Divizia de vehicule utilitare a producătorului francez Renault este prezentă în 112 țări de pe întregul mapamond, iar în Europa se poate mândri cu titlul de lider al pieței de vehicule utilitare ușoare pentru 18 ani la rând. Cele trei reprezentante ale mărcii în segmentul de piață sub 3,5 T, dar și varianta Master care se încadrează în categoria 3,5 T – 6 T, au fost vândute, anul trecut, în România în peste 1.000 de exemplare, o valoare importantă în zona LCV. La acest rezultat a pus umărul și modularitatea fără rival a utilitarelor Renault care se traduce prin 65 de versiuni pentru Kangoo, 270 pentru Trafic și nu mai puțin de 350 pentru Master.

Ei bine, din această vară, gama de utilitare Renault se îmbogățește cu noi capabilități destinate celor care au nevoie de vehicule de transport pentru care orice tip de drum poate fi abordat fără teamă. Toate cele trei vehicule pot fi comandate cu sistemele Extended Grip sau X-Track, iar pentru Master este disponibil un sistem de tracțiune integrală extrem de performant. Dacă despre Extended Grip – sistemul destinat parcurgerii drumurilor dificile –  cunoscătorii zonei LCV știu deja detaliile importante, despre noul X-Track este nevoie de câteva lămuriri. Și, dacă tot am avut ocazia să testăm toate cele trei tipuri de tracțiune sau propulsie pe un circuit de lângă Barcelona, să tragem și câteva concluzii.


X-Track, sistem avansat de tracțiune 4X2

Noul sistem X-Track este destinat parcurgerii intensive a drumurilor neamenajate. Spre deosebire de Extended Grip, acesta are în componență un diferențial cu alunecare limitată și presupune o gardă la sol majorată cu 3 cm în cazul Kangoo și Trafic și cu 4 cm în cazul Master. De asemenea, mașina este echipată standard cu scut metalic și anvelope pentru noroi și zăpadă. În timpul testului realizat de Capital, această variantă a utilitarelor Renault a dovedit o încăpățânare demnă de laudă în încercarea de a depăși obstacole dificile chiar și pentru un SUV cu tracțiune integrală. Asta în ciuda faptului că sistemul este 4X2. Realizat de Renault în colaborare cu Proclain Vehicules, acest X-Track poate fi deja comandat pentru oricare dintre cele trei vehicule utilitare Renault urmând ca primele livrări să aibă loc în septembrie.


Dacă varianta destinată parcurgerii drumurilor dificile nu vă este de ajuns și aveți de transportat obiecte voluminoase pe teren accidentat, acolo unde doar pick-up-urile cu tracțiune integrală fac față, o opțiune interesantă și mult mai capabilă din punctul de vedere al capacității de transport este Trafic 4X4. Echipat cu tracțiune integrală și diferențial blocant pentru puntea spate, vehiculul este realizat în colaborare cu germanii de la Oberaigner Automotive și s-a comportat surprinzător de bine în timpul testului chiar dacă dimensiunile îl făceau să pară imposibil de manevrat pe pante abrupte acoperite cu praf și nisip fin sau presărate cu stânci.

După testarea celor trei tipuri de tracțiune a devenit limpede pentru noi că sistemul X-Track poate fi o alternativă viabilă la sistemul 4X4 dacă vehiculul nu are de parcurs zone extrem de dificile. În plus este mult mai ușor de utilizat și confortabil având în vedere că sistemul nu necesită oprirea vehiculului pentru activare. E drept că mașinile cu care a fost realizat testul nu aveau obiecte foarte grele în zona destinată mărfurilor, însă comportamentul ne-a impresionat. Este demn de menționat că un sistem similar era oferit și până acum de Renault, însă era necesară o comandă specială și modificarea vehicului de către Proclain. Cât despre Master 4X4, forța, agilitatea și chiar manevrabilitatea în teren accidentat pot impresiona până și fanii competițiilor off-road. Unde mai pui că vehiculul are o capacitate de transport impresionantă. E drept că germanii de la Oberaigner sunt specialiști recunoscuți în domeniul vehiculelor cu tracțiune integrală, compania având o experiență de 20 de ani în acest domeniu și furnizând soluții similare unor companii precum Mercedes-Benz, Opel, Nissan sau Volkswagen. Din nefericire, până la data publicării acestui articol, Renault nu a oferit detalii despre prețurile versiunilor Extended Grip, X-Track sau Master 4X4.