Drepturi mai multe, bani mai puțini pentru zborurile întârziate în Uniunea Europeană
Uniunea Europeană a aprobat vineri, 6 iunie, o reformă majoră a legislației care reglementează drepturile pasagerilor companiilor aeriene. Dacă până acum pasagerii puteau primi până la 600 de euro pentru întârzieri de peste trei ore, noul regulament reduce considerabil aceste compensații, în special pentru zborurile scurte și medii.
În schimb, reforma promite peste 30 de noi drepturi, menite să ofere mai multă claritate, transparență și sprijin pentru călători, potrivit Le Figaro.
Compensații reduse – cine pierde și cât?
Regulamentul anterior stabilea o grilă simplă: pentru întârzieri de peste 3 ore, pasagerii puteau solicita despăgubiri între 250 și 600 de euro, în funcție de distanța parcursă. Noua legislație schimbă acest sistem, reducând plafonul de compensații și crescând durata minimă a întârzierii pentru care se poate solicita despăgubire.
Astfel, pentru zborurile de până la 3.500 km — adică toate cele din interiorul Uniunii Europene — compensația maximă scade la 300 de euro, iar întârzierea trebuie să depășească 4 ore pentru ca pasagerii să fie eligibili.
Pentru zborurile care depășesc 3.500 km, suma maximă acordată va fi de 500 de euro, dar doar în cazul întârzierilor de cel puțin 6 ore. Prin urmare, în multe dintre situațiile frecvente în care zborurile întârzie între 2 și 4 ore, pasagerii nu vor mai primi niciun fel de despăgubire.
Aceste modificări sunt motivate de costurile ridicate suportate de companiile aeriene. Potrivit Comisiei Europene, companiile plătesc anual peste 8 miliarde de euro sub formă de compensații. Această presiune financiară a determinat mai multe state membre, printre care și Franța, să susțină reforma.
„Trebuie să ne asigurăm că pasagerii își cunosc drepturile și că le pot folosi cu ușurință”, a spus ministrul francez al Transporturilor, Philippe Tabarot.

Critici dure din partea organizațiilor de consumatori
Reacțiile nu au întârziat să apară. Organizațiile pentru protecția consumatorilor din Uniunea Europeană au criticat în termeni duri noul cadru legal. Potrivit Organizației Europene a Consumatorilor (BEUC), majoritatea întârzierilor de zbor sunt cuprinse între 2 și 4 ore — tocmai segmentul afectat de reducerea sau eliminarea compensațiilor.
Platforma Flightright, specializată în recuperarea despăgubirilor pentru pasageri, a atras atenția că modificările legislative vor avea un impact masiv asupra eligibilității: până la 60% dintre cazurile actuale de despăgubire ar putea fi excluse sub noul regulament.
Potrivit companiei, reforma adoptată nu este un progres, ci „un demontaj țintit și masiv” al drepturilor pasagerilor.
„Nu este o reformă, ci un demontaj țintit și masiv. Dacă această variantă intră în vigoare, până la 60% din cazurile care acum sunt eligibile pentru despăgubiri vor dispărea”, a declarat CEO-ul Jan-Frederik Arnold.
Drepturi noi și măsuri compensatorii
Pentru a contrabalansa scăderea compensațiilor financiare, Uniunea Europeană introduce o serie de noi drepturi și facilități pentru pasageri. Reforma promite peste 30 de noi reglementări în favoarea consumatorilor. Printre acestea se numără:
-
formulare precompletate pentru reclamații, menite să simplifice procedura;
-
plata compensației în termen de maximum 14 zile de la validarea cererii;
-
informații clare și accesibile înainte de achiziționarea biletului;
-
asistență sporită pentru pasagerii cu dizabilități sau mobilitate redusă;
-
compensații automate în cazul zborurilor anulate, fără a mai fi nevoie de solicitări scrise sau proceduri birocratice.
Aceste prevederi au ca scop facilitarea accesului la drepturile pasagerilor și reducerea barierelor administrative.