Pe măsura ce marii retailerii internaționali de modă au ocupat piața românească, prin deschideri de noi magazine, accesoriile au prins și ele o felie din ce în ce mai mare. „Sunt importante ca ofertă, pentru a crea o ţinută completă, dar și ca venituri“, confirmă Cristian Codrea, Country Managerul C&A România (25 de magazine), care evită să dea o cifră exactă. Însă un indiciu despre cât de bine se vând accesoriile în România ar putea veni din rezultatele financiare înregistrate de rețelele de retail specializate. De exemplu, businessul Musette de azi e aproape dublu, faţă de cel din 2009: 375 de oameni, o cifră de afaceri de aproape 10 milioane de euro şi 24 de magazine în România şi în alte şapte ţări (SUA, Franţa, Bulgaria, Israel, Ungaria, Liban, Mongolia, Austria). „Marochinăria și accesoriile se vând bine. Încă nu sunt suficiente magazine specializate“, crede Cristina Bâtlan, coproprietar al afacerii de familie, care își împarte în mod egal marfa între încălțăminte și accesorii. „Gențile – continuă ea – pot fi purtate două-trei sezoane fără probleme. De aceea sunt și mai scumpe decât pantofii“. Inclusiv când vine vorba de genți de lux, numărul clienților a rămas constant chiar și pe timp de criză. Explicația e logică: (mai ales) acum, cumpărătorii văd mărcile premium și de lux ca pe niște investiții. Așa că, multe dintre clientele care preferau să aibă mai multe poșete de câteva sute de euro bucata, investesc acum într-una de peste 1.000 de euro, pe care o pot vinde peste ani la același preț. Drept dovadă, magazinul Louis Vuitton (130 mp), deschis în 2008, în galeriile comerciale de la parterul hotelului JW Marriott, are încasări anuale de circa 4,4 mil. euro, adica aproape 34.000 de euro/mp, mai mult decât oricare alt butic de fashion de lux din Capitală.

„Românilor le plac produsele de brand. Mie mi se pare că «no-name-ul» nici nu exsită, poate fake-ul să funcționeze“, comentează Anca Puiu, care, împreună cu soțul ei, Adrian, aduce accesoriile Furla în România. Pe de altă parte, admite antreprenoarea, ultimii ani nu au fost deloc ușori pentru afacerea lor de familie: „Vânzările au fost în scădere până anul trecut, la limita de supraviețuire. Dar în ultimul an consumul mediu per tichet de vânzare a înregistrat o creștere de 15-20%, până la 700-800 de lei. Ce înseamnă asta? Nu neapărat că gențile sunt mai scumpe, ci că pe lângă o geantă, clienții își mai cumpără și un breloc, un portofel, o eșarfă“. Tot ea caracterizează produsele pe care le vinde prin „lux accesibil“, spunând că „avantajul nostru este că nu avem o nișă ca și target. Avem genți la 2.400 de lei, dar și 700 de lei“. Întrebată dacă se gândește să deschidă, în curând, un al doilea magazin Furla, Anca Puiu spune că piața va decide. Deocamdată, „căutăm parteneri, atât în București cât și în țară (…) Ideea e să avem cornere în multibranduri cu care să ne potrivim și ca stil, și ca design și ca poziționare în piață. Acum testăm acest concept cu un corner în magazinul Irina Schrotter, din Băneasa Shopping City“, explică antreprenoarea.

Deși jucătorii din industria luxului au afirmat în repetate rânduri că marcile exclusiviste nu au ce căuta în mall-uri, Anca Puiu începe să creadă că gențile și accesoriile scumpe se pot vinde și în centre comerciale. „Într-un an sau doi, deschidem un al doilea magazin, cel mai probabil într-un mall. În nordul Bucureștiului se deschide Promenada Mall, iar zona aceea e deja numită noul La Defense“, lasă ea să se înțeleagă că va fi foarte atentă la cum se vor împărți clienții între cele două centre comerciale din zonă. Creșterea numărului spațiilor de închiriat (de pildă, pe Victoriei, chiriile au scăzut cu până la 50%, până la cca. 70 de euro/mp) a făcut ca oferta de genți și accesorii să continue să se diversifice din 2008 încoace. Pe segmentul de lux au intrat și alte branduri importante, printre care italienii de la Coccinelle, iar, anul acesta, Georgiana Palaz, cea care a adus în România franciza Gerard Darel, a reînviat pe Calea Victoriei și brandul Lancel. Semn că, dintr-un accesoriu, vânzarea de genți, portofele și curele a devenit un business cel puțin încăpător.

Pe o piaţă «atipică», aşa cum este cea locală, reducerile sunt chiar necesare, dar trebuie aplicate cu măsură. Ideea de ofertă promoțională funcționează…e un declic în mintea oricui, te duci să vezi despre ce e vorba
Anca Puiu, proprietarul francizei Furla