Anul 2016 se anunță mai puțin bogat în vizite ale unor impresionante nave de croazieră în portul Constanța. Dacă în 2015 în terminalul de pasageri au sosit 36 de pacheboturi, în acest an doar 22 astfel de nave vor ajunge în România. Conform Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime Constanța șapte dintre navele anunțate vor sosi pe fluviul Dunărea sau pe Canalul Dunăre – Marea Neagră. Oficialii CNAPM menționează și că „se menține tendința sosirii în Marea Neagră a pasagerelor de capacitate mare, cele mai multe din generația nouă, cu servicii de calitate și multiple facilități la dispoziția”.
Cu privire la structura planificărilor pentru escale turistice în actualul sezon de croaziere, se remarcă Compania MSC, care și-a planificat șase sosiri, cu navele MSC Opera și MSC Lirica, dar și revenirea Companiei Costa Crociere în Marea Neagră și în Portul Constanța, cu nava Costa Neoromantica. 

O prezență deosebită în acest an va fi velierul Royal Clipper, una dintre cele mai luxoase nave de croazieră din lume, lansată la apă în anul 2000, în prezența reginei Silvia a Suediei, care a avizat două sosiri la Constanța, în lunile mai și iunie. Royal Clipper, supranumită Steaua Mărilor, este un velier cu cinci catarge. Nava de croazieră a fost proiectată de arhitectul naval polonez Zygmunt Choreń pentru Compania Star Clippers Ltd. din Suedia care a construit-o folosind o cocă din oțel existentă, care a fost modificată în Șantierul Naval Gdańsk. Interiorul clasic al navei a fost definitivat și finisat în Șantierul Naval Merwede în iulie 2000. Lucrările de renovare au inclus frescografii realizate de Rainer Maria Latzke, care completează interiorul mediteranean al navei.
Nava a fost proiectată având la bază modelul unei celebre nave de război germane, velierul din oțel cu cinci catarge Preusen, construit în 1902, având la bază proiectul inginerului Georg Wilhelm Claussen. Potrivit datelor tehnice, nava are greutatea de 5.000 de tone brut, lunginea de 134,8 m, cinci catarge și este propulsată de 42 de vele˛ dar și de două motoare Caterpilar diesel de 3.516 C.P. Velierul de croazieră poate ambarca 227 de pasageri în cele 114 cabine de lux și are echipajul alcătuit din 106 marinari și stuarzi. Compania armatoare, Star Clippers susține că aceasta este cea mai mare „corabie adevărată”, construită vreodată, de când a fost lansat la apă originalul velier Preussen. Nava este inclusă în Guinness World Records drept nava în serviciu având ce-a mai mare suprafață a velelor de acțiune la bord, cu cei 5.202 de metri pătrați de velatură.

De la 220 de euro

Ofertele agențiilor din România pentru doritorii de croaziere sunt pe cât de multe, pe atât de interesante. Astfel, Aerotravel anunță pentru 2016 călătorii de șase nopți pe Marea Mediterană cu prețuri care încep de la 220 de euro. Desigur, la aceste sume se adaugă costul deplasării până la portul de îmbarcare și invers. În plus, nu sunt incluse taxele portuare, asigurările medicale sau internetul. Cea mai ieftină croazieră propusă de Aerotravel este cea cu MSC Preziosa care începe de la Civitavecchia pe 13 noiembrie. Pentru 220 de euro frumoasa navă din clasa Fantasia care a avut voiajul inaugural în martie 2013 vă va transporta de la Civitavecchia la Palermo și, mai apoi, la Valletta, Valencia, Marsilia având ca port de sosire Genova. Pentru 249 de euro, o altă navă, MSC Orchestra vă poate purta de la Genova la Napoli, Valletta, Dubrovnik și Veneția. Prețurilre sunt exprimate în euro pentru un loc în cabină.

Eximtur afișează în lista ofertelor pentru croaziere o călătorie de zece zile cu Norwegian Star denumită „Capitalele Baltice”. Costul acesteia este de 1.219 euro/persoană și implică vizitarea unor state precum Danemarca, Germania, Estonia, Rusia, Finlanda și Suedia. De asemenea, pentru cei care doresc să vadă firodurile din Norvegia, Eximtur propune o croazieră cu un cost de 1.124 de euro cu plecare din Kiel, Germania. În prețul menționat este inclus și biletul de avion dus-întors până la portul de plecare/sosire. MSC Musica va pleca din Kiel și va ancora în proturile din Copenhaga, Hellesylt, Flaam, Stavanger cu revenire la Kiel.

Christian Tour are, printre alte oferte, o croazieră cu MSC Fantasia care începe din Dubai. Cu un preț/cameră de două persoane de 1.710 euro, vi se asigură zborul dus-întors la Dubai, transferul în port și șapte nopți de cazare pe vas, iar croaziera implică trecerea prin Abu Dhabi, Sir Bani Yas, Bahrain și Doha. Acestea sunt doar câteva dintre ofertele agențiilor din România, alte câteva zeci fiind disponibile doar în această vară. Și, dacă tot nu vi se pare suficient, puteți oricând opta pentru o agenție din străinătate cu condiția să vă plătiți zborul până în portul de îmbarcare. Este chiar posibil să descoperiți prețuri mult mai avantajoase. 
Oricum, înainte de a pleca într-o croazieră este bine să știți că, pe lângă preț, traseu sau tip de navă este indicat să vă alegeți o cabină cu vedere la mare (implică un cost mai ridicat) amplasată cât mai aproape de mijlocul navei. Astfel veți simți mai puțin oscilațiile induse de valuri. De asemenea, cel puțin teoretic, o navă mai mare se comportă mai bine pe mare. Nu luați în calcul opririle mai scurte de 5-6 ore pentru că nu veți avea timp de mare lucru, doar îmbarcarea și debarcarea ocupând mai bine de o oră. În fiecare port sunt disponibile o mulțime de moduri de petrecere a timpului, mai mult sau mai puțin costisitoare, despre care veți afla pe vas. Nu vă bazați pe telefonul mobil, acesta funcționând doar în apropierea porturilor. La fel și internetul. Există desigur opțiunea de a folosi, contra cost, telefonul sau internetul de la bordul navei, însă prețurile sent destul de ridicate.

6.296 de pasageri pot găzdui cele mai mari nave de croazieră din prezent: Allure of the Seas și Oasis of the Seas

1,25 milioane de euro a costat cea mai scumpă croazieră. Voiajul de 115 zile la bordul navei Silver Whisper a trecut prin 28 de țări

(Articol publicat în Suplimentul Capital Luxury apărut pe 18 aprilie 2016)