Amenzi noi pentru șoferi

Consiliul și Parlamentul European au convenit asupra unui acord preliminar, prin care se propun noi reguli și sancțiuni suplimentare pentru a pedepsi șoferii care încalcă legislația într-o altă țară decât cea de domiciliu.

La solicitarea țării în care a avut loc încălcarea, statul membru al Uniunii Europene unde infractorul își are reședința poate prelua responsabilitatea pentru colectarea amenzilor rutiere, cu condiția ca acestea să fie în valoare de cel puțin 70 de euro și să nu fi fost plătite, după efectuarea tuturor demersurilor legale.

Statul membru al Uniunii Europene în care a avut loc încălcarea rutieră va avea la dispoziție 11 luni de la data comiterii infracțiunii pentru a emite un avertisment cu privire la încălcarea regulilor de circulație.

Pentru a descuraja conducerea imprudentă a vehiculelor în alte țări,  noile norme actualizate vor extinde lista încălcărilor Codului rutier comise de șoferii nerezidenți.

Se va declanșa, astfel, asistența transfrontalieră. De asemenea, se vor putea atrage amenzi pentru șoferii care prezintă un pericol pentru siguranța rutieră.

ue, uniunea europeana
SURSA FOTO: Dreamstime

Infracțiunile care vor fi sancționate

Pe lângă încălcările obișnuite, cum ar fi depășirea vitezei, conducerea sub influența alcoolului sau ignorarea semaforului roșu, legislatorii Uniunii Europene au inclus, printre altele:

  • parcarea periculoasă
  • depășirea liniei continue
  • infracțiunea de „lovire și fugă” în noile prevederi

Aceasta se referă la situația în care șoferul comite o infracțiune și apoi părăsește locul accidentului.

Având în vedere că aproximativ 40% din infracțiunile rutiere transfrontaliere rămân nepedepsite, parlamentarii europeni examinează:

  • proceduri mai stricte de cooperare între statele membre UE
  • impunerea obligației de a identifica persoana responsabilă pentru o infracțiune rutieră

Conform acordului, fiecare țară din Uniunea Europeană trebuie să reacționeze fără întârziere la cererea formulată de către alt stat membru. Are termen de două luni de la colectarea tuturor informațiilor relevante.

masini trafic STB bucuresti
SURSA FOTO: Dreamstime

Ce mai prevede acordul?

În plus, acordul detaliază elementele-cheie ale notificării despre infracțiune, care trebuie să includă, pe lângă detalii privind momentul și circumstanțele faptei, informații despre procedura de contestare a amenzii.

De asemenea, parlamentarii europeni au reușit să negocieze o clauză conform căreia, doi ani de la transpunerea noilor reguli în legislația națională, companiilor private le va fi complet interzis să asiste statele membre ale UE în colectarea amenzilor de circulație de la șoferii străini.

Comisia Europeană este însărcinată să dezvolte un portal online care să ofere:

  • o listă cu regulile
  • opțiunile de contestare
  • amenzile rutiere corespunzătoare, printre alte informații relevante.

„(…) o plăcuță de înmatriculare străină nu poate fi o licență pentru impunitate rutieră. Normele actualizate vor facilita schimbul de informații cu privire la infractorii din circulație între statele membre, asigurând în același timp șoferilor acces facil la informațiile necesare, prin canalele de comunicare digitale”, spune Kosma Złotowsk, ECR, Polonia.