Un efect care ar mai putea reduce din povara resimțită de companii și de populație este scăderea prețului petrolului, ajutată în principal de decizia Agenției Internaționale pentru Energie (IEA) de a elibera 60 milioane barili din rezervele unor țări membre.

Estimările pentru evoluția economiei SUA au fost revizuite în sens negativ de către Federal Reserve săptămâna trecută. Creșterea economică probabilă este acum la 2,7 – 2,9% față de 3,3 – 3,7% anterior, iar șomajul va scădea mai încet, reveniera la rata naturală de neocupare a forței de muncă urmând să dureze până la cinci ani. O modificare importantă este și decizia Fed de a nu mai da drumul la tiparniță ca până acum, ceea ce se traduce printr-o majorare a costurilor de finanțare.
„Povara datoriei publice în SUA urmează să depășească 100% din PIB anul acesta. Zona euro se luptă cu cea mai gravă criză din istoria sa, iar măsurile de austeritate vor trage în jos mai multe economii. În plus orice formă de restructurare va conduce la creșterea nevoii de capital, diminuând rezervele pentru sprijinul economiei reale. China implementează o politică monetară restrictivă care va continua să frâneze economia”, spune Victor Safta, directorul sucursalei din România a X-Trade Brokers, care descrie astfel situația în care se găsește prețul barilului de petrol.
„Combinația dintre o economie globală înconjurată de diverse circumstanțe de încetinire și oprirea stimulentelor monetare în SUA, în timp ce China și zona euro sunt angajate ăntr-un proces de majorare a dobânzilor, a dus la diminuarea drastică a pozițiilor speculative mizând pe apreciere”, mai arată Victor Safta.
Efectele negative ale conflictului din Libia au fost eliminate de decizia IEA de a elibera rezerve de 60 milioane barili, adică echivalentul a două milioane barili pe zi timp de o lună. Cifra este mai mare decât exporturile Libiei, de 1,5 milioane barili pe zi. Măsura IEA a avut un efect puternic asupra cotațiilor, în doar trei ședințe barilul a coborât cu aproape 10%. Față de maximele din mai, de 126,8 dolari pe baril, cotația a coborât cu 18,3%.
În mod normal, în câteva săptămâni, ar trebui și ca prețul carburanților din România să scadă, însă volatilitatea leului și tendința de depreciere față de dolar vor limite ieftinirile.
„Nu ne putem concentra speranțele pe o ieftinire de 18%, dar ținând cont de ponderea țițeiului în prețul produsului final și de impactul cursului de schimb o corecție a prețurilor de 8-9% ar apărea justificată. Dinamica ar trebui să ajute la scăderea inflației – deocamdată cea mai mare din UE – în trimestrele următoare”, a mai spus Victor Safta.