Schimbări majore în legislație: șoferii vârstnici, în centrul atenției

Pe fondul îmbătrânirii populației, Uniunea Europeană revizuiește regulile care vizează șoferii vârstnici de peste 65 de ani. În contextul unei creșteri constante a numărului de conducători auto seniori, instituțiile europene iau în calcul ajustarea legislației actuale.

Noile propuneri ar putea schimba semnificativ modul în care aceste persoane își păstrează permisul de conducere.

Ideea inițială a fost simplă: controale medicale periodice după vârsta de 65 de ani, la fiecare doi ani, și anuale după 75. Această măsură a fost justificată prin dorința de a crește siguranța rutieră. Însă rapid au apărut obiecții. Mai mulți eurodeputați au atras atenția că astfel de cerințe ar putea fi percepute ca discriminatorii.

șofer
SURSA FOTO: Dreamstime

Autoevaluare în locul testelor obligatorii

Pentru a răspunde criticilor, Comisia Europeană propune o alternativă mai puțin restrictivă. Astfel, ideea de examene medicale obligatorii ar putea fi înlocuită cu un sistem de autoevaluare. Potrivit acestuia, fiecare șofer trecut de 65 de ani ar trebui să-și analizeze singur capacitatea de a conduce.

Statele membre vor avea libertatea de a alege între acest model flexibil și păstrarea controalelor clasice. Scopul este de a păstra un echilibru între libertatea individuală și necesitatea unei circulații sigure. De asemenea, autoritățile speră că responsabilizarea personală va stimula o mai mare conștientizare a riscurilor.

Specialiștii atrag atenția: nu vârsta e problema, ci obiceiurile proaste

În acest context, vocile experților nu au întârziat să apară. Prof. Kaarin Antsey de la Universitatea New South Wales din Sydney a explicat că problemele de siguranță nu sunt cauzate exclusiv de vârstă. Potrivit acestuia, șoferii ar trebui să-și reîmprospăteze cunoștințele chiar de la 50 de ani.

„Multe greșeli pe drum sunt rezultatul nu atât al vârstei, cât al obiceiurilor proaste de lungă durată – de exemplu, întoarceri incorecte, utilizarea greșită a semnalizărilor sau dificultăți în menținerea benzii de circulație”, a declarat profesorul.

Fiecare țară decide: controale stricte sau libertate de alegere

Potrivit publicației Merkur, noul cadru legislativ va lăsa un grad mare de autonomie fiecărui stat membru. Țările UE vor putea decide dacă păstrează actualele examene obligatorii sau dacă aleg varianta mai permisivă a autoevaluării.

Această libertate de decizie vine cu o mare responsabilitate. Fiecare guvern va trebui să analizeze atent ce variantă se potrivește cel mai bine propriului sistem de siguranță rutieră. Orice decizie va trebui să țină cont de statistici, dar și de drepturile individuale ale cetățenilor vârstnici.