Evaziunea fiscală care afectează sectorul turismului şi protecţia turiştilor se numără printre motivele invocate de Minister pentru sprijinirea actului normativ. SIEATR se va ocupa cu strângerea, stocarea, corelarea, ordonarea, analizarea, prelucrarea şi diseminarea datelor, precum şi cu indicatori statistici privind activităţile de turism şi turişti.

Acest ansamblu al sistemelor şi mijloacelor informatice, asigurat de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, este necesar pentru ţinerea evidenţei structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare, de evaluare a activităţii turistice, de evaluare a circulaţiei turiştilor şi de furnizare a informaţiilor necesare instituţiilor publice, potrivit proiectului de lege.

Legea turismului se aplică tuturor formelor şi tipurilor de turism precum şi persoanelor fizice şi juridice care prestează servicii sau desfăşoară activităţi turistice, de agrement sau de călătorie.

Furnizorii de servicii turistice colectează următoarele date în fişa de anunţare a sosirii şi plecării turistului: numele, prenumele, data naşterii, locul naşterii, cetăţenia, date referitoare la domiciliu: ţară, localitate, stradă, număr, date referitoare la actul de identitate: tipul, seria şi/sau numărul, data eliberării şi instituţia emitentă, statul emitent, codul numeric personal sau numărul personal de identificare, cu excepţia turiştilor străini care nu posedă un astfel de număr, data sosirii şi data plecării, scopul călătoriei, date privind plata, inclusiv adresa de facturare, date din profilul „client fidel”, dacă există, agenţia sau agentul de turism prin care a fost făcută rezervarea sau a fost cumpărat biletul.

Autorităţile competente să utilizeze datele cu caracter personal cuprinse în SIEATR sunt Ministerul Afacerilor Interne: Direcţia Generală Management Operaţional, Poliţia Română, Poliţia de Frontieră Română, Direcţia Generală de Protecţie Internă, Direcţia Generală Anticorupţie, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Ministerul Apărării Naţionale: Direcţia generală de informaţii a apărării şi Ministerul Public.

 

Trei module

Primul modul, este administrat tehnic de STS şu vizează evidenţa furnizorilor de servicii turistice, persoane juridice şi fizice. STS va colecta date cu caracter personal.

Modulul al doilea, gestionat tot de STS, prevede indicatorii statistici asociaţi activităţii de turism din România. Autoritatea împreună cu Institutul Naţional de Statistică stabilesc indicatorii ce se colectează de la structurile de primire turistică pentru: susţinerea şi promovarea activităţii turistice în România, elaborarea de strategii naţionale, sectoriale, regionale sau locale şi stabilirea sau propunerea de măsuri de conservare şi protejare a resurselor şi obiectivelor precum şi în scopul stimulării dezvoltării destinaţiilor şi produselor turistice.

Al treilea modul, numit „Fişa de anunţare a sosirii si plecării turistului”, va fi administrat de STS şi gestionat de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), prin intermediul Inspectoratului General al Poliţiei Române (IGPR). Acesta are calitatea de operator al sistemului, în vederea protejării turiştilor, a proprietăţii private si publice, prevenirii şi descoperirii infracţiunilor, respectarea ordinii şi liniştii publice, protecţiei martorilor, în conformitate cu legislaţia în vigoare, depistării persoanelor care se sustrag urmăririi penale, executării pedepselor sau altor hotărâri judecătoreşti în materie penală, depistării persoanelor dispărute, depistării persoanelor care nu respecta măsura controlului judiciar şi prevenirii şi înlăturării ameninţărilor la adresa securităţii naţionale. IGPR, în calitate de operator de date cu caracter personal, împuterniceşte STS să efectueze operaţiuni privind stocarea acestor date.

Te-ar putea interesa și: