'În 2013, economia românească a înregistrat o creştere de 3,5 procente. Este puţin probabil ca această rată de creştere să continue în 2014. Ca de fiecare dată în perioada campaniilor electorale, consumatorii devin tot mai optimişti, fiind de părere că în următoarele câteva luni vor beneficia de performanţa economică în creştere. La minus 3,7 puncte, aşteptările privind starea economiei continuă să fie negative, înregistrând însă o creştere constantă pe parcursul acestui an', se spune în studiul GfK.

Potrivit cercetării GfK, aşteptările privind veniturile au crescut deja cu mult peste media pe termen lung de zero, situându-se la 5,3 puncte. Consumatorii români se aşteaptă, deci, la o uşoară creştere a salariilor şi tarifelor. În iunie, indicatorul a atins o valoare maximă de 6,5 puncte, cea mai ridicată din noiembrie 2008. Aceste evoluţii pozitive au favorizat şi dorinţa de cumpărare. Indicatorul se situa la minus 6,9 puncte în septembrie, ceea ce marchează o creştere de 7 puncte pe parcursul trimestrului al treilea. Indicatorul a crescut cu circa 14 puncte faţă de valoarea de anul trecut.

'Consumatorii europeni nu sunt la fel de optimişti ca în iunie în ceea ce priveşte viitorul. În ultimele trei luni, aşteptările privind starea economiei au scăzut în aproape toate ţările în care este derulat studiul, cu scăderi substanţiale în unele zone. Tendinţa ascendentă prezentată de aşteptările privind veniturile şi dorinţa de cumpărare pare să fi dispărut şi ea în multe ţări. Indicele climatului de consum GfK pentru UE (28 ţări) se situează în prezent la 4,2 puncte, comparativ cu 9,1 puncte în trimestrul anterior', se mai spune în studiul GfK Climatul de Consum Europa.

Rezultatele studiului GfK Climatul de consum Europa au la bază un studiu asupra consumatorilor realizat, la comanda Comisiei Europene, în toate ţările Uniunii Europene. Sunt chestionate lunar aproximativ 40.000 de persoane, reprezentând populaţia adultă din 28 de ţări UE. Indicatorii GfK ai Climatului de consum Europa au la bază sondaje lunare concentrate asupra atitudinii consumatorilor. Acestea abordează situaţia economică generală din diferite ţări, şi situaţia gospodăriilor individuale.

Întrebările din studiul GfK Climatul de consum Europa sunt adresate lunar, în principal în cadrul unui sondaj de tip Omnibus, realizat fie prin interviuri telefonice, fie pe teren. AGERPRES/

Te-ar putea interesa și: