritm destul de alert şi a păstrat o evoluţie de două cifre, în contextul în care în ultimii trei ani multe alte industrii au înregistrat stagnări sau chiar scăderi. România este din mai multe motive departe de ţări precum SUA, China sau cele din vestul Europei. „În primul rând, este vorba despre accesul la internet. Stăm bine la capitolul viteză de internet, însă rata de penetrare a internetului încă este mică. În mediul rural, unde magazinele online ar avea un potenţial imens, datorită numărului mare de locuitori combinat cu lipsa accesului uşor la multe produse şi servicii, accesul la internet înregistrează un nivel scăzut.
Pe de altă parte, există şi o componentă istorică. În Vest, a existat mereu o deschidere către inovaţie, tehnologii noi, este o altă cultură de consum. În România şi în alte ţări din zonă, tehnologiile noi au intrat mult mai recent. Nici calculatorul nu este folosit în mod regulat decât pe o perioadă relativ scurtă de timp şi nu de un procentaj covârşitor din populaţie“, explică Andreia Stavarache, sales & marketing manager PayU România. Primele magazine online s-au deschis în ţara noastră la începutul anilor 2000. Românii au acţionat cu prudenţă şi îşi puneau tot felul de întrebări de genul: „Dacă plăteşti şi rămâi cu banii daţi?“ sau „Cum să cumperi ceva fără să îl vezi înainte?“. De atunci şi până în prezent, lucrurile au evoluat, românii cumpără mai mult online, însă metoda de plată preferată râmâne plata ramburs. În perioada ianuarie – septembrie 2012, românii au plătit online produse şi servicii în valoare de 165,8 milioane euro, însemnând o creştere de 38% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
„Comerţul electronic presupune o schimbare majoră a obiceiurilor de cumpărare într-o ţară în care dintotdeauna oamenii au mers la magazin pentru a cumpăra produse, au mers la casierii pentru a achita facturi şi au aşteptat postaşul la gard pentru a lua pensia. În consecinţă, trebuie timp pentru ca o industrie precum comerţul electronic, care propune noi modele de cumpărare, să fie adoptat de către cea mai mare parte a oamenilor“, adaugă Andreia Stavarache.
Mulţi români continuă să nu aibă încredere în magazinele online, deoa­rece au avut experienţe nereuşite, fie din cauză că au primit produsul cu întârziere, fie că s-au trezit cu costuri suplimentare de livrare etc. 
eMAG, cel mai mare magazin online de la noi, încearcă să schimbe mentalitatea românilor prin intermediul televizorului. „Televizorul este locul din care oamenii îşi iau în continuare informaţii şi în care au încredere, iar reclama la eMAG, difuzată în prezent pe micile ecrane, are rolul de a educa oamenii în ceea ce priveşte comerţul online“, potrivit lui Iulian Stanciu, director general eMAG. Pentru ca o piaţă de comerţ online să crească, este nevoie de o creştere a ratei de penetrare a accesului la internet. În momentul în care 80% dintre români vor avea acces la internet, comerţul electronic va creşte foarte mult, este de părere Stavarache. „Industrii care vor avea un impact mult mai puternic în viitor la creşterea comerţului online sunt legate de asigurări, acces la conţinut, servicii medicale etc. De asemenea,  în următorii doi-trei ani vom vedea o creştere puternică a retailului. Dacă ne uităm în zona de vest a Europei, în ţări precum Germania sau Marea Britanie, retailul vinde foarte mult online“, potrivit lui Stavarache. În acest moment, cel mai mare ritm de creştere (raportat la numărul de tranzacţii) este înregistrat de segmentul cupoanelor de reduceri – 106%, confecţiilor – 79%, cadourilor – 62% şi jucăriilor – 47%, conform Pay U.

160 de milioane de euro este suma pe care românii au cheltuit-o plătind online, în 2011, pentru achiziționarea de diverse bunuri