Veniturile medii lunare pe gospodărie în ultimul trimestru al anului trecut s-au ridicat la 2.308 lei, în scădere cu circa 3,5% față de aceeași perioadă a anului precedent, conform datelor Institutului Național de Statistică (INS). Veniturile pe persoană se ridică astfel la 797 lei, iar cheltuielile, la 730 lei pe persoană.
Conform studiului anual Shopper Trends, realizat de Nielsen, valoarea coșului de cumpărături pentru alimente de bază și produse de îngrijire personală (inclusiv produse de curățenie) se ridică la 710 lei la finele lui 2010, în scădere de la 719 lei pe persoană în 2009.
Studiul Nielsen ia însă în calcul doar orașele cu cel puțin 50.000 de locuitori, în care se găsesc și magazine mari, în timp ce datele INS acoperă toată țara, inclusiv zonele rurale. „Frecvența de vizitare a magazinelor a scăzut, ca efect direct al crizei, însă valoarea cumpărăturilor s-a diminuat mult mai puțin, conform de­clarațiilor celor intervievați“, spune Bogdana Bal­tasiu, client service manager la Nielsen România.
Cumpărăm alimente proaspete
În structura consumului populației se observă scăderea cheltuielilor cu activitățile de recreere și cu ieșirile în oraș (la restaurante sau baruri), dar și cu vacanțele. În schimb, cheltuielile cu mâncarea rămân constante în ultimii ani. „O posibilă explicație este că românul este gurmand și preferă să pună pe masă produse bune și proaspete, să se relaxeze în interiorul locuinței“, mai arată Bogdana Baltasiu.
Aceeași tendință se observă în comportamentul de achiziționare a produselor proaspete în dauna celor de bază și de îngrijire personală. Astfel, 63% din cheltuieli merg pe produse proaspete, același nivel ca în 2009. Ponderea este mult peste cea din restul statelor Uniunii Europene, inclusiv cele din Vest. În Spania, procentul de produse proaspete este de 51%, în Franța, de 43%, în Bulgaria și în Ungaria, de 49%. Valoarea achizițiilor de alimente proaspete este de 170 de euro pe lună, în scădere ușoară de la 173 de euro în 2009, sumă apropiată de cea a polonezilor.
Cea mai interesantă parte a studiului Shopper Trends este orientarea cumpărătorilor către magazine mari și foarte mari. Numărul acestora a și crescut anul trecut cu 13,6%, ajungând până la 11.814 locații, în timp ce numărul magazinelor medii a scăzut cu 5,5%, până la aproape 28.000, cel al magazinelor mici a rămas relativ constant, la 31.100, iar cel al chioșcurilor a scăzut cu 16,7%, până la 3.130 de unități.
Din totalul sumelor cheltuite, 48% sunt lăsate în magazinele mari (supermarket, hipermarket, discounteri și cele mari tradiționale – de peste 40 de metri pătrați). Ponderea este în creștere de la 29%, în 2007, și 41%, anul trecut. În schimb, cheltuielile în magazinele alimen­tare au scăzut de la 54%, în 2009, până la 46%, anul trecut. Restul este compus din chioșcuri (2%) și alte tipuri de magazine (4%).

Locația contează
Cel mai important criteriu în alegerea magazinului este accesul, adică vecinătatea față de locuință. Deschiderea a tot mai multe magazine mari a oferit posibilitatea alegerii în ultimii ani, unitățile fiind aduse cât mai aproape de fiecare zonă aglomerată din orașe. Pe locul secund în alegere este „locul în care găsesc ușor ceea ce caut“, dar nu „tot ce am nevoie“. Practic, cumpărătorii s-au „specializat“ suficient de mult încât să știe exact ce produse găsesc în fiecare magazin și merg astfel exact unde trebuie.
Pe următoarele poziții apar raportul bun calitate/preț și prețurile mici pentru majoritatea produselor. Importanța promoțiilor efectuate a scăzut în pre­ferințele cumpărătorilor deoarece toate magazinele, aproape fără excepție, rulează tot timpul promoții la diferite produse. „Tot mai puține persoane fac liste de cumpărături, semn că preferă să se orienteze către reducerile din magazin, ceea ce arată că promoțiile influențează destul de mult achizițiile“, mai arată Bogdana Baltasiu.
Loializarea cumpărătorilor va deveni tot mai importantă în următoarea perioadă, conform estimărilor de creștere a consumului. „Consumul populației va crește și în acest an, chiar dacă nu vom vedea majorări salariale“, spune René Schob, partener la LeitnerLeitner România. „Există o rezervă care apare în perioada de criză, atunci când oamenii economisesc mai mult și cheltuiesc mai puțin, iar revenirea încrederii poate scoate în piață aceste sume“, adaugă Schob.

Românul este gurmand și preferă să pună pe masă produse bune și proaspete și să se relaxeze în interiorul locuinței, în dauna ieșirilor la restaurant.
Bogdana Baltasiu, client service manager la Nielsen România