FNGCIMM este instituția care acordă garanții de stat pentru creditele IMM-urilor, dar și garanțiile pentru împrumuturile contractate prin programul “Prima casă”, iar prin prisma acestei activități lucrează zi de zi cu instituțiile bancare.

Oficialul Fondului a dat o serie de exemple în care băncile exagerază când invocă diferite riscuri.

“Exagerând dimensiunea riscului ele nu sunt dispuse să-și asume nici riscurile lor operaționale”, a spus Șaramet.

Riscul operațional exemplificat de Șaramet era acela ca unul din angajații băncii să nu trimită la timp un raport, situație în care banca nu ar mai fi încasat garanția de la Fond.

În același timp, Șaramet apreciază că „bancherii au multe argumente să se poate așa cum se poartă astăzi, au multe restricții. Dacă sistemul bancar intră într-o stare de degradare temporară, economia nu mai face nici -1%, -3% (n.r.: scădere), face -14%, dar poate exagerez”,  a mai spus Șaramet.

Oficialul Fondului a mai exemplificat și alte fetișuri în spatele cărora băncile se ascund. Unul din acestea este secretul bancar.

 “Trebuie să vedem ce este secret bancar”, a spus oficialul Fondului, sugerând că ar trebui citit actul normativ care reglementează acest aspect. Altul fetiș al băncilor este nerespectarea termenelor la depunerea documentelor la dosarele de credit. De exemplu, când banca cere potențialului client documente suplimentare pe care le consideră necesare pentru a analiza dosarul de credit, în timp ce documentația se plimbă de la un departament al băncii la altul, unele acte depuse inițial pot expira.
 
Dialogul surzilor
 
Într-un discurs pe care l-a dorit echilibrat, oficialul FMGCIMM nu a trecut cu vederea nici defectele din ograda partenerilor de afaceri ai băncilor. “Și IMM-urile au defectele lor: nu au concepte, nu stăpânesc termenii economici, nu-și cunosc piața (n.r.: în care activează)”, a criticat oficialul Fondului activitatea societăților din această categorie.
În plus, termenii financiar-bancari, neînțeleși de oamenii de afaceri, rămân în continuare neexplicați, deoarece între bănci și clienți nu există o comunciare efectivă.
“Încrederea înseamnă reguli, iar acestea se nasc ca să fie respectate. Ca să putem să întelegem regulile trebuie să citim, să ne informăm și bancherul trebuie să ne arate de ce provizionul e foarte imporant pentru el“, a mai spus Șaramet.