”Revizuirea EU ETS pentru perioada post-2020 trebuie să asigure un echilibru între reducerea emisiilor de GES, situaţia economică reală din Statele Membre, nevoia de dezvoltare a industriei precum şi specificităţile din diferitele State Membre. Trebuie să evităm orice fel de presiune semnificativă care ar putea fi creată asupra industriei la nivelul UE în perioada pre-2020”, a spus Gavrilescu.

Potrivit unui comunicat de presă al ministerului de resort, în acest context, ministrul Gavrilescu a subliniat că reforma privind eliminarea subvenţiilor dăunătoare mediului trebuie să fie integrată în politicile europene pentru susţinerea competitivităţii, creşterii economice şi numărului locurilor de muncă. De asemenea, oficialul a subliniat că 'riscul de relocare (carbon leakage) al sectoarelor industriale în afara spaţiului UE este un aspect important pentru România, având în vedere, în principal, poziţionarea geografică a ţării noastre la graniţa UE'.

Din această perspectivă, oficialul român a susţinut necesitatea acordării unei alocări de 100% cu titlu gratuit pentru sectoarele cu un risc real de relocare. Ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Graţiela Gavrilescu, a participat, luni, la reuniunea Consiliului de Mediu al Uniunii Europene care a avut loc în Luxemburg. În context, miniştrii mediului din Croaţia, Franţa, Spania, Italia, Germania, Luxemburg, Polonia, România şi Slovenia au semnat o scrisoare adresată Comisarului european pentru Mediu, Afaceri Maritime şi Pescuit, Karmenu Vella, cu privire la evaluarea directivelor în domeniul protecţiei naturii. În acest sens, a avut loc prima dezbatere politică privind revizuirea schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (EU-ETS) aplicabilă pentru perioada 1 ianuarie 2021 – 31 decembrie 2030. Propunerea de modificare a Directivei 2003/87/CE, are în vedere rentabilizarea reducerii emisiilor de dioxid de carbon şi a sporirii investiţiilor în acest domeniu, şi reprezintă un element cheie al Uniunii Energiei, din perspectiva decarbonizării.

Miniştrii au susţinut necesitatea de a se menţine cadrul legislativ actual în domeniu şi au subliniat nevoia asigurării unei implementări eficiente a acestuia. În plus, oficialii au avut posibilitatea să-şi exprime opinia asupra situaţiei emisiilor generate în condiţii reale de circulaţie şi asupra sistemelor de control al emisiilor pentru autoturisme, în vederea identificării unor soluţii rapide si realiste. Potrivit ministerului Mediului, în cadrul Comitetului tehnic pentru vehicule cu motor din data de 28 octombrie 2015 va fi luată o decizie privind al doilea pachet de măsuri pe tema emisiilor reale din circulaţie (RDE). (Sursa: Agerpres)