Intre scadera drastica a veniturilor din publicitate si diminuarea numarului de cititrori, o serie de publisheri vor putea disparea in viitorul apropiat.

„Presa scrisa se regaseste intr-o situatie exprem de inconfortabila”. Aceasta este concluzia unui studiu executat de PricewterhouseCoopers si prezentat la Zurich.

„Conjunctia a trei factori care actioneaza simultan pun presa scrisa sub presiune: reducerea investitiilor in publicitate din cauza crizei, modificarea obiceiurilor de consum si dezvoltarea constanta a tehnologiei”.

In cazul in care nu vor gasi noi modele de afaceri sau nu vor reduce drastic si rapid costurile de productie, o serie de editori de presa scrisa nu vor supravietui, estimeaza Franco Monti, reprezentant al PwC.

Intorsatura imprevizibila

„Lucrurile au luat o intorsatura imprevizibila si brutala. Am putut observa reactii de panica ce au determinat companiile sa opreasca orice investitie in publicitate fara ca vanzarile sa fi inregistrat scaderi”, spune Monti, concluzia studiului fiind ca de cele mai multe ori reducerea investitiilor in publicitate este irationala.  

Investitiile in advertising migreaza tot mai mult catre mediul online. In Statele Unite, de exemplu, cei mai mari castigatori din publicitate sunt motoarele de cautare precum Google (crestere de 8% intre 2005 si 2008). De partea cealalta, bannerele, cea mai intalnita forma de publicitate in online a cunoscut o scadere drastica (-19%).

Presa regionala, pe cale de disparitie

Si cum un rau nu vine niciodata singur, studiul PwC observa ca presa regionala este un segment din ce in ce mai afecta, ca o consecinta a scaderii tirajelor. Un caz asemanator este si cel al publicatiilor gratuite, supuse si ele disparitiei.

Ca un sfat pe care cei de la PwC il dau editorilor de presa scrisa este gasirea unui alt model de business, insa acest timp ar inseamna timp si bani, iar in perioda de criza banii ar putea lipsi intr-o oarecare masura.

„Nu exista o reteta minune. Publisherii trebuie sa experimenteze si sa diversifice”, declara Monti.

Sursa: Le Temps