Senatorii îngroapă taxa auto

Senatorii îngroapă taxa auto

Senatorii comisiilor reunite de buget-finante si mediu au dat astazi votul final din comisii pentru celebra "taxa auto", cunoscuta initial drept "taxa de prima inmatriculare" si acum drept "taxa de poluare pentru autovehicule". Vestea buna pentru romani este ca politicienii au votat eliminarea completa a taxei in ambele forme ale ei, atat care intrase in vigoare in 2007, cat si in noul format. De asemenea, romanii au de ce sa se bucure: senatorii au decis si sa restituie integral sumele pe


Senatorii comisiilor reunite de buget-finante si mediu au dat astazi votul final din comisii pentru celebra „taxa auto”, cunoscuta initial drept „taxa de prima inmatriculare” si acum drept „taxa de poluare pentru autovehicule”. Vestea buna pentru romani este ca politicienii au votat eliminarea completa a taxei in ambele forme ale ei, atat care intrase in vigoare in 2007, cat si in noul format.

De asemenea, romanii au de ce sa se bucure: senatorii au decis si sa restituie integral sumele pe care statul le-a incasat pana in prezent. Potrivit senatorului Codrut Seres, membru al comisiei de buget-finante, „am transformat o lege care ia intr-o lege care da”. Concret, votul negativ  a fost traspus in mod legislativ intr-un raport de admitere cu amendamente. Adica au fost eliminate 13 dintre cele 14 articole ale legii care contineau modalitatea de taxare si au fost introduse cu amendamentele comisiei care transforma fundamental ordonanta.

Codrut Seres spune ca, potrivit noii ordonante de urgenta, cetatenii care au platit taxa de poluare vor primi banii inapoi, iar cei care au platit taxa de prima inmatriculare vor primi banii actualizati cu rata inflatiei. Dat fiind faptul ca banii au fost platiti la administratia financiara, banii care se vor restitui vor proveni de la bugetul de stat. „Nu vrem sa luam de la fonduri de mediu, deoarece sunt finantate la nivel local anumite proiecte pe care nu vrem sa le inchidem”, a precizat Seres. Plata banilor va fi inceputa la trei luni de la intrarea in vigoare a ordonantei.

Dupa cum arata lucrurile, acesta este cel mai fierbinte punct din traseul legislativ, deoarece nu se stie cu exactitate cand anume va intra legea in vigoare. Urmatoarea etapa este votul in plen al Senatului, urmat de votul in plan al deputatilor, Camera fiind cea decizionala. Iar cum merg legile in Romania, votul final poate sa vina chiar si in 2009.

Seres mai spune ca printre motivele care au dus la atitudinea senatorilor se numara faptul ca nu s-a reusit stoparea importului de masini second-hand, ba chiar mai mult, numarul acestora a crescut, faptul ca existau deja in Romania masini vechi (autoturisme Dacia sau autocamioane din anii ’70-’80) care polueaza mult mai mult decat o masina second hand cu norme Euro 3 sau 2, faptul ca hatisul legislativ format din cele circa 500 de taxe parafiscale identificate de Consiliul IMM-urilor ar trebui simplificat, nu complicat cu o taxa in plus si, in fine, faptul ca taxa nu este dorita de populatie.

Taxa de prima inmatriculare a avut inca de la inceput sustinatori si critici si a adus Romania intrand in vizorul oficialilor de la Bruxelles, care au avertizat ca o astfel detaxa intra in contradictie cu Tratatul de aderare a tarii noastre la UE cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie.

Junalistii Capital au criticat ambele forme ale taxei auto de pana acum, considerand, in primul rand, ca nu a fost respectat principiul de baza „poluatorul plateste”. De asemenea, natura interventionista a taxei de poluare a fost demonstrata chiar de comportamentul pietei auto din luna iulie, prima luna in care acest „bir” a fost aplicat.

Citeste si

„Unde taxezi si cine crapa” (27 august 2008)

„Piata auto, data peste cap de deciziile gresite ale Guvernului” (20 august 2008)

 „De-a taxa auto” (2 iulie 2008)

„O alternativa europeana la Taxa Vosganian” (6 februarie 2008)

 

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.