Conform cadrului legal, anvelopele de iarnă sunt obligatorii doar atunci când autovehiculele circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Nu există o perioadă fixă în care acestea trebuie montate.

Anvelopele „all season” respectă legea doar dacă au marcajul M+S

Criteriul esențial pentru omologarea anvelopelor ca fiind de iarnă este inscripția M și S (mud & snow), prezentă sub una dintre formele M+S, M.S. sau M&S. Toate anvelopele care au acest marcaj, indiferent de denumirea comercială, inclusiv cele cunoscute drept „all season”, sunt conforme cu cerințele legislației naționale.

Legea din România, prin Ordonanța Guvernului nr. 5/2011 care modifică OG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, utilizează expres termenul „anvelope de iarnă”, asociat exclusiv marcajului M și S. Prin urmare, nu există modificări recente ale legislației și nici cerințe suplimentare privind utilizarea altor tipuri de anvelope.

„AMC vine anunțul MOMENTULUI pentru toți șoferii! Date fiind temperaturile din ultimele zile, vrem ca informarea noastră să ajungă la voi înainte să aflați “veștile de ULTIMĂ ORĂ pentru toți șoferii”, “cum s-a modificat Codul Rutier în 2025 și ce riscă șoferii care nu au ACESTE anvelope” sau că a apărut “avertismentul momentului de la RAR, amenzile sunt URIAȘE dacă ai cauciucuri all season”. Ați ghicit, ne referim la articolele fake-news sau clickbait care apar în apropierea sezonului rece și induc în eroare șoferii. Pe scurt: NU s-a modificat nimic în legislația din România cu privire la echiparea vehiculelor atunci când circulați pe un drum acoperit cu zăpadă, gheață sau polei, iar denumirea all season este una strict comercială. Pentru a fi considerate anvelope de iarnă, conform legii, cauciucurile trebuie să fie marcate cu literele M și S sub una dintre formele M+S, M.S. sau M&S”, a scris RAR pe Facebook.

Șoferii nu trebuie să ignore importanța anvelopelor de iarnă

RAR recomandă șoferilor să nu ignore importanța anvelopelor de iarnă, mai ales pentru siguranța în trafic. Acestea sunt proiectate pentru a rămâne moi la temperaturi sub 7-8 grade Celsius, spre deosebire de anvelopele de vară, menținând astfel aderența la carosabil.

De asemenea, instituția sugerează verificarea anului de fabricație (DOT) și a adâncimii profilului. În cazul anvelopelor mai vechi de 4-5 ani, este indicată consultarea unui specialist pentru evaluarea eventualelor semne de uzură.

„De acum te poți considera informat! Dacă vrei să înțelegi contextul și să afli câteva recomandări, citește în continuare. Legislația din România nu s-a modificat! TOATE anvelopele, indiferent de denumirea lor comercială, care sunt marcate cu literele M şi S (însemnând noroi <<mud>> și zăpadă <<snow>>), sub forma M+S, M.S. sau M&S, îndeplinesc cerințele de utilizare în condiţiile specifice de iarnă prevăzute în legislaţia națională. Totodată, nu există o perioadă stabilită în care trebuie utilizate anvelopele de iarnă, acestea fiind obligatorii atunci când autovehiculul circulă pe un drum public acoperit cu gheață, zăpadă sau polei. Legea din România nu merge dincolo de marcajul format din literele M și S, respectiv dincolo de definiția anvelopelor de iarnă/zăpadă din legislația de omologare a anvelopelor. Textul OG nr. 5/2011, prin care se modifică OG nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, utilizează termenul „anvelope de iarnă”, care se identifică prin utilizarea literelor M şi S”, subliniază autoritatea.

anvelope de iarnă
SURSA FOTO: Dreamstime

RAR asigură că va anunța public orice eventuale noutăți legislative

Utilizarea unor anvelope de iarnă în stare bună contribuie la creșterea aderenței pe carosabilul acoperit cu zăpadă și la reducerea distanței de frânare. În schimb, nerespectarea legislației privind echiparea vehiculelor cu anvelope de iarnă atrage sancțiuni prevăzute în clasa a IV-a de amenzi, cuprinse între 9 și 20 de puncte-amendă.

„Denumirea de anvelopă “all season” este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pentru utilizarea pe timp de iarnă conform OG nr. 5/2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată în acest sens este inscripţia literelor M şi S, sub una dintre formele menționate. Prin urmare, dacă posesorii de autovehicule respectă legislația în vigoare și folosesc pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, anvelopele marcate cu literele M și S nu se aplică sancțiuni! Registrul Auto Român vă recomandă să nu ignorați importanța anvelopelor de iarnă în sezonul rece, deoarece acestea sunt concepute ca la o temperatură de sub 7-8 grade Celsius să rămână moi, spre deosebire de cele de vară, pentru a păstra aderența la carosabil”, explică RAR.

RAR asigură că va anunța public orice eventuale noutăți legislative care ar putea afecta deținătorii de autovehicule din România, subliniind că, în prezent, regulile privind utilizarea anvelopelor pentru sezonul rece rămân neschimbate.

„Înainte de a monta anvelopele, vă recomandăm să verificați anul fabricației (DOT) și adâncimea profilului. Dacă anvelopele au o vechime de peste 4-5 ani, solicitați părerea unui specialist, care să observe dacă există urme specifice de uzură. Este important de știut că o anvelopă de iarnă, aflată în condiții optime, crește aderența pe carosabilul acoperit cu zăpadă și scade distanța de frânare. Precizăm că amenda pentru lipsa anvelopelor de iarnă, în condițiile specificate de lege, se încadrează în clasa a IV-a de sancţiuni (9-20 puncte-amendă). Rămâne cum am stabilit: vă anunțăm din timp când vor apărea noutăți legislative care pot avea impact asupra deținătorilor de vehicule din România!”, a conchis RAR.

Postarea poate fi vizualizată aici.