UE a aprobat relaxarea noilor limite privind emisiile de CO2

Potrivit noilor măsuri adoptate la nivel european, producătorii auto din Uniunea Europeană nu mai sunt obligați să respecte anual limitele de emisii de CO2 pentru flotele de vehicule nou înmatriculate, așa cum prevedea reglementarea anterioară a Comisiei Europene.

În trecut, depășirea acestor limite atrăgea sancțiuni financiare semnificative, potrivit DPA.

Pentru a sprijini tranziția către un transport mai curat și a reduce impactul negativ asupra sănătății populației, standardele privind emisiile au fost înăsprite la începutul anului. Cu toate acestea, având în vedere că vânzările de vehicule electrice nu au atins nivelurile prognozate, numeroși producători riscau penalizări.

Conform noii abordări, constructorii auto vor avea un termen de trei ani pentru a se conforma cerințelor privind emisiile, ceea ce înseamnă că eventualele amenzi vor fi amânate, oferindu-le astfel un răgaz suplimentar pentru adaptare.

În cazul în care constructori auto precum Volkswagen, Mercedes, BMW sau alți producători depășesc în 2025 limitele impuse de Uniunea Europeană privind emisiile de dioxid de carbon, aceștia nu vor fi sancționați imediat. Noua reglementare le permite să evite plata amenzilor, cu condiția ca, în următorii doi ani, să compenseze depășirile și să se încadreze în media admisă la nivel european.

Comisia europeană a propus o modificare a Regulamentului privind standardele de performanță

În aprilie, Comisia Europeană a propus o modificare a Regulamentului privind standardele de performanță pentru emisiile de CO2 ale autoturismelor și camionetelor noi. Această modificare introduce o măsură de flexibilitate referitoare la țintele de reducere a emisiilor pentru perioada 2025–2027.

Conform propunerii, respectarea obiectivelor privind emisiile de dioxid de carbon pentru anii 2025, 2026 și 2027 va fi evaluată cumulativ, pe întreaga perioadă de trei ani, prin calcularea unei medii a performanței producătorilor, și nu anual. Astfel, producătorii pot compensa eventualele depășiri ale limitelor într-un an prin rezultate mai bune în ceilalți ani din perioada respectivă.

Această flexibilitate suplimentară va sprijini capacitatea industriei de a investi în tranziția către tehnologii curate, menținând în același timp obiectivul stabilit pentru 2025 și asigurând că sectorul rămâne pe drumul corect pentru următoarele etape de reducere a emisiilor.

Comisia Europeană subliniază că țintele la nivelul Uniunii Europene au scopul de a transforma sistemul de transport într-unul mai durabil și de a orienta transportul rutier spre o mobilitate cu emisii zero până în anul 2050.