Automobilul de 40.000 USD e pus la bataie ca premiu pentru a atrage noi salariati la Replay TV. Daca un salariat al firmei recomanda un candidat si acesta din urma este angajat, numele celui care a facut recomandarea este pus in palarie. Dupa cinci luni, se organizeaza o tragere la sorti, pentru a se decide castigatorul premiului. Nici ceilalti participanti la tragerea la sorti nu raman cu mainile goale: pentru fiecare nou-venit in firma la recomandarea lor, fiecare angajat castiga o prima de circa 2.000 USD. De la initierea, in februarie, a acestui nou sistem de recrutare, Replay a primit 280 de aplicatii, dintre care au fost retinute 28, in vederea angajarii.
Mercedesul oferit de Replay e doar unul dintre cele mai vizibile premii puse la bataie de angajatorii din Silicon Valley. Intr-o piata a slujbelor incredibil de fierbinte, cel mai bun mod de a atrage oameni intr-o companie pare a fi acela de a face din propriii angajati vanatori de inteligenta (asa-numitii headhunters).
Situata la cateva mile de Replay, o alta companie, Corio, furnizor de aplicatii IT, isi va premia 101 de angajati pentru meritul de a fi adus alti colegi in firma. De altfel, 170 dintre specialistii nou-angajati au fost selectati prin aceasta metoda.
„Cea mai indicata persoana pentru a-ti recomanda candidati este propriul angajat”, spune Marco Rosa, vicepresedintele de resurse umane de la Replay, cel care a initiat aceasta metoda in companie.
Interwoven, grup de software de Internet, le-a intins angajatilor momeala unui automobil BMW Z3 sport, premiu pentru nou-adusii in companie.
Recompense similare pentru recrutare de personal se ofera in majoritatea firmelor din Silicon Valley, de la micile companii la grupurile gigantice, precum Cico. Cererea de specialisti IT este atat de ridicata, incat metodele traditionale de recrutare nu mai sunt suficiente. Un recent raport al Asociatiei de Tehnologia Informatiei din America aprecia ca in SUA vor fi create circa 1,6 milioane de slujbe in domeiul IT. CV-urile inscrise in site-urile specializate de recrutare (hotjobs.com, monster.com), precum si cele selectate de consultanti nu fac fata cererii de forta de munca. Prin urmare, informatiile culese de la om la om despre colegi capabili sunt la mare pret. Recompensele pot consta in premii de mii de dolari sau in zeci de mii, cum este exemplul luxoaselor automobile, date la schimb pentru personal calificat.
Adoptata de tot mai multi, aceasta metoda implica si riscuri. „Trebuie sa fii foarte atent ca salariatii sa nu piarda prea mult timp cu recrutarea, in defavoarea propriului job”, atentioneaza un director executiv din Silicon Valey. Metoda selectarii de personal prin oamenii deja angajati scade bugetul companiilor. Totusi, cheltuielile prin aceasta metoda se situeza sub nivelul celor alocate consultantilor specializati, care in mod normal cer 20% din salariul anual al persoanei angajate. Pe de alta parte, anumiti manageri au rezerve cu privire la contractarea consultantilor, din cauza tendintei lor de a incuraja persoanele pe care le contacteaza sa isi schimbe slujba. Potrivit lui Cheryl Williams, director de resurse umane la Corio, compania cheltuieste aproximativ 3.000 USD pentru fiecare nou recrut.
Companiile nu neglijeaza nici personalul existent. Angajatilor li se acorda beneficii precum actiuni, asigurarea meselor la serviciu sau accesul sali de sport.