„Odată cu apropierea sărbătorilor de iarnă, mulți vor fi tentați să caute cadoul ideal online ca să evite aglomerația din magazine. Conform unor studii recente, avem în jur de 8,8 milioane de internauți români, din care peste 4,5 milioane fac lunar achiziții online. Sărbătorile de iarnă sunt un sezon de vârf și pentru fraudatori, o perioadă propice pentru a-și atrage victimele cu prețuri de chilipir. E important ca achizițiile online să fie tratate cu maximum de atenție de către cumpărător. Achizițiile făcute de la magazinele online consacrate sunt o opțiune de încredere. Însă, dacă vânzătorul online insistă ca plata să se facă printr-un serviciu de transfer de bani, aceasta ar trebui considerat un semnal de alarmă”, a declarat Daniela Budurea, Country Director Western Union România și Bulgaria.

Cum funcționează schema de fraudare?

Unul dintre cele mai răspândite tipare de fraudare este oferirea de produse foarte performante la prețuri foarte mici. Oferta este postată de fraudatori pe site-uri de vânzări sau licitații de bunuri pe internet. După ce potențialul cumpărător își exprimă interesul pentru produs, presupusul vânzător îi cere plata unui avans sau a prețului integral al produsului, suma urmând să fie transferată printr-un serviciu de transfer de bani, cum ar fi Western Union. De cele mai multe ori, vânzătorul poate fi contactat doar prin e-mail, acesta pretextând că locuiește în străinătate. Ca să nu trezească suspiciunea cumpărătorului, fraudatorul îi sugerează să trimită banii pe numele unei rude, solicitându-i, totodată, datele tranzacției ca dovadă. După ce fraudatorul primește detaliile tranzacției de la victimă, acesta ridică banii, folosind un document de identitate fals și dispare.  

Cum pot fi evitate fraudele online

Chiar dacă există numeroase scheme de fraudare, în multe dintre ele sunt folosite elemente comune care pot trage un semnal de alarmă de care potențialele victime e bine să țină cont înainte de a trimite banii:
•    Nu folosiți serviciul de transfer de bani pentru a plăti cumpărături făcute de pe internet.
•    Un vânzător online care insistă ca plata să se facă prin transfer de bani e un semnal de alarmă.
•    Nu trimiteți niciodată bani unui necunoscut printr-un serviciu de transfer de bani. Fiți precaut atunci când discutați cu vânzători online care afirmă că locuiesc în altă țară. Fraudatorii folosesc adeseori acest pretext pentru a evita o întâlnire față în față. Fiți precaut și dacă ofertantul dorește să discute doar prin e-mail cu dumneavoastră.
•    Fraudatorii pot fi foarte creativi. De multe ori, ei creează interfețe care seamănă foarte bine cu un magazin online profesionist unde puteți găsi produsele dorite pentru Crăciun la prețuri de chilipir. Tocmai de aceea, e bine să fiți precauți. Un magazin online serios are informații despre business și termeni și condiții – cu cât mai multe informații bine structurate, cu atât mai bine. Înainte de a cumpăra, consumatorul ar fi bine să caute recomandări și review-uri online de la alți cumpărători – chiar dacă va pierde câteva minute, este un timp bine investit.  

Western Union oferă consumatorilor servicii de încredere pentru a trimite bani familiei sau cunoștințelor. Este important de reținut că un transfer de bani poate fi ridicat într-o perioadă scurtă de timp de la trimitere – chiar în câteva minute – iar, după ce suma a fost ridicată, expeditorii nu mai pot anula transferul sau obține banii înapoi.