Modificare legislativă privind pașapoartele emise în România

Iată ce decizie a luat Guvernul astăzi, 4 ianuarie, privind pașapoartele, în cadrul şedinţei desfăşurate la Palatul Victoria.

În şedinţa desfăşurată joi, Guvernul a aprobat un proiect de lege menit să aducă clarificări şi completări legislaţiei privind procesul de emitere a paşapoartelor. Acest act normativ a fost înaintat Parlamentului pentru dezbatere, fiind supus procedurii de urgenţă.

Este vorba despre proiectul de lege pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 83/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare de paşapoarte şi serviciilor publice comunitare regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor.

Potrivit Guvernului, se va actualiza felul în care în care Direcţia Generală de Pașapoarte prestează serviciile publice electronice, în condiţiile legii, pe măsura operaţionalizării infrastructurii necesare, la nivel naţional.

Ce se schimbă, de fapt, cu privire la modul de acordare a pașapoartelor

Noile prevederi legislative vor asigura un caracter concis şi clar al atribuţiei DGP (Direcţia Generală de Pașapoarte) cu privire la certificarea calității de cetățean român, în colaborare cu alte instituții.

Legea mai prevede că DGP şi Imprimeria Naţională vor colabora în vederea automatizării unor procese în acest domeniu.

„Tot pentru optimizarea procesului de eliberare a documentelor de călătorie, se are în vedere, prin proiectul aprobat, constituirea şi gestionarea de către DGP, împreună cu Compania Naţională «Imprimeria Naţională» S.A., a infrastructurii necesare automatizării proceselor de verificare a încasării sumei reprezentând contravaloarea paşapoartelor simple, respectiv de restituire a acesteia în situaţiile în care a fost achitată eronat sau serviciul aferent nu a fost prestat”, se arată în comunicatul de presă al Guvernului.

Prin ajustarea legislației, se vizează un alt obiectiv important, și anume alinierea cadrului legal național cu anumite prevederi normative ale dreptului european referitoare la datele cu caracter personal. Acest demers ia în considerare, de asemenea, principiile care derivă din jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene.

Clarificări cu privire la atribuţiile DGP şi DGPCI

Au mai fost incluse şi o serie de clarificări cu privire la atribuțiile din domeniul resurselor umane, mai precis evidențierea faptului că Direcția Generală de Pașapoarte și Direcția Generală pentru permise de conducere și înmatriculări se ocupă exclusiv de anumite activități legate de resurse umane pentru serviciile publice comunitare de pașapoarte și, respectiv, pentru serviciile publice comunitare referitoare la regimul permiselor de conducere și înmatricularea vehiculelor.

Acest lucru se realizează în conformitate cu atribuțiile și limitele competențelor stabilite în acest domeniu, în special activitățile expres prevăzute de actele normative aplicabile.

Aceste clarificări sunt introduse având în vedere confuziile semnalate în ceea ce privește rolul și extinderea atribuțiilor celor două direcții generale menționate mai sus în domeniul resurselor umane al serviciilor publice comunitare. Astfel, se delimitează cu claritate responsabilitățile referitoare la resursele umane între instituțiile prefectului, reprezentând autoritatea locală, și direcțiile centrale.

Acum, proiectul de lege adoptat de Guvern a fost trimis în Parlament. A fost cerută dezbaterea şi aprobarea acestuia în regim de urgenţă.