Reguli la bloc 2025. Proprietarii de apartamente, obligați să plătească fondul de rulment și fondul de reparații
Reguli la bloc 2025. În afară de plata facturilor de întreținere, proprietarii de apartamente sunt obligați să contribuie și la fondul de rulment, precum și la fondul de reparații, sume care trebuie achitate către asociațiile de proprietari.
„Fondul de rulment se calculează în funcție de valoarea estimată a întreținerii lunare a unității imobiliare respective, la cel mai ridicat nivel al acesteia. De exemplu se ia în calcul întreținerea estimată pentru o lună de iarnă, când în factură vom regăsi și costul pentru căldură. Acea valoare este considerată ca fiind valoarea minimă pentru fondul de rulment”, a declarat pentru observatorulph.ro Aurel Răileanu, administrator de bloc.
Având în vedere că fondul de rulment reprezintă, în esență, o plată în avans a unei luni de întreținere, acesta poate fi recuperat la momentul vânzării proprietății pentru care a fost constituit inițial. Restituirea se face cu actualizările corespunzătoare, în funcție de evidențele asociației de proprietari și de prevederile stabilite în regulamentul acesteia.
Cum este utilizat fondul de rulment
Fondul de rulment este utilizat de asociațiile de proprietari pentru achitarea facturilor către furnizorii de utilități. Aceste sume permit plata serviciilor precum agentul termic, energia electrică, gazele naturale (acolo unde nu există contorizare individuală), dar și salubritatea sau alte cheltuieli comune.
Acest fond funcționează ca un mecanism de acoperire temporară a obligațiilor financiare, mai ales în cazul în care unii locatari nu își achită la timp întreținerea. Ulterior, odată ce sumele restante sunt recuperate de la rău-platnici, acestea sunt utilizate pentru reîntregirea fondului de rulment.
Este important de menționat că achitarea contribuției la fondul de rulment este obligatorie pentru toți proprietarii. La încasarea acestor sume, administratorul asociației are obligația legală de a elibera o chitanță nominală distinctă, care să ateste plata efectuată de fiecare proprietar în parte.
Cum este stabilit fondul de reparații
Un administrator de bloc din Ploiești a explicat că fondul de reparații este stabilit anual de fiecare asociație odată cu aprobarea bugetului de venituri și cheltuieli, în funcție de lucrările planificate. Acest fond poate fi folosit pentru reparații la plafon, subsol, lift, lucrări de termoizolare sau zugrăvirea casei scării.
„În ceea ce privește fondul de reparații, acesta se stabilește anual de către fiecare asociație, în momentul în care este aprobat bugetul de venituri și cheltuieli pe anul în curs, în funcție de lucrările de reparații care se doresc a fi realizate la nivelul imobilului.
Acest fond de reparații poate fi utilizat pentru reparații efectuate la plafonul imobilului, la subsol, pentru reparațiile la lift sau în care se doresc a fi executate lucrări de termoizolare a blocului sau se dorește zugrăvirea interioară pe casa scării”, a spus acesta.
În cazul fondului de rulment, suma este fixă și se stabilește în funcție de cea mai mare întreținere lunară. În schimb, fondul de reparații se calculează în funcție de valoarea contractului de lucrări și de cota parte indiviză a fiecărui proprietar.
Lucrările necesare la nivelul asociației sunt decise prin consultarea proprietarilor, care stabilesc prioritățile pentru imobil. Ulterior, asociația trebuie să solicite oferte de la mai multe firme, urmând să fie aleasă oferta cu prețul cel mai mic.