Volvo Cars avertizează asupra viitorului incert al modelelor accesibile în SUA. Clienții vor suporta scumpirile din propriul buzunar
Håkan Samuelsson, a declarat vineri că posibilele tarife de 50% anunțate de administrația Trump pentru importurile din Uniunea Europeană ar putea forța producătorul suedez să renunțe la planurile de export pentru unele dintre cele mai accesibile modele ale sale pe piața americană.
Printre modelele vizate se numără și EX30, SUV-ul electric compact produs în Belgia, gândit ca un simbol al tranziției Volvo către mobilitatea sustenabilă și accesibilă. Într-un interviu pentru Reuters, Samuelsson a recunoscut că impunerea acestor tarife punitive ar putea face „imposibilă” comercializarea modelului EX30 în Statele Unite, riscând astfel să blocheze accesul consumatorilor americani la vehicule electrice entry-level.
Mai mult, clienţii companiei vor trebui să plătească o mare parte din costurile majorate ca urmare a tarifelor, explică Samuelsson.
Declarațiile vin în contextul unei escaladări comerciale tot mai accentuate între Washington și Bruxelles. Președintele american Donald Trump a sugerat vineri că ar putea impune tarife vamale de până la 50% începând cu 1 iunie, acuzând dezechilibre comerciale și lipsă de reciprocitate în relațiile economice transatlantice. Negocierile dintre cele două blocuri par a fi într-un punct mort.
Un avertisment însoțit de speranță pe fondul scăderii veniturilor
Samuelsson s-a arătat optimist în privința unei soluții apropiate, sugerând că nici Europa, nici Statele Unite nu ar avea de câștigat dintr-o blocare a relațiilor comerciale bilaterale.
„Cred că vom avea un acord în curând. Nu este nici în interesul Europei şi nici al SUA ca schimburile comerciale dintre ele să fie oprite.”, a spus Samuelsson.
Remarca sugerează o încredere de fond în raționalitatea parteneriatului transatlantic, însă investitorii rămân sceptici – acțiunile Volvo Cars au scăzut cu 5% la prânz pe bursa de la Stockholm.

Compania, deținută majoritar de grupul chinez Geely Holding, traversează un moment dificil. În primul trimestru al anului, profitul net a scăzut cu 73%, până la doar 91 milioane de euro, în timp ce vânzările au înregistrat un recul de 12%. Samuelsson a descris rezultatele ca fiind „dezamăgitoare” și a recunoscut că industria auto se confruntă cu „provocări fără precedent”.
Ca răspuns, Volvo a lansat un amplu program de reducere a costurilor, în valoare de 1,6 miliarde de euro. Planul include restructurări în lanțul de producție, dar și reduceri de personal la nivel global. Mai mult aici.
Un pariu pe Europa de Est și electrificare
În pofida incertitudinilor, Volvo Cars continuă să își reconfigureze rețeaua industrială. Cu două fabrici în funcțiune – în Suedia și Belgia – compania urmează să inaugureze până la mijlocul deceniului o nouă unitate de producție în Slovacia. Scopul: atingerea unui volum anual de 1,2 milioane de vehicule, din care jumătate electrice.
Cu toate acestea, dacă tarifele americane vor deveni realitate, strategia globală a companiei ar putea necesita ajustări semnificative. Modelul EX30, cu prețul său competitiv și accentul pe sustenabilitate, reprezenta o piesă esențială în extinderea Volvo pe piața americană a vehiculelor electrice de volum. Impunerea unor tarife ridicate ar putea nu doar să afecteze compania, ci și să limiteze opțiunile de electrificare ale consumatorilor americani.