Se schimbă Codul Rutier. Anunțul cumplit venit chiar acum în România

Codul Rutier se schimbă, anunță fostul ministru Cristian Ghinea, care adaugă că România conduce topul țărilor din Uniunea Europeană care au un nivel ridicat de accidente rutiere mortale.

Fostul ministru anunță că Parlamentul va adopta o variantă a Codului Rutier, amintind că Executivul a propus, la începutul acestui an, prin OUG, ”închiderea unor șmecherii prin care vitezomanii nu rămâneau niciodată fără carnet”.

”Azi pe șoselele României vor muri cel puțin 3 oameni. Asta e realitatea cruntă. Cel mai probabil din cauza vitezei excesive sau din cauza infrastructurii rutiere.

În vreme ce România continuă să conducă detașat în Uniunea Europeană la numărul de morți și răniți grav în accidente rutiere, Parlamentul e pe cale să adopte o variantă ciuntită a Codului Rutier.

Guvernul a propus prin Ordonanță la începutul anului închiderea unor șmecherii prin care vitezomanii nu rămâneau niciodată fară carnet. Dar în Parlament e consens PSD PNL să schimbe. Adică chiar Ministerul de Interne propune niște schimbări de bun simț și parlamentarii coaliției votează să le scoată”, arată Cristian Ghinea.

USR a formulat propria Strategie de siguranță rutieră

Fostul ministru informează că Uniunea Salvați România (USR) a formulat propria Strategie de siguranță rutieră prin care numărul deceselor în urma accidentelor rutiere poate fi redus.

”Am obținut 3 miliarde euro pentru autostrăzi în PNRR (record pe un singur proiect A7) cu promisiunea că vom face ceva să schimbăm tragedia de pe șosele.

În felul acesta România riscă să nu bifeze un jalon important din PNRR – Strategia de siguranță rutieră, unde își asumase introducerea unui sistem real de descurajare a condusului agresiv în Codul Rutier.
USR a formulat propria Strategie de siguranță rutieră, o altă viziune privind felul în care putem reduce numărul de morți pe șosele”, arată Cristian Ghinea.

Cătălin Drulă și Lucian Bode, schimb dur de replici pe marginea acestui subiect

În timp ce ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, susținea o declarație pe holurile Camerei Deputaților, fostul ministru al Transporturilor, actual președinte interimar al USR, Cătălin Drulă, l-a întrebat pe acesta dacă legea va trece sau nu.

Ministrul Lucian Bode i-a răspuns că nu susține aceste modificări și că afirmațiile pe care le face sunt nejustificate.

Cătălin Drulă: ”Să le spuneţi, ca lider PNL, că nu trece legea asta, Trece sau nu trece?”

Lucian Bode: ”Niciodată nu m-ai auzit pe mine că susţin acest modificări. Faci afirmaţii nejustificate, că ministrul de interne susţine aceste modificări, nejustificat. Binenţeles că nu susţin aceste modificări (…) Am condus împreună această comisie, niciodată nu am pus şedinţa în acelaşi timp cu alte trei sau patru comisii”

Cătălin Drulă: ”Ştiţi ce au spus colegii dumneavoastră, că nu îi interesează (…) Eu v-am trimis invitație în comisie”

Lucian Bode: ”După ce Guvernul vine cu o analiză în trei, patru luni de zile, propune Ordonanţa nr 1, v-aţi trezit că spuneţi că sunteţi şi voi de acord cu ea. Sunteţi într-o mare eroare. Ordonanţa de Urgenţă produce efecte. Ştii care sunt efectele?”

USR consideră că Strategia elaborată de MTI este un document formal

Potrivit Strategiei de siguranță rutieră a USR, ”Strategia elaborată de
MTI pare a fi mai degrabă un document formal, menit doar să bifeze obligația Guvernului de a adopta o strategie în domeniul siguranței rutiere în intervalul prevăzut de PNRR, există o fereastră de oportunitate pentru a încerca punerea în discuție la nivel național a unei strategii cu măsuri reale, inteligente, menite să reducă substanțial numărul de victime și să crească siguranța infrastructurii”.

Așadar, Departamentul de Politici Publice al USR dorește să adauge următoarele elemente:

Legislație rutieră

  • Strategie distinctă a MAI/Politiei Române/Poliției
    Rutiere în vederea identificării, monitorizării, descurajării și sancționării comportamentelor din trafic care stau la baza accidentelor rutiere grave, atât în rândul șoferilor (pe categorii de automobile/motociclete/mope de/biciclete), cât și în rândul
    pietonilor. Singurul focus al Poliției Rutiere este în practică depășirea vitezei regulamentare. Prin această strategie, Poliția
    Rutieră trebuie să își asume la rândul său ținte clare de reducere a numărului de victime
  • Reflectarea acestor cauze în legislația rutieră, prin adaugarea de contravenții și infracțiuni care să reducă în trafic comportamentele care duc la accidente cu morți și răniți grav. Coerență în adoptarea de politici publice în domeniu, pentru a evita situații precum cea recentă în care OG1/2022 a Guvernului, care introducea astfel de contravenții și infracțiuni în Codul Rutier, este în curs de ”neutralizare” de către coaliția
    de guvernare în timpul procesului legislative (PL-x 163/2002). Măsurile preconizate de Guvern nici măcar nu au fost susținute
    politic în Parliament la nivel de ministru sau secretar de stat.

Infrastructură rutieră

  • Introducerea unor echipamente   inteligente   de monitorizare  a  conformării  la legislația rutieră. Putem propune  nu  doar  radare,  ci ansambluri   de   radare   care calculează  viteza  medie  de deplasare  între  două  puncte de pe drum.În practică, majoritatea punctelor  fixe  sau  mobile  de radar clasic sunt semnalizate prin  aplicații  larg  răspândite (ex. Waze), ceea ce le reduce semnificativ  eficiența.  Șoferii se vor conforma doar în zona în care este  semnalizat radarul, uneori reducând viteza  brusc  și  foarte  mult, ceea   ce   reprezintă   un   alt factor de risc pentru siguranța rutieră.Radarele care  calculează viteza  medie  sunt  imune  la acest tip de semnalizare.
  • Introducerea      unor      timpi maximi în care administratorii drumurilor  (CNAIR,  UAT-uri) trebuie   să   intervină   pentru remedierea   unor   deficiențe care   afectează   gradul   de siguranță  al  unui  sector  de drum.
  • Măsuri pentru limitarea intervalelor de timp în care se intervine în infrastructura rutieră pentru corectarea unor deficiențe     care afectează siguranța traficului (denivelări, surpări, deteriorări ale elementelor pasive de siguranță).

    În   practică, administratorul drumului preferă  să monteze semne de circulație  care introduc  cu  anii  restricții  de viteză  pe  anumite  segmente de drum deteriorate, ca unică măsură  până  cand  lucrările necesare   sunt   introduse   în planurile     de  investiții  și efectuate în teren.

    Măsura  vizează  și  deținătorii de utilități (gaz,  apă,  energie electrică sau termică, telecom) care intervin în mediul urban   și   ale   căror lucrări trenează adesea nejustificat de mult,  afectând capacitatea de transport și gradul  de  siguranță  al  unor segmente  critice de infrastructură.