Bagaj de mână mai mare, fără costuri suplimentare la Ryanair

Ryanair, liderul pieței europene de zboruri low-cost, introduce o modificare semnificativă în politica de bagaje, mărind gratuit limita pentru bagajul de mână permis fiecărui pasager. Măsura vine pe fondul presiunilor legislative de la Bruxelles și ar putea rescrie regulile competiției în industria aviatică low-cost.

Anunțul făcut de Ryanair marchează un moment de cotitură pentru milioane de călători care au acuzat în ultimii ani politica strictă și adesea confuză privind bagajele de mână. Până acum, pasagerii puteau transporta gratuit un bagaj personal de maximum 40 x 25 x 20 cm, o limită ce s-a dovedit neîncăpătoare pentru majoritatea călătorilor, mai ales în contextul creșterii tarifelor pentru bagajele de cabină standard.

Începând din următoarele săptămâni, orice bilet Ryanair va permite gratuit un bagaj de 40 x 30 x 20 cm – cu 20% mai mult volum, echivalentul a patru litri suplimentari de spațiu. Practic, această modificare îi va ajuta pe pasageri să transporte mai multe obiecte esențiale fără a fi nevoiți să achite taxe adiționale sau să își reconfigureze bagajul în aeroport, deseori sub presiunea personalului de la poarta de îmbarcare.

Uniformizare, transparență, mai puține dispute

Decizia Ryanair nu vine în vid, ci ca răspuns la presiunea crescândă a autorităților europene, dar și a organizațiilor de consumatori care au semnalat lipsa de transparență și abuzurile privind taxele pentru bagaje. Recent, Parlamentul European a adoptat o propunere de directivă care urmărește să impună reguli comune pentru toate companiile aeriene care operează în Uniunea Europeană.

Noua legislație propusă stabilește dimensiuni standard pentru bagajele de mână: fiecare pasager trebuie să poată aduce la bord o geantă personală de maximum 40 x 30 x 15 cm și un bagaj de mână de până la 100 cm (lungime totală – lățime, înălțime și adâncime) și cel mult 7 kilograme. Regula ar urma să se aplice indiferent de compania aeriană sau de ruta aleasă, eliminând discrepanțele care au alimentat confuzia și costurile ascunse.

Ourania Georgoutsakou, director general Airlines for Europe (A4E), susține că schimbarea va aduce beneficii directe pasagerilor: „De la cei care călătoresc în oraș pentru o zi la familiile care zboară în vacanță, toată lumea va beneficia de aceeași regulă clară, valabilă în toate rețelele membrilor noștri. Ne așteptăm ca până la finalul sezonului de vară 2025 toate companiile membre să implementeze noile dimensiuni”.

călătorie cu avionul
SURSA FOTO: Dreamstime

Decizia Ryanair ar putea forța mâna celorlalți jucători de pe piață

Decizia Ryanair de a mări dimensiunea bagajului de mână gratuit ar putea forța și ceilalți jucători de pe piață – Wizz Air, easyJet sau Vueling – să își ajusteze rapid politicile pentru a nu pierde cotă de piață.

Conform estimărilor analiștilor din domeniu, măsura va aduce beneficii atât pentru pasageri, cât și pentru companii, prin reducerea conflictelor la poarta de îmbarcare și creșterea satisfacției clienților. Totodată, uniformizarea regulilor va limita oportunitățile de a încasa venituri suplimentare din taxe netransparente pentru bagaje, obligând operatorii să fie mai competitivi pe prețul de bază.

Industria aviatică europeană a fost deseori criticată pentru politicile opace de taxare a bagajelor de mână, considerate de consumatori un veritabil „labirint tarifar”. Noile reguli ar putea simplifica experiența de călătorie și ar putea stimula loialitatea pasagerilor, mai ales în segmentul „city-break”, unde bagajul de mână reprezintă criteriul principal de alegere a companiei.

Ce trebuie să știe pasagerii care au zboruri rezervate

Reprezentanții Ryanair au precizat că noile limite pentru bagajul de mână se vor aplica automat tuturor zborurilor operate după ajustarea infrastructurii din aeroporturi, fără a fi nevoie de demersuri suplimentare din partea clienților.

De asemenea, compania reamintește că restul politicilor privind bagajele – inclusiv opțiunile de „priority boarding” sau achiziția de bagaj suplimentar de cabină – rămân valabile, iar pasagerii sunt încurajați să consulte site-ul oficial pentru detalii actualizate.

Chiar dacă directiva europeană nu a fost încă ratificată de toate statele membre, companiile membre A4E – inclusiv Ryanair, Wizz Air, easyJet și altele – s-au angajat să implementeze noile reguli până la finalul verii 2025. Experții din industrie consideră că această schimbare va marca începutul unei noi etape de reglementare în aviația comercială europeană, unde drepturile consumatorilor și transparența vor cântări tot mai mult în deciziile de business.