Un fond desfiintat, unul nou si unul restructurat. Pe scurt, astfel s-a materializat intentia Guvernului de a reduce povara fiscala asupra intreprinderilor. De vesti bune au parte doar producatorii si comerciantii de produse agroalimentare. De la 1 iulie, societatile cu profilul mentionat nu vor mai suporta contributiile in cascada la fondul asigurarilor sociale pentru agricultori. Pana acum, acest fond inghitea 2% din veniturile producatorilor si 4% din castigul vanzatorilor de mezeluri sau de alte produse agroalimentare. Disparitia fondului macar va stabiliza preturile deja majorate la astfel de produse. Ministrul finantelor, Decebal Remes, anunta o ieftinire, de la 1 iulie, a bunurilor de consum alimentar, care vine in compensarea introducerii TVA de 19%, in locul cotei de 11%. In replica, producatorii nu spera sa poata iesi pe piata cu preturi mai mici. Pretul de acum a fost mentinut in mod fortat, pe cheltuiala noastra, la un nivel inferior celui rezultat din costuri, pentru a nu ne pierde clientii, spun ei. Asadar, nici de la 1 iulie nu ne putem astepta la o ieftinire a alimentelor, dimpotriva.
Poluatorul e bun de plata
Mamutii industriali vor datora taxe cu atat mai mari cu cat distrug mai mult mediul inconjurator. De platit, speram sa plateasca toti, inclusiv datornicii statului. De asemenea, speram ca sumele astfel colectate isi vor respecta destinatia stipulata in Legea nr. 73/2000 privind fondul pentru mediu. Reducerea sau eliminarea deseurilor, refacerea ecologica a zonelor distruse suna bine ca obiective de atins. Ministerul Mediului, administratorul fondului, mai promite „sa subventioneze dobanzi la creditele acordate de banci, sa garanteze credite contractate pentru transfer de tehnologii curate, sa premieze realizarile deosebite ale unor intreprinderi/organizatii”. Cum isi va atinge ministerul nobilele obiective? Legea nu detalieaza.
Cat priveste taxele, acestea se vor colecta imediat ce autoritatea centrala pentru protectia mediului va finaliza reglementarile privind regimul de taxare si tarifare, cuantumul tarifelor si modalitatile de colectare a acestora (Legea stabileste ca termen pentru adoptarea lor de catre Guvern, data de 4 august, 2000).
Nu doar colosii industriali vor datora taxe, o data cu detalierea procedurii de colectare a lor. Fiecare societate economica are nevoie de acordul de mediu si de autorizatia de mediu, pentru a putea functiona. Pentru obtinerea acestor documente, va plati cotizatia. Si alte sume vor alimenta fondul: taxe de poluare a atmosferei, a apelor, solului si vegetatiei; taxe pentru utilizarea unor combustibili cu continut ridicat de elemente nocive; taxe pentru nerecuperarea de catre comercianti a ambalajelor recuperabile, taxe pentru ocuparea cu deseuri a terenurilor; taxe pentru activitati generatoare de poluare sonora.
In ciuda aparentelor, fondul special al drumurilor inghite bani. Nu in forma stiuta (cozi la CEC pentru plata taxelor), ci mai elegant, cu fiecare litru de benzina cumparat. Schimbarea in alimentarea fondului a impus restituirea taxelor deja achitate. Dar nu a tuturor acestor taxe. Daca sumele fixe pentru rovignete se intorc (cu chiu, cu vai) la proprietarii de autovehicule, cei care si-au luat masina noua au ramas cu banii dati: ei au achitat 5% din pretul autovehiculului (3.000.000 lei, pentru o Dacie) in contul fondului special, la care vor cotiza si indirect, prin plata benzinei.
Chiar daca „iarna nu-i ca vara”, operatorii din turism au parte de aceleasi taxe ca de Craciun: 3% la fondul special, plus cota majorata de TVA (19%). Daca raman in tara, turistii vor gusta scump bucuria vacantei.