Importul de mașini second-hand nu poate fi interzis. Ministrul Mediului: Este o directivă clară europeană

Tanczos Barna a declarat, vineri, că Guvernul dorește ca până în anul 2026 să scoată din circulație cel puțin 250.000 de mașini mai vechi de 15 ani, asta în contextul în care, în 2021, 300.000 de mașini la mâna a doua au fost înmatriculate în România.

De asemenea, ministrul Mediului a mai spus că principala sursă de poluare în marile zone urbane este automobilul. Ministrul a adăugat că autoritatea publică locală ar trebui să găsească o soluție pentru managementul traficului, a declarat ministrul Mediului pentru Interviurile Digi24.ro.

„Este o statistică cunoscută la nivel mondial, european. În toate zonele urbane, marile zone urbane, sursa principală de poluare este mașina, în jur de 60-70%.

Soluțiile sunt, pe de o parte, la îndemâna cetățenilor, la îndemâna Ministerului și a Guvernului și autorității publice locale. Autoritatea publică locală trebuie să găsească o soluție de management al traficului.

În București nici în ziua de azi nu avem un sistem inteligent de gestionare a traficului. Nu există acele organizări ale semafoarelor, acele sisteme inteligente. Din câte știu, există un efort pe care îl depune Primăria Capitalei în vederea achiziționării și implementării unui asemenea sistem. Dar astăzi nu avem o asemenea soluție.”, spune ministrul.

Reducerea numărului de mașini poluante

Ministrul Tanczos Barna a mai spus că o altă soluție pentru a reduce poluarea este scăderea numărului de mașini care nu merg pe energie verde.

”Cealaltă componentă este reducerea numărului de mașini poluante care circulă în toată țara. Aici avem cele două programe RABLA pe care le reorganizăm, le modificăm astfel încât din 2022 să fie și mai eficiente. Scoatem prin aceste programe între 60 și 70.000 de mașini anual care sunt extrem de poluatoare. Vrem să ajungem la 80.000 de rable care se casează anual. Avem și obligație față de Comisie, o asumare în PNRR.”, mai spune acesta.

Ministrul a mai declarat că autoritățile locale pot stabili zone cu acces limitat pentru anumite categorii de mașini, subliniind că există deja orașe din țară ”unde se practică acest lucru”.

”Este și soluția de alternativă creată pentru cetățeni prin piste de biciclete, mijloace de transport în comun bune, eficiente, moderne.

Autoritățile locale aplică în foarte multe zone diverse soluții de taxare. Majoritatea țărilor din Europa au taxe de mediu pentru mașini la înmatriculare, în funcție de norma de poluare. România nu a re o asemenea taxă. Singurul for care poate decide acest lucru este Guvernul. Cu siguranță se va discuta și în coaliție.

Nu pot să propun majorare de taxe locale, nu pot să propun introducere de taxă nouă, pentru că Guvernul a decis că nu o să fie nicio taxă nouă în 2022. Din momentul acest lucrurile sunt relativ clare din acest punct de vedere.

Majoritatea statelor europene folosesc acest lucru cu eficiență. La noi, la dispoziția Ministerului Mediului ar urma ca soluție programul RABLA. Tocmai de aceea am avut ieri o discuție cu două organizații de producători și importatori de mașini. Au adus și studii cu privire la situația comparativă a României cu celelalte state membre. Vi le voi prezenta la un moment dat. Suntem codașa Europei la numărul de mașini vechi. Suntem codașa Europei la numărul de înmatriculări second-hand comparativ cu cele de mașini noi. Este o situație critică. Ne concentrăm pe programul RABLA prin care putem să scoatem sper 80.000 de mașini din trafic în 2022”, a afirmat Tanczos Barna.

Interzicerea importurilor de mașini vechi este imposibilă

În ceea ce privește importurile de mașini vechi, acesta a declarat că fiind o piață liberă europeană, este imposibil ca România să interzică acest tip de import.

„Este o piață liberă europeană unde circulația bunurilor trebuie să fie liberă. Este o directivă clară europeană. Nu ai cum să limitezi accesul oricărei mașini, pe orice piață, în orice țară.

Majorarea unor taxe existente ar putea fi o soluție la nivel de autoritate locală, acolo unde există o marjă prin care autoritatea, prin consiliu, poate să decidă. Sunt orașe în România care deja pun în practică niște politici foarte consecvente pentru a reduce accesul în anumite zone, pentru a construi infrastructură, pentru a crea alternative, piste de biciclete, pentru a asigura de exemplu, de vinerea verde, transport public gratuit în Cluj. La Constanța este o altă soluție, cumperi cu PET-uri bilet de autobuz.

Dacă se apleacă și autoritatea publică locală asupra acestei probleme cu siguranță lucrurile se pot schimba.”, mai spune acesta.