Autoritățile române intenționează să întărească legislația rutieră prin creșterea sancțiunilor pentru conducerea fără permis și sub influența alcoolului sau a drogurilor. De asemenea, se propune ca toate persoanele care vor să conducă un mijloc de transport să urmeze cursuri obligatorii de legislație rutieră. Aceste măsuri vin ca răspuns la creșterea numărului de accidente și la nevoia de a îmbunătăți siguranța pe drumurile publice.
Avocatul Poporului propune modificări în legislația rutieră
Un raport recent al Avocatului Poporului propune modificări importante în legislația rutieră, recomandând înăsprirea sancțiunilor pentru cei care conduc fără permis și pentru șoferii aflați sub influența alcoolului sau a substanțelor interzise.
Mircea Criste, adjunctul instituției, a subliniat aceste propuneri în cadrul unei dezbateri dedicate siguranței rutiere.
În plus, raportul evidențiază necesitatea implementării „regulii fermoarului”, un mecanism prin care autovehiculele trec alternativ atunci când benzile de circulație se unesc.

Această regulă este încă aplicată discreționar în România, iar oficialii consideră că ar trebui reglementată strict pentru a fluidiza traficul și a preveni blocajele.
Cursuri obligatorii de legislație rutieră pentru toți conducătorii
Mircea Criste a atras atenția și asupra unei alte propuneri importante în legislația rutieră: introducerea obligației purtării căștii de protecție omologate nu doar pentru motocicliști și mopediști, ci și pentru bicicliști și utilizatorii de trotinete electrice.
Această măsură vizează reducerea numărului accidentelor grave în care sunt implicați acești participanți la trafic.
„Având în vedere diversitatea mijloacelor de transport implicate în accidente rutiere și tot mai desele evenimente rutiere care se produc din cauza ignorării dispozițiilor legale, apreciem că este necesară absolvirea unor cursuri de legislație rutieră de către toate categoriile de persoane care doresc să conducă un mijloc de transport pe drumurile publice, indiferent de modul de propulsie al acestuia.
Este doar una dintre propunerile care vizează cadrul legislativ și la care se alătură altele, precum creșterea perioadei de școlarizare și instruirea cursanților, atât pentru autovehicule cu transmisie manuală, cât și automată. Cred că este în avantajul tuturor participanților la trafic să aibă aceste cunoștințe”, a explicat Mircea Criste.
El a mai punctat că printre propuneri se numără și creșterea perioadei de școlarizare, atât pentru mașinile cu transmisie manuală, cât și pentru cele automate.

„Cred că este în avantajul tuturor participanților la trafic să aibă aceste cunoștințe”, a adăugat adjunctul Avocatului Poporului.
Propuneri pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere și a semnalizării
Pe lângă aspectele legislative, raportul cuprinde recomandări privind infrastructura rutieră. Printre acestea se numără îmbunătățirea marcajelor și iluminatului public, amenajarea de trotuare pentru pietoni și piste dedicate bicicliștilor.
În acest context, Criste a atras atenția asupra interzicerii amenajării locurilor de parcare pe trotuare, pentru a nu îngrădi accesul pietonilor, și a subliniat necesitatea verificării tehnice periodice a tuturor indicatoarelor rutiere.
Creșterea prezenței poliției pe drumurile naționale și în apropierea școlilor
De asemenea, raportul prevede creșterea numărului de patrule de poliție pe drumurile naționale, autostrăzi și în apropierea școlilor, pentru o supraveghere mai eficientă a traficului.
Alte propuneri vizează și măsuri pentru fluidizarea circulației, cum ar fi stabilirea de rute alternative în perioadele cu trafic intens, în special în sezonul estival, și intensificarea controalelor asupra utilajelor grele ce transportă mărfuri.
În privința pregătirii șoferilor, raportul recomandă extinderea criteriilor evaluate în testele psihologice, astfel încât să se identifice mai bine factorii care pot influența stilul de condus.
Deputatul Gal Karoly a comentat situația actuală:
„Ne confruntăm în țara noastră cu mobilitate redusă, trafic de tranzit ridicat și (…) blocaje, parcul auto a crescut (…), comportament riscant și agresiv al participanților și starea precară câteodată a autovehiculelor. Pe ce trebuie să punem accent? Pe îmbunătățirea infrastructurii și aici politicul poate să acționeze fair și trebuie o susținere pentru Guvern și pentru Ministerul Transporturilor. Trebuie să acționăm la pregătirea șoferilor și aici sunt foarte multe posibilități”.