Codul Rutier 2025. Modernizarea infrastructurii rutiere
Codul Rutier 2025. În contextul modernizării infrastructurii rutiere, tot mai multe orașe au decis să implementeze piste pentru biciclete, un demers care, deși benefic pentru promovarea unui transport mai ecologic, a dus și la o creștere semnificativă a accidentelor rutiere.
Mulți șoferi nu sunt familiarizați cu noile reglementări, iar în același timp, unii bicicliști și utilizatori de trotinete nu respectă întocmai legislația existentă, scrie promotor.ro.
În acest context, cum se reglementează prioritatea de trecere în situațiile în care traficul rutier se intersectează cu pistele de biciclete, conform reglementări din Codul Rutier 2025?

Prioritatea de trecere între autovehicule și biciclete
Codul Rutier 2025. Pistele pentru biciclete sunt de obicei amenajate pe partea dreaptă a carosabilului, de obicei în locul unei benzi de circulație sau al unei porțiuni din trotuar, având lățimi care variază între 1 și 2 metri. Acestea sunt destinate exclusiv bicicletelor, trotinetelor și altor vehicule lente, în timp ce mașinile, motocicletele și scuterele sunt strict interzise.
Accesul vehiculelor pe aceste piste reprezintă o încălcare a reglementărilor, fiind considerată o abatere ce atrage sancțiuni sub forma a 6-8 puncte de amendă. Însă există și situații mai complexe, cum ar fi virajele, unde șoferii trebuie să acorde prioritate bicicliștilor.
Articolul 135(g) din Codul Rutier stipulează clar că, atunci când un vehicul virează dreapta sau stânga și se intersectează cu o pistă de biciclete, șoferul este obligat să cedeze trecerea bicicliștilor sau trotinetiștilor, indiferent de circumstanțe.
Codul Rutier 2025. Sancțiuni pentru șoferii care nu dau prioritate
Nerespectarea acestei reguli poate duce la sancțiuni severe. În caz de accident, șoferul poate rămâne fără permis pe o perioadă de 3 luni, iar în caz de victime, se poate deschide dosar penal.
Totodată, este obligatoriu ca aceștia să susțină un examen pentru redobândirea permisului, iar dacă refuză, suspendarea poate fi prelungită.
Bicicliștii au și ei de respectat reguli
Pe de altă parte, bicicliștii și trotinetiștii au și ei obligații ce trebuie respectate pentru a circula în siguranță și legal.
Conform noilor reglementări, persoanele care conduc biciclete pe drumuri publice trebuie să aibă cel puțin 14 ani și sunt obligate să poarte cască de protecție dacă au între 14 și 16 ani.
De asemenea, bicicletele trebuie echipate cu lumini frontale albe sau galbene și lumini roșii pe spate, frâne eficiente și sisteme de avertizare sonore.
Există, de asemenea, o serie de restricții pentru bicicliști, cum ar fi interdicția de a circula pe trotuare (exceptând pistele speciale amenajate), de a transporta alte persoane (cu excepția copiilor de până la 7 ani), sau de a traversa drumuri pe trecerile pentru pietoni în timp ce se află pe bicicletă.