Cum a fost păcălit patronul: apelul telefonic „de la firma” de self pay
Avertisment pentru magazinele care au automate de plată de tip self pay. Incidentul a avut loc în urmă cu câteva zile, când patronul unui mic magazin din Prahova a fost sunat de o persoană necunoscută care s-a prezentat drept reprezentant al firmei ce deține automatul de plăți amplasat în incinta magazinului. Acesta a fost informat despre „erori detectate în sistem” și i s-a sugerat că s-ar fi blocat bani depuși de un client.
De bună credință, administratorul magazinului a oferit numărul de telefon al unei angajate pentru a „rezolva” problema direct la fața locului, transmite Observatorul Prahovean.
„Am fost sunat de domnul care s-a dat de la self pay, care mi-a zis că observă în sistem trei erori. Mi-a spus că un client a încercat să facă o depunere de bani și au rămas blocați. Am dat numărul angajatei pentru a lămuri situația.”
Angajata, convinsă să alimenteze terminalul cu sume din gestiune
După ce a preluat apelul, angajata magazinului a fost instruită pas cu pas să introducă în aparat mai multe sume de bani. Chiar dacă pe ecranul terminalului apăreau mesaje neobișnuite, i s-a spus că este o procedură standard. Abia după finalizarea operațiunii, femeia a început să suspecteze că ceva este în neregulă.
Când a întrebat cum vor fi recuperați banii, bărbatul de la telefon i-a spus să păstreze chitanțele și că „o echipă tehnică” va veni să le returneze contravaloarea. Ulterior, escrocul nu a mai răspuns la apeluri, iar investigațiile ulterioare au arătat că banii au fost trimiși către un cont bancar virtual, fără posibilitatea anulării transferului.

Plângere penală și anchetă în desfășurare
Administratorul a depus plângere la Poliție. Potrivit Inspectoratului de Poliție Județean Prahova, cazul este tratat ca înșelăciune:
„Femeia ar fi fost contactată de o persoană necunoscută sub pretextul că este angajat al Paypoint, pentru efectuarea de lucrări de mentenanță. Ar fi fost convinsă să efectueze o plată de 1.000 de lei prin intermediul unei aplicații de pe terminalul respectiv. Ulterior, persoana nu a mai putut fi contactată.”
Anchetatorii au deschis un dosar penal și verifică toate circumstanțele pentru a identifica autorii și a recupera eventual prejudiciul.
Nemulțumirea patronului: „Firma știa de metodă, dar nu ne-a avertizat”
Păgubitul susține că reprezentanții firmei de self pay cunoșteau această metodă de fraudă, însă nu și-au informat partenerii:
„Mi-au spus că știu de această șmecherie. Cu toate astea, nu ne-au informat și nu mi se pare normal. Escrocii au avut acces la datele noastre de contact și la locație prin intermediul site-ului lor.”
Acesta atrage atenția asupra faptului că fiecare automat este localizabil online, ceea ce poate facilita identificarea rapidă a punctelor vulnerabile de către persoane rău intenționate.
Apel la vigilență: avertisment pentru comercianți
Deși șansele de recuperare a banilor sunt reduse, patronul speră ca experiența lui să servească drept avertisment pentru alți administratori de magazine. El îndeamnă la prudență maximă în cazul apelurilor telefonice suspecte și recomandă verificarea directă a identității apelanților, folosind doar numerele de contact oficiale afișate pe terminale.
Recomandări pentru comercianți:
-
Nu furnizați date de contact ale angajaților unor necunoscuți;
-
Nu urmați instrucțiuni financiare primite prin telefon fără confirmare oficială;
-
Apelați direct numărul afișat pe terminal în cazul oricărei suspiciuni;
-
Instruiți angajații să nu efectueze plăți sau depuneri la solicitarea unor necunoscuți.