Necazurile firmelor importatoare de piese auto au iceput i luna august a acestui an. Prin Ordonanta de Guvern numarul 80, semnata de Mugur Isarescu si contrasemnata de Anca Boagiu, se reglementa comercializarea echipamentelor si a pieselor auto. Conform acesteia, toate piesele care contribuie la siguranta circulatiei si la protectia mediului iconjurator trebuie sa fie certificate de o regie autonoma aflata sub tutela Ministerului Transporturilor. Este vorba de Registrul Auto Romin (RAR), ale carui competente au facut obiectul unor critici si scandaluri ica de la ifiintare.
Scopul nobil scuza mijloacele
Justificarea acestei decizii este corecta si consta i prevenirea comercializarii unor piese necorespunzatoare. Exista pe piata romineasca sute de piese de schimb comercializate i magazine de profil care, efectiv, pun i pericol viata utilizatorilor. in ultimii ani, zeci de firmulite de apartament si cooperative au iceput sa fabrice piese pentru masini. Intentia de protejare a consumatorilor este cit se poate de nobila. Dar, surpriza. Pe 16 noiembrie, cu citeva zile iainte de alegeri, se adopta o hotarire de guvern conform careia obligativitatea omologarii de catre RAR se extinde la absolut toate categoriile de piese auto. „Dinsii sustin ca vor sa protejeze consumatorul si de aceea au adoptat aceste acte normative. Adevarul nu este acesta. in cazul i care s-ar aplica aceasta hotarire de guvern, va aduce Registrului Auto Romin venituri suplimentare de peste 400 de miliarde de lei anual”, afirma Mihai Heimann, presedintele Asociatiei Romine a Importatorilor de Echipamente, Piese de Schimb si Accesorii Auto.
Dar de ce considera importatorii ca reglementarea nu este justificata? in Uniunea Europeana este obligatorie omologarea a doar 14 categorii de piese, i timp ce RAR-ul cere omologarea a peste 200 de piese. Constantin Ionescu, director la RAR, responsabil cu omologarea pieselor de schimb, este de alta parere. „Suma vehiculata de ARIEPA este ridicola. Este de circa 200 de ori mai mare decit cea reala, iar i ceea ce priveste omologarile obligatorii, noi avem zece categorii de piese care cuprind tot cam 200 de articole. Practic, dinsii aduna cai cu magari. Daca vor creste veniturile RAR-ului, va fi vorba de ceva sub 1%.” Acum vine itrebarea de baraj. Ministerul Transporturilor a initiat noua reglementare din grija pentru consumatori sau este vorba de sumele aflate i joc? Importatorii considera ca tinarul ministru pedist semneaza „ca primaru’” si ca nu prea stie ce face. Ei considera ca Ministerul Transporturilor ar trebui sa aplice aceleasi pirghii de control a calitatii pieselor utilizate i Uniunea Europeana. Pentru piesele la care nu este obligatorie omologarea, magazinele trebuie sa acorde o garantie de sase luni, garantie care de la 1 ianuarie 2001 se va extinde la 24 de luni. Surprinzator este ca i Rominia aceasta modalitate este teoretic functionala. Prin HG nr. 394/1995, care obliga acordarea pentru orice piesa auto a unei garantii de 18 luni. Deci, timp de cinci ani, Rominia a fost cu „trei pasi” iaintea UE. „Din pacate – afirma Mihai Heinmann – exista magazine chiar i centrul Bucurestiului unde scrie ca garantia pieselor comercializate iceteaza i momentul i care cumparatorul iese pe usa. Daca se vrea o protejare a consumatorului, trebuie sa se urmareasca aplicarea acestei hotariri”.
Conform datelor detinute de ARIEPA, vor scapa de certificare piesele auto „originale”, adica cele care provin de la constructor. Se considera ca, i momentul i care un model de autoturism a primit din partea RAR o certificare de tip, toate piesele din componenta acestuia sunt conforme din punct de vedere calitativ. Deci o piesa auto pe care scrie Volkswagen sau Opel nu trebuie omologata, pe cind aceeasi piesa pe care scrie Bosch sau Champion trebuie omologata, contra taxelor de rigoare, de catre registru. Paradoxul consta i faptul ca piesele vindute sub titulatura Volkswagen sau Opel sunt fabricate tot de Champion sau Bosch, pe exact aceleasi linii de productie, cu exact aceeasi tehnologie. Difera doar ambalajul. Specializarea constructorilor de masini si integrarea cit mai redusa i propria uzina este una dintre conditiile fara de care nu se poate supravietui pe piata mondiala. „Un releu pentru pompa de benzina de la Opel Omega se vinde cu 120 DM daca pe ambalaj scrie General Motors si aceeasi piesa, fabricata de aceeasi firma costa doar 60 DM daca pe cutie apare numele producatorului. Este doar un exemplu dat la itimplare, toti constructorii procedind la fel. Exista o tendinta a constructorilor auto de a monopoliza piata pieselor de schimb”, declara Mihai Heinmann.
Nimeni nu stie ce scrie i noua hotarire
Constantin Ionescu considera ca importatorii nu trebuie sa se nelinisteasca prea mult. Pentru piesele care nu concura la siguranta circulatiei, au trei variante de omologare i Rominia. „Piesele pot fi avizate de constructor, certificate de un organism de certificare agreat sau declaratie de conformitate data de producatorul piesei. Aceasta din urma varianta se aplica i cazul i care nu se poate face certificare. De exemplu, nu avem reprezentant pe piata al masinilor Volga, dar este nevoie de piese. in cazul acesta este necesara o declaratie a producatorului de piese ca produsul este i conformitate cu standardul Volga. RAR-ul intra i categoria organismelor de certificare autorizate si poate face certificari. Practic, ei nici macar nu stiu ce cuprinde noua hotarire. in loc sa ne pupe, sa zica „Fratilor, ne-ati salvat!”, ei ne ataca”, afirma directorul Ionescu, de la RAR.